شرکت آمریکایی داروسازی جانسون اند جانسون از سازمان غذا و داروی آمریکا خواست نخستین واکسن کرونای تک‌دوزی یا یک‌تزریقی در جهان ساخت این شرکت را تایید کند.

J&J

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس نتایج مقدماتی یک بررسی بزرگ بین‌المللی نشان داده‌اند که واکسن کرونای  جانسون اند جانسون (J&J) بی‌خطر است و باعث ایجاد حفاظت قوی در برابر موارد متوسط تا شدید کووید-۱۹ می‌شود.

البته به نظر نمی‌رسد این واکسن تک‌دوزی به اندازه واکسن‌های رقیب دو تزریقی یا دو دوزی ساخته شده بوسیله شرکت‌های آمریکایی فایزر و مدرنا قوی باشد- البته این تفاوت در میزان اثربخشی ممکن است به تفاوت در چگونگی بررسی واکسن‌ها مربوط باشد نه توانایی ذاتی آنها.

سازمان غذا و داروی آمریکا از هیئت مشاوران مستقلش خواسته است پیش از تصمیم‌گیری‌اش درباره این واکسن،به طور علنی درباره همه داده‌های آزمایش واکسن تک‌دوزی به بحث بپردازند، همانطور که داده‌های مربوط به دو واکسن رقیب فایزر و مدرنا را به دقت بررسی کردند.

این واکسن تک دوزی بر اساس بررسی ۴۴۰۰۰ نفر در آمریکا، آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی در مجموع در پیشگیری از بیماری متوسط تا شدید کووید-۱۹ در حد ۶۶ درصد اثربخش بوده است.

اما اثربخشی  واکسن در حفاظت در برابر وخیم‌ترین علائم بیماری به ۸۵ درصد می‌رسد و پژوهشگران دریافتند ۲۸ روز پس از تزریق واکسن هیچکدام از افراد دریافت‌کننده واکسن نیاز به بستری شدن پیدا نکرد یا بستری نشد.

  • اثربخشی کمتر اما هنوز موثر بر گونه‌های جهش‌یافته

این گزینه تک‌دوزی در آمریکا بهتر عمل کرد- ۷۲ درصد اثربخشی در برابر بیماری متوسط تا شدید کووید-۱۹- در حالیکه میزان اثربخشی در این مورد در آمریکای لاتین ۶۶ درصد و در آفریقای جنوبی که یک گونه جهش‌یافته واگیرتر ویروس در حال انتشار است، ۵۷ درصد بود.

دانشمندانی که به دنبال شواهد دنیای واقعی درباره چگونه تاثیر واکسن بر گونه‌های جهش‌یافته ویروس هستد، ابراز خوشوقتی کرند که واکسن J&J باعث حفاظتی در برابر این گونه‌ها می‌شود، هر چند که این حفاظت ضعیف‌تر باشد.

  • مقایسه با واکسن‌های دیگر 

تزریق دو دوز واکسن‌های فایزر و مدرنا در بررسی‌های بزرگ در آمریکا باعث حفاظتی ۹۵ درصدی در برابر بیماری کووید-۱۹ علامت‌دار شد.

اما این بررسی‌ها پیش از ثبت اوج‌گیری‌های شیوع ویروس در ماه‌های اخیر و ظهور انواع جهش‌یافته نگران‌کننده ویروس به پایان رسیدند، به این ترتیب اگر آزمایش این واکسن‌ها اکنون تکرار می‌شود، ممکن بود به نتیجه مشابهی نرسد.

J&J همچنین در حال بررسی یک گونه دو تزریقی یا دو دوزی واکسنش هم هست، اما انتشار نتایج این بررسی چند ماه طول خواهد کشید.

  • میزان عرضه واکسن 

J&J گفته است در صورتی که سازمان غذا و دارو به واکسنش مجوز مصرف اضطراری دهد، مقداری واکسن برای فرستادن به بازار در اختیار دارد، اما عدد دقیق را بیان نکرده است. این غول داروسازی گفته است انتظار دارد تا پایان ماه ژوئن (خرداد) ۱۰۰ میلیون دوز از واکسنش را در آمریکا عرضه کند.

کد خبر 583224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha