رئیس یک مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در پی انتشار گزارشی در روزنامه همشهری درباره چالش‌های آپارتمان‌نشینی در تهران، یادداشتی را با مضمون آمادگی مراکز علمی کاربردی برای اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش‌های شهروندی، در اختیار همشهری آنلاین قرار داد.

دكتر حسين عيني

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسین عینی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد ۲۶ تهران در این یادداشت نوشت:

تلاش برای نهادینه‌سازی فرهنگ آپارتمان‌نشینی، از جمله رویکردهایی است که مدیریت شهری در دوره جاری با نگاه به مقوله‌های فرهنگی و روابط انسانی مورد توجه قرار داده و حتی نظرسنجی‌هایی نیز به سفارش شهرداری تهران توسط مراکز معتبر نظرسنجی انجام شده است.

اگر هدف غایی ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی را برقراری فضای آرامش و امنیت از منظرهای مختلف امنیت مالی، جانی و روانی در محل زندگی خود در نظر بگیریم، رعایت قوانین موضوعه در حوزه آپارتمان‌ها، عمل به نگاه سنتی ما ایرانیان و همچنین پایبندی به آموزه‌های دینی درباره همسایه‌داری که عموما در محور توجهات کار فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی قرار دارد، می‌تواند فضای صلح و صفا را برقرار کند؛ اما گاهی، رفتارهای سوء افراد یا رعایت نشدن قوانین آپارتمان‌نشینی، فضا را از گذشت و بخشش خارج می‌کند و برای جلوگیری از اتفاقات غیرقابل جبران، لازم است با همسایه‌ای که قائل به رعایت فرهنگ آپارتمان‌نشینی نیست، به نحو مناسب مواجهه کرد.

بنابراین در کنار آموزش و یادآوری به شهروندان درباره قواعد زندگی مسالمت‌آمیز و رعایت ملاحظات همسایه‌داری و همچنین قواعد لازم برای انتظام‌بخشی به امور ساختمان، لازم است یک سری آموزش‌ها در زمینه پیگیری حقوق خودشان - البته در جایی که دیگر تعامل و ملاحظه‌کاری پاسخگو نیست - به آنها ارائه شود.

این درحالیست که نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با همکاری دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که در آبان ‌ماه ۱۳۹۹ انجام شده است، نشان می‌دهد که ۸۷.۸ درصد از پاسخگویان گفته‌اند تا به حال آموزشی در خصوص اصول صحیح فرهنگ آپارتمان‌نشینی ندیده‌اند.

همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که در ۳۵ درصد از ساختمان‌ها اصلاً جلسه‌ای برای رسیدگی به امور و مشکلات ساختمان برگزار نمی‌شود و ساکنین مناطق کمتر توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته بیشتر از مناطق دیگر بیان کرده‌اند که در ساختمان آن‌ها برای رسیدگی به امور و مشکلات ساختمان اصلاً جلسه‌ای برگزار نمی‌شود.

بنابراین مدیران ساختمان‌ها که به نوعی نماینده قانونی ساکنان ساختمان برای اداره امور و رفع مشکلات و رسیدگی به درخواست‌ها هستند نیز لازم است آموزش ببیند تا با برگزاری جلسه‌های دوره‌ای و شنیدن درخواست‌ها و انتقادها، زمینه شفافیت و قاعده‌مند شدن امور ساختمان را فراهم کنند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان متولی نظام آموزش مهارتی در کشور، تنها دانشگاه دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهارتی و کاربردی است و این ظرفیت را دارد که در کنار مدیریت شهری قرار گیرد و نسبت به تدوین سرفصل‌ها و دوره‌های آموزشی برای شهروندان و مدیران ساختمان اقدام کند.

چه بسا در گام اول لازم است آموزش فرهنگ آپارتمان‌نشینی به شهروندان، از مدیران ساختمان‌ها شروع شود؛ از نحوه تعامل با ساکنان و همسایگان تا شیوه‌های اقناعی انتظام‌بخشی به امور ساختمان؛ و همچنین آموزش در حوزه‌هایی نظیر نحوه زیباسازی محیط سکونت، نحوه ارتباط موثر با ساکنان، نحوه استفاده از ظرفیت ساکنین در زمینه‌های مختلف و برطرف کردن مشکلات با مشارکت آنها، چرایی و چگونگی ارائه بیلان هزینه‌های ساختمان، نحوه مواجهه با همسایه‌ای که از پرداخت شارژ خودداری می‌کند و ... ؛ آگاهی از این موارد، زمینه خیلی از سوءتفاهم‌ها و اختلافات در ساختمان‌ها را از بین می‌برد و مدیر آموزش‌دیده حتما با مهارت بیشتری، به اداره امور ساختمان می‌پردازد.

نظام آموزش مهارتی کشور اکنون به مرحله‌ای از بلوغ و ساز و کارهای قانونی برای ارائه دوره‌های آموزشی فراگیر شهروندی رسیده است که حتی اگر مدیریت شهری در تهران و شهرهای دیگر بنا را بر این بگذارند که شرکت در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای مدیر ساختمان شدن، اجباری و ضروری شود، توان و ظرفیت برگزاری این دوره‌ها را در یکایک مناطق و محله‌های شهرها دارد.

از طرف دیگر لازم است با حمایت مدیریت شهری و از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مراکز آموزش مهارتی و ... برای عموم شهروندان نیز دوره‌هایی ترتیب داده شود تا آموزش ببینند که چگونه می‌توان آسایش و امنیت را در محیط زندگی خود ارتقا داد. البته که امروز وضعیت زندگی در جوامع شهری به سمتی رفته است که گرفتاری‌های روزمره شهروندان، کمتر مجال وقت گذاشتن برای مسائلی نظیر فرهنگ آپارتمان‌نشینی را به آنها می‌دهد و به عبارتی دیگر تا مسئله‌ای در یک ساختمان پیش نیاید، اساسا شاید همسایه، اسم همسایه‌اش را هم نداند! اما ساکنان یک آپارتمان دیگر زمانی ناگزیر به توجه کردن به مقوله ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی و رعایت قوانین این حوزه هستند که مسئله‌ای در آن بوجود آید و اهالی ساختمان مجبور باشند از بی‌تفاوتی درآیند و مقداری به اطراف خود بیشتر توجه کنند.

وقتی ۱۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درباره عوامل مختلف در آزار و اذیت شهروندان در آپارتمان‌نشینی به مضمون‌هایی نظیر احساس ناامنی در ساختمان و غیرقابل اعتماد بودن همسایه‌ها اشاره می‌کنند، اهمیت آموزش‌های شهروندی برای ارتقای امنیت در آپارتمان‌ها دوچندان می‌شود.

بنابراین قبل از اینکه به دست فراموشی سپردن فرهنگ آپارتمان‌نشینی و بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی به اطراف‌مان، بخواهد منشا معضلات درشت و درشت‌تر شود، لازم است از سوی نهادهای آموزشی، ترویجی، تشکل‌های غیردولتی و ... این آموزش به شهروندان ارائه شود که هم در مواجهه با ناملایمات زندگی در آپارتمان‌ها صبر و گذشت داشته باشند و هم اینکه خیلی هم بی‌تفاوت از کنارشان عبور نکنند؛ چراکه برخی افراد وقتی ببینند قانون‌شکنی و عدم احترام به قوانین آپارتمان‌نشینی برایشان هیچ هزینه‌ای ندارد و وقوع اتفاقات و برخوردهای غیرمعمول و غیرمعقول در ساختمان صرفا به حساب مشکلات شخصی دو نفر ‌گذاشته شده و ساکنان از کنارش عبور می‌کنند، آنگاه رویه‌های غیرقابل قبول خود را ادامه داده و حتی مسائل جدی و گاه جبران‌ناپذیری را در محیط زندگی رقم می‌زنند.

جمع‌بندی این که، مراکز علمی کاربردی به عنوان نهادهای آموزشی مهارتی در کشور، این ظرفیت و آمادگی را دارند تا آموزش‌های شهروندی در حوزه‌های فرهنگی، حقوقی و ... را برای ارایه به شهروندان تدوین و برگزار کنند تا این آموزش‌ها در کنار تاکید بر گذشت و رافت در عالم همسایگی، برای رقم خوردن یک زندگی بهتر، موثر واقع شود.

کد خبر 582922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha