رئیس سازمان غذا و دارو درباره میزان دوزهای وارداتی واکسن روسی اسپوتنیکV به ایران گفت: فعلا روی اینکه ۵۰۰ هزار دوز به صورت قطعی به ما داده شود، مذاکره شده است.

شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و داروی ایران امروز در نشست خبری گفت: دلیل اینکه عدد دقیقی را اعلام نمی‌کنم، این است که در حال حاضر تقاضای ما با آنچه که کمپانی‌ها قادر به تامین آن هستند، متفاوت است. در حال حاضر یک نیاز گسترده جهانی برای واکسن کرونا وجود دارد، اما توان و زیرساخت محدودی در دنیا ایجاد شده است.

او افزود: تقاضای ما معمولا تقاضای بالاتری است و با آنچه که شرکت‌های سازنده و معتبر طبق برنامه زمان‌بندی می‌توانند در اختیار بگذارند، همخوانی ندارد. فعلا روی اینکه ۵۰۰ هزار دوز به صورت قطعی به ما داده شود، مذاکره شده است.

شانه‌ساز گفت: البته تقاضای ما از هر یک از کمپانی‌هایی که دارند تولید می‌کنند، تقاضای چند میلیون دوزی بوده است، اما چانه‌زنی و صحبت درباره برنامه زمان‌بندی است که وجود دارد و اینکه در چه بازه زمانی می‌توانند به ما تحویل دهند.

این مسئول اظهار کرد: طبیعتا ما هم مثل سایر کشورها اصرارمان بر این است که زودتر این میزان تحویل داده شود و آن‌ها زمان بیشتری را از ما طلب می‌کنند. این بحث‌ها بر روی میزان و تعداد واکسنی که می خواهیم و حتی روی قیمت واکسن موثر است. هرچه ما سریع‌تر بخواهیم، قیمت بالاتر می‌رود و این الزامات بازار تجاری و تجارت است.

شانه‌ساز گفت: واکسن اسپوتنیک طی دو سه روز آینده وارد کشور می‌شود و تا حدود ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند،  و عوارض آن هم ناچیز است و مورد تایید سازمان غذا و داروی ایران هم هست.

چندین سال واکسن آنفلوآنزا از روسیه وارد کردیم

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر اتحادیه اروپا اعلام کرده که واکسنی که در اتحادیه اروپا تولید می‌شود، فقط در اتحادیه اروپا باشد، گفت: عده‌ای هم واقعا یا از سر صداقت، اما بی‌اطلاعی و یا از سر شیطنت اظهاراتی را مطرح می‌کنند که واقعا خواهشم این است که ابتدا اطلاعات‌شان را نسبت به ابعاد مختلف موضوع کامل کنند و سپس اطلاع رسانی کنند. ممکن است گروهی در رشته‌های دیگر تخصص داشته باشند، اما در حیطه تولید واکسن و واکسن‌سازی اطلاعاتی ندارند و نمی‌دانند و مباحثی را طوطی‌وار مطرح می‌کنند. باید توجه کرد که ما چندین سال واکسن آنفلوآنزا را از روسیه وارد کشور کرده‌ایم و مصرف شده و عارضه خاصی از آن گزارش نشده است.

وی اظهار کرد: برخی از زیرساخت‌های واکسن‌سازی که در روسیه، هند، کوبا و... است، خبر ندارند و از روش و باور غلطی که دارند. همه این موارد استانداردهای بین المللی دارد و ملی نیست. بسیاری از کشورهایی که اسم‌شان آورده می‌شود، پروژه‌های تولیدشان را به دلایلی مانند عدم ایمنی، اثربخشی و... و. متوقف کردند.

شانه‌ساز افزود: باید توجه کرد که حیطه واکسن یک بحث تخصصی است و کشاندن آن به حوزه افکار عمومی و مردم نتیجه‌ای جزو تشویش اذهان عمومی نخواهد داشت. زیرا کاملا تخصصی است. با کمال عذرخواهی از افرادی که در رشته خودشان افراد دانشمندی هستند، عرض می‌کنم که در این حوزه هیچ اطلاعی ندارند و ابتدا اطلاعاتشان را تکمیل کرده و سپس اظهار نظر کنند.

عارضه نگران‌کننده‌ای از واکسن روسی گزارش نشده است

شانه‌ساز گفت: واکسن روسی، واکسنی است که از نظر ایمنی‌زایی مطمئن و خوب عمل کرده و بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد ایمنی‌زایی یجاد می‌کند و ایمنی بالایی دارد و عوارضش بسیار ناچیز است و تاکنون عارضه نگران کننده‌ای از آن گزارش نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متاسفم که برخی از همکاران ما که تخصصی در این حوزه ندارند، اظهاراتی را مطرح می‌کنند که من به عنوان معاون وزر بهداشت باید بیایم و در پاسخ به این اظهارات مجبور به ارائه توضیحاتی شوم که شاید به عنوان تبلیغ از سوی یک مقام رسمی تلقی شود و شاید اصلا نیازی به ارائه این توضیحات نبود.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها باید فرهنگسازی کنند که کسی تا زمانی که اطلاعات کافی ندارد، اظهاراتی نکند که من به عنوان مسئولی که باید دنبال تامین واکسن و دارو و تجهیزات پزشکی برای مردم باشم، قرار باشد این توضیحات را مطرح کنم.

مسیر خرید واکسن کرونا

این مسئول در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مسیر خرید واکسن کرونا گفت: واردات سبدی از واکسن‌ها در زمینه کرونا از منابع معتبر و مطمئن در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد. البته با توجه به اهمیت و بزرگی کار سایر بخش‌های وزارت بهداشت اعم از هیات امنای ارزی، امور بین الملل و... و. دارند به ما کمک می‌کنند و این واکسن‌ها بر اساس یک رقابت قیمتی و کیفی مورد توجه قرار می‌گیرند.

شانه‌ساز تاکید کرد: شرایط هم مهم است. مثلا بحث فایزر مطرح می‌شد که حداقل یک دمای منهای ۶۰ درجه نیاز داشت که این موضوع هزینه حمل و نقل را برای کشور بسیار بالا می‌بُرد. واقعا شرایط حمل و نقل و جابجایی فایزر سخت است و شاید یکی از دلایل عوارض گزارش‌شده از آن هم به دلیل شرایط جابجایی این واکسن است، اما به هر حال واکسن‌های روسی که می‌خواهیم وارد کنیم، دمای منفی ۲۰ درجه نیاز دارد که تامین لجستیک آن‌ها بسیار ساده‌تر است و همه این موارد بر روی قیمت و کیفیت آن اثرگذار است.

وی افزود: آنچه ما داریم خرید می‌کنیم، همان اعداد و ارقامی است که عرف بین‌المللی است. بانک مرکزی هم در زمینه تامین ارز و سازمان برنامه و بودجه هم در زمینه تامین ریال آن قول‌هایی دادند و تاکنون هم اجازه ندادند که این مورد لنگ بماند. ما هم مقداری از منابع سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت استفاده کردیم و مابقی را هم بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در حوزه ارزی و ریالی بخش عمده کار را پیش می‌برند.

غیر از روسیه از کدام کشورها واکسن وارد می‌شود؟

این مسئول درباره واکسن های بعدی وارداتی به کشور نیز توضیح داد: بعد از روسیه، سبد واردات واکسن ایران از کشورهای چین، هند و کوبا است. در مورد کوبا بیشتر بحث انتقال تکنولوژی مطرح است. روش های مختلفی برای تولید واکسن در دنیا دنبال می شود، روش کمپانی هندی مشابه واکسن آسترازنکاست که واردات واکسن از این کمپانی نیز در سبد واردات متنوع ایران وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: به دنبال تبلیغ هیچ کالایی نیستیم اما کمیسیون قانونی ماده ۲۰ سازمان غذا و دارو بالاترین مرجع قانونی تایید دارو و واکسن است که از سال ۳۴ برای صدور مجوز فعالیت می کند. گروهی از متخصصان در این زمینه فعال و نیز کار خود را بلد هستند و اجازه تولید یا واردات می دهند.

وی گفت: برای واردات چند فاکتور داریم. اول اینکه در کشور سازنده به تعداد زیاد مصرف شده باشد. واکسن روسی بیش از ۱.۵ میلیون دوز در روسیه مصرف شده است. دوم اینکه کشورهای قانونمند در حوزه دارو آن را خریداری کرده باشند و در مورد واکسن اسپوتنیک روسیه کشورهایی مثل آرژانتین و برزیل هم آن را خریداری کرده‌اند. ایران شانزدهمین کشور خریدار این واکسن است. درمجموع ۲۵ کشور برای خرید این واکسن سفارش داده‌اند.

واکسن ایرانی اواخر بهار ۱۴۰۰ آماده می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دستاوردهای یک سال گذشته در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در کشوری که سال ها تحریم را تحمل کرده بود، عده ای منتظر بودند تا به زانو درآمدن مردم را ببینند اما شرکتهای دانش بنیان و جوانان کشور خوش درخشیدند. در ایام تحریم و کرونا در کمتر از هشت ماه تولید ماسک از ۱۲۰ هزار عدد به ۴۰ میلیون عدد در رسید و میزان تولید مواد ضدعفونی کننده ۲۰ برابر شرایط معمول قبل از کرونا شد.

وی افزود: توان صنعت دارویی کشور به قدری است که هر دارویی در دنیا به عنوان کمک به درمان کرونا مطرح شد کمتر از سه ماه آن را در داخل کشور تولید کردیم. کیت های آزمایشگاهی و ونتیلاتور هم تولید شد و آخرین اقدام تولید و ساخت واکسن کروناست که دانشمندان ایرانی اواخر بهار مناسب واکسن ایرانی را با کیفیت مناسب به تولید می رسانند و به صورت رایگان در دسترس مردم قرار می گیرد.

بودجه دارویی که در دوران کرونا مصرف شد

شانه‌ساز در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت انبارهای موارد اولیه دارویی و نگرانی از کمبود آن‌ها، گفت: ذخایر مواد اولیه ما مطمئن است، اما از آنجا که مستمرا و به طور مرتب باید این ذخایر جایگزین شود، نباید وقفه‌ای در تامین و تدارک رخ دهد.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران عنوان کرد: مهم‌ترین بحث ما بحث ارز است. امسال بخش مهمی از ارز ۲.۵ میلیاردی که قرار بود به حوزه دارو و تجهیزات اختصاص داده شود، برای کرونا مصرف شد؛ برای داروهای مختلفی که در زمان کرونا آمد و داروهایی که به صورت روتین مصرف می‌شد، اما به دلایل بعضا غیر مستند علمی در خط تجویز همکاران پزشک قرار گرفت که بعضی از آن‌ها بسیار گران‌قیمت و ارزبر بودند، اما ما وظیفه داشتیم که آن‌ها را تامین کنیم.

او گفت: برآوردمان این است که چیزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار از ۲.۵ میلیارد دلاری که برای دارو و تجهیزات در شرایط معمول تخصیص داده و تامین می‌شد، در دوران کرونا مصرف شد که برای آن علی‌رغم اصرار وزارت بهداشت هیچ عدد و مبلغی تاکنون عملا تامین نشده که این موضوع برای ما دارد مشکل‌ساز می‌شود و اگر زودتر فکری نکنیم، بحث تامین داروها و تجهیزات ضروری را به شدت تهدید می‌کند.

شانه‌ساز افزود: از طرف دیگر بلاتکلیفی قیمت ارز و اینکه آیا ارز دارو ۴۲۰۰ تومانی خواهد ماند یا اینکه قیمت تغییر خواهد کرد هم یکی از چالش‌های ما است. البته به هر حال در شرایط تحریم و با کمک دشمنان کشور توانستیم در زمینه تولید دارو قدم‌های بسیار خوبی را برداریم.

کمبود جدی دارویی نداریم

شانه‌ساز تاکید کرد: در حال حاضر کمبود جدی دارو در کشور نداریم و از این بابت جای نگرانی نیست. اگر بانک مرکزی و مراجع تصمیم‌گیر در زمینه تامین ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه و مواد حد وسط کمک کنند و ارز آن تامین شود، یقینا این اعداد و ارقام بهتر می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ضمن اینکه اکنون بازارهای صادراتی خوبی هم داریم و علاوه بر تامین نیاز کشور، زمینه صادرات هم داریم، اما مشکل عمده ما این است که پول دارویی که صادر می‌کنیم، نمی‌تواند به کشور برگردد و بانک‌های جهانی اجازه کار با بانک‌های ما را ندارند و این یکی از مشکلاتی است که دشمنان سعی کردند به این وسیله سرعت رشد تولید و توسعه کمپانی های دارویی و تجهیزاتی ما را بگیرند. به همین دلیل مقداری اعداد صادراتی‌مان نتوانسته رشد لازم را داشته باشد.

کد خبر 582917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha