جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از اعلام حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر پرداخت خسارت به خالقان فیلم «سنتوری»، حالا معاونت سینمایی وزارت ارشاد که در این حکم تاحدی محکوم شده، به‌عنوان شاکی بیانیه‌ای صادر کرده است.

تابستان سال پیش، پس از آنکه پروانه نمایش «سنتوری» کاری از داریوش مهرجویی از سوی اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد صادر شد و تهیه‌کننده فیلم، به‌جز تهیه استند و پوستر و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، کپی‌های 35 میلی متری آن را برای نمایش در سینماهای کشور آماده کرد، ناگهان اعلام شد که این فیلم نمی‌تواند به نمایش درآید.

تاخیر در پخش فیلم تا جایی رسید که سی‌دی‌های غیرمجاز این فیلم در کنار خیابان‌ها فروش رفت و کشمکش‌ها آغاز شد.

تهیه‌کنندگان فیلم، ارشاد را مقصر می‌دانستند و ارشاد با شدت هرچه تمام‌تر تهیه‌کنندگان فیلم را. دعوا به دیوان عدالت اداری رسید و سرانجام هفته گذشته دیوان عدالت اداری ضمن اینکه ارشاد را برای پخش نکردن فیلم محق دانست اما حکم بر این داد که خسارت مادی به خالقان فیلم پرداخت شود.

اکنون روابط عمومی معاونت سینمایی وزارت ارشاد در توضیح حکم اخیر دیوان عدالت اداری آورده است: متأسفیم پس از مدت‌ها جار و جنجال رسانه‌ای و به میدان کشاندن همه امکانات در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که یکسال پیش مسئولان معاونت در جلسه طرح درخواست توقف نمایش، دلسوزانه آن را ارائه کرده بودند؛ یعنی پیشنهاد جبران خسارت «سنتوری» و کمک به تولید فیلم جدید آقای مهرجویی.

در بخش دیگر این نامه آمده است: متأسف‌تر آنکه یک سال انرژی کارگردان محترم سینما گرفتار بازی‌های منفعت‌طلبانه افرادی شد که قدرت درک نقش به‌عنوان تهیه‌کننده را ندارند.

امیدی فرصت‌طلبانه که از هنگام تولید فیلم تلاش داشت آن را به مسئله‌ای برای فضای فرهنگی کشور تبدیل کند. آنجا که توصیه‌های دلسوزانه را با « اجازه بدهید ما حل می‌کنیم» بی‌پاسخ گذاشتند؛

از جمله اخذ خسارت برای یک اقدام قانونی. از پرداخت خسارت متأسف نیستیم، چرا که یکسال پیش این پیشنهاد را ارائه کرده بودیم.

این نامه چنین به پایان می‌رسد: کسانی به قیمت پر کردن حساب‌های بانکی خود به بدنه فرهنگ و هنر کشور و تعامل سازنده و مؤثر میان مسئولان فرهنگی و هنرمندان کشور خدشه وارد کردند.

این خسارت را چه کسی متحمل خواهد شد؟

اگرچه معلوم نیست چرا این طرح و پیشنهاد در این مدت حتی از سوی خود مسئولان ارشاد بازتابی نداشته و هیچگاه حتی از سوی پایگاه‌های خبری نزدیک به دولت و معاونت سینمایی منعکس نشده است.

کد خبر 58311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز