رییس جمهوری با بیان اینکه توقع ما این بود که لایحه بودجه روند خود را طی کند و به تصویب برسد، گفت: تصویب یا رد لایحه بودجه حق مجلس شورای اسلامی است، اما انتظار برخی مصاحبه‌ها و تخریب‌ها را نداشتیم.

حسن روحانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز، چهارشنبه، در جلسه هیات دولت با گرامیداشت ایام دهه فجر و تقارن آن میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) و همچنین میلاد حضرت امام خمینی‌(ره) گفت: برای ما سیره و راه پیامبر(ص) و ائمه هدی و حضرت فاطمه(س) بسیار حائز اهمیت است. همان‌طور که قرآن مجید تاکید می‌کند پیامبر(ص) الگو است و اهل بیت پیامبر و معصومین(ع) الگوی زندگی ما هستند. 

وی اضافه کرد: ویژگی خاص حضرت فاطمه(س) به عنوان بانوی بزرگ بیشتر می‌تواند برای زنان جامعه ما الگو باشد. 

وی نهضت اسلامی را یکی از افتخارات تاریخ ایران برشمرد و تصریح کرد: ما انقلاب‌های زیادی را در تاریخ داشتیم ولی نهضت اسلامی چیز دیگری بود. امام بالاترین هدف را در این انقلاب مدنظر قرار داد. همه به دنبال رفع یک مشکل بودند اما کسی به اینکه نظام غیرمعقول و غلط شاهنشاهی را از بین برده و یک نظام مردم‌سالار را در چارچوب اسلام ایجاد کنیم، فکر نمی‌کرد.

امام از درون رژیم سربازگیری کرد

به گفته رئیس دولت تدبیر و امید، اگر در سال ۵۵ و ۵۶ این سخن را به کسی می‌گفتیم؛ تعجب می‌کرد. کسی فکر نمی‌کرد در سال ۵۷ به ویژه بعد از نماز عید فطر این موج شکل بگیرد. سرعت انقلاب آنچنان بود که به شاه و رژیم مهلت تصمیم‌گیری نداد. تا او می‌آمد در موردی فکر کند، موج دیگر شکل می‌گرفت.  

روحانی اضافه کرد: خداوند نشان داد منطق و کلام بر شمشیر پیروز است. دشمنان ما شمشیر، سلاح و امکانات سیاسی داشتند اما سلاح امام کلام و منطق بود که با این سلاح بر شمشیر و قدرت نظامی پیروز شد. امام از درون رژیم سربازگیری کرد. آن کسی که در شورای سلطنت بود، به پاریس آمد و درخدمت امام از مقامش استعفا داد.  

وی افزود: وقتی امام دستور داد که سربازان از پادگان‌ها فرار کنند، آن‌ها از درون فرو ریختند. چرا شاه فرار کرد؟ شاه حادثه لویزان را در عاشورا دید. شاه تزلزل را در درون دولت خودش دید. امام پایه‌های حکومت استبدادی را لرزاند و طوفانی را ایجاد کرد که دنیا فکر نمی‌کرد.  

رییس‌جمهوری با اشاره به مطالب مطبوعات در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: شما اگر مطبوعات آن زمان را نگاه کنید، همه انگشت به دهان و حیرت‌زده بودند و می‌گویند اصلا نمی‌دانستیم سازماندهی به نام هیات‌ها، مساجد و حسینیه‌ها وجود دارد و یک نوار با تلفن از پاریس منتقل می‌شود و چند ساعت بعد در کل کشور شنیده می‌شود. 

 وی ادامه داد: امام کارعظیم و بزرگی انجام داد و مردم با خلوص، فداکاری و ایثار به صحنه آمدند و این انقلاب را به پیروزی رساندند وما به ملت ایران، فرهنگ اسلام، انقلاب اسلامی و به امام‌مان افتخار می‌کنیم که توانست این حرکت عظیم و بزرگ را در تاریخ رقم بزند. 

روحانی افزود: امام به یک رهبر دنیا تلفن نکرد و نامه ننوشت که ما به‌حق هستیم و شما به ما کمک کنید. وقتی در پاریس هم با امام(ره) مصاحبه می‌کردند و به خاطر دارم که خبرنگاری می‌گفت اگر شما نیاز به اسلحه داشته باشید از چه کشوری اسلحه می‌آورید از سوریه یا از لیبی. امام فرمود ما نیاز به اسلحه نداریم مردم ما پیروز می‌شوند و اگر بر فرض روزی نیاز به سلاح داشتیم از انبارهای اسلحه شاه. 

 وی خاطرنشان کرد: امام با این روح مطمئن و با این اراده آهنین آمد و با آن نظام مستبد و کهنه و پوسیده متکی به قدرت‌های بزرگ را به هم ریخته و مردم را آزاد کرد. 

رییس جمهوری با بیان اینکه ما به انقلاب اسلامی افتخار می‌کنیم، گفت: البته باید انقلاب را مراقبت کنیم تا در مسیر خودش و در خط امام و در مسیر حق خود و در مسیر اخلاق باشند و نگذاریم یک وقتی کسانی بخواهند انقلاب ما را منحرف کنند و همه در کنار هم بتوانیم این انقلاب را به پیروزی نهایی برسانیم. 

اهداف دولت در بودجه مورد توجه نمایندگان قرار نگرفت

رییس دولت دوازدهم با اشاره به فرایند بررسی لایحه بودجه در مجلس و رد گزارش کمیسیون تلفیق در روز گذشته گفت: ما طبق زمان و قانون حتی یکی دو روز هم زودتر بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم. ما در ستاد اقتصادی دولت چندین هفته جلساتمان را به بودجه اختصاص دادیم و واقعاً دولت در حد توان بهترین بودجه‌ای را که می‌توانست تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. 

وی بیان کرد: توقع ما این بود که این بودجه روند خود را طی کند به تصویب برسد و مردم از مقررات این بودجه بهره‌مند شوند. اینکه نمایندگان مجلس بودجه‌ای را تصویب یا رد کنند حق آن‌هاست و ما نمی‌توانیم در این جا بگویم که اگر ما لایحه‌ای را به مجلس دادیم آن‌ها موظف هستند تصویب کنند. هر چه نظر خود آن‌هاست و طبق نظر آن‌ها عمل خواهد شد. 

 رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اما در این بودجه دو ماه حرف‌هایی زده شد، مصاحبه‌هایی انجام شد، وعده‌هایی داده شد، تخریب‌هایی صورت گرفت که مورد انتظار ما نبود. حالا اگر یک رسانه‌ای این کار را انجام داده است و یا نماینده‌ای جمله‌ای را بیان کرده، مورد انتظار ما نبود. 

رییس دولت تدبیر وامید گفت: ما واقعا در این بودجه زحمت کشیدیم و می‌خواستیم این بودجه در کمیسیون‌های مجلس و در کمیسیون تلفیق و در صحن علنی کامل‌تر شود. ممکن است بودجه‌ای که ما تهیه می‌کنیم در جاهایی نقص داشته باشد. اما متاسفانه اهدافی که در بودجه داشتیم مورد توجه نمایندگان در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت. 

 وی اظهار کرد: هدف ما این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم، کاری کنیم که اگر سال آینده دلار ما ۱۵ هزار تومان، ۱۶ هزار تومان، ۱۴ هزار تومان یا ۱۲ هزار تومان شد، بودجه ما لنگ نشود. اگر شما بودجه را بر مبنای ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ببندید اگر قیمت ارز پایین آمد چه کار می‌کنید؟ چه چگونه اداره می‌کنید؟ این می‌شود موهوم و درآمدی که واقعی نیست. 

رییس جمهوری گفت: من خدا را گواه می‌گیرم تمام تلاش ما از یک سال گذشته این است که پایان این دولت به دو آرزو دست پیدا کنیم. کشوری که در برابر کرونا  و تحریم از مشکلات اصلی عبور کرده باشد. آرزوی ما همین ۲ هدف است و آن را دنبال می‌کنیم. 

روحانی ادامه داد: ما در بودجه هم همین را گفتیم. وقتی ما در بودجه به دنیا علامت می‌دهیم و می‌گوییم ارز ۱۱۵۰۰ تومان همه دنیا می‌فهمند یعنی چه، وقتی ما می‌گوییم این ارز را متعادل می‌کنیم همه می‌دانند و یعنی ما درآمد ارزی خیلی بیشتر از امسال را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم. 

رییس دولت دوازدهم افزود: وقتی ما در بودجه می‌گوییم فروش نفت باید دو میلیون و ۳۰۰ هزار باشد این پیام را همه دنیا می‌گیرند و همه می‌فهمند یعنی چه. ما پیام‌های مهمی را در بودجه دادیم و متاسفانه برخی‌ به این پیام‌های مهم توجه نکردند. 

رییس جمهوری گفت: ما می‌خواستیم مردم آینده بهتری را مدنظر داشته باشند،  تولید حرکت بهتری داشته باشد، ما می‌خواستیم جهش تولید را سال آینده هم ادامه دهیم. ما نمی‌خواستیم در معادن کاری کنیم که فعالیت آن به‌صرفه نباشد و معدن خود را تعطیل کند و با مالیات‌های سنگین در آن را ببندد. ما نمی‌خواستیم کاری کنیم که محصولات در پتروشیمی و فولاد و در همه جا مشکلاتی پیش بیاید که بازار سرمایه ما دچار مشکل شود. 

روحانی اضافه کرد: ما نمی‌خواستیم قیمت سوخت را ۵ برابر کنیم. این شد درآمد؟ اینکه ما قیمت سوخت را ۵ برابر کنیم که چه شود؟ ما بلد بودیم این کارها را انجام دهیم. ما اینکارها را نکردیم. قیمت خوراک را بالا ببریم این یعنی گران کردن یعنی تورم. 

رییس جمهوری گفت: تورم که شاخ و دم ندارد، کاملا روشن است. تصمیمات مجلس روشن است البته من تصمیمات کمیسیون تلفیق را عنوان می‌کنم  چون مجلس که وارد بحث نشد. روشن است چه اتفاقی می‌افتد.  

روحانی افزود: ما نگران بودیم. نگرانی من بیشتر از این بود و می‌ترسیدم- که همان هم به سرم آمد- من می‌ترسیدم که مصوبات کمیسیون تلفیق را صدا و سیما مرتب تبلیغ کند و به مردم بگوید، بازار را خراب کند، اقتصاد را خراب کند و آخر هم آن مصوبه تصویب نشود و همین هم شد. 

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای را درست کرد که خود مجلس رد کرد. مصوبه کمیسیون تلفیق اگر در دولت می‌آمد، دولت هم آن را رد می‌کرد. مصوبه کمیسیون تلفیق ارتباطی به لایحه دولت ندارند زمین تا آسمان فرق می‌کند. همه را به هم ریختن هرچه ما نوشتیم، چیز دیگری نوشتند. 

رییس جمهوری بیان کرد: البته ممکن است نظر آن‌ها این بوده و من کاری به آن ندارم ولی اگر تصویب می‌شد آثار آن آثار بسیار خطرناکی بود، البته ممکن بود تصویب شود و مجلس اصلاح کند که اگر اصلاح می‌کرد درست می‌شد. 

وی ادامه داد: اینکه ماشین لوکس را از مناطق آزاد وارد سرزمین مادر و اصلی کنیم و بعد بیاییم رانت بزرگی درست کنیم، این را ما نمی‌خواستیم. این رانت را هم ما بلد بودیم ولی نکردیم چراکه نمی‌خواستیم رانت به وجود آید. معیشت مردم برای ما مهم است.  

رییس دولت تدبیر و امید افزود: ما هم معتقد به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم ولی این کار باید به تدریج انجام شود. می‌گویند این ارز را گرفته ولی کالا گران‌تر است. می‌دانید نقل و انتقال ارز چقدر هزینه دارد؟ شما می‌دانید با این وضع تحریم‌ها نقل و انتقال مالی، وضعیت حمل و انتقال کالاها و بیمه چگونه است؟  

روحانی با بیان اینکه اگر این ارز را تغییر دهید می‌دانید مردم با چه وضعیتی روبه‌رو می‌شوند، تصریح کرد: ما در چندین نوبت حساب کردیم. تنها راه حل این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی به تدریج اصلاح شود. برنج، شکر و حبوبات و ... را به تدریج خارج کردیم. ما نگران معیشت مردم و تورم بودیم. 

وی با تاکید بر اینکه آنچه کمیسیون تلفیق تصویب کرده بود، نه با واقعیت و نه معیشت مردم انطباق داشت و نه منطبق با شکستن تحریم‌ها بود، خاطرنشان کرد: مجلس این تغییرات را نپسندید. تا اینجا حرفی برای گفتن نداریم چون اگر این روند ادامه می‌یافت، بودجه در شورای نگهبان رد می‌شد چون شاکله لایحه بودجه عوض شده بود.  

رییس‌جمهور با اشاره به ماجرای بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس دهم  بیان کرد: اینکه چه کار کنیم، عین این مسئله را سال قبل هم داشتیم که کلیات لایحه بودجه رد شد که رئیس‌ مجلس گفت تغییرات کمیسیون تلفیق رد شده است و لایحه بودجه دولت بررسی شد. چرا این کار انجام نشد؟ پارسال هم این کار را کردند. مجلس عوض شده ولی قانون و آیین‌نامه همان سال است. امروز دولت نظر خود را به مجلس اعلام می‌کند پارسال هم همین داستان بوده و رویه اینچنین بوده است و استنباط خود را از قانون و مجلس اعلام می‌کنیم.  

روحانی با بیان اینکه درست نیست سردارانی در میدان جنگ در برابر دشمنان باشند و عده‌ای پشت دشمنان علیه این سرداران سنگر بگیرند، عنوان کرد: همه باید یاری کرده و ما را کمک کنند. ما روزهای سختی را پشت سر می‌گذاریم. ما داخل یک جنگ هستیم. اگر کسی باور نکرده، باید در افکار خود تجدیدنظر کند. مگر می‌شود جنگ را انکار کرد؟ شکست ترامپ برخی را ناراحت کرده است. مگر می‌شود جنون و قانون‌شکنی ترامپ و جنگ تحمیلی را انکار کرد؟  

وی با تاکید بر اینکه انکار دشمنان ننگ بوده و به ضرر کشور است، یادآور شد: مشکلات را می‌دانند که بخش اعظم آن به خاطر تحریم است ولی یک جمله هم نمی‌گویند. برخی از آن‌ها فحش به آمریکا نمی‌دهند، تازه ادعای ضدآمریکایی بودن را هم دارند. فحش برای دولت است، فقط بلدند به رئیس‌جمهور فحش بدهند. ما یک دولت و ملت هستیم.  

رییس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه در این شرایط سخت تحریم باید از تحریم‌ها فرصت بسازیم، بیان کرد: اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵۷۰۰ شرکت رسیده‌اند در حالی که در آغاز دولت ۵۰ شرکت بودند، از فرصت تحریم ایجاد شدند. اگر این تحریم نبود، برخی از این عزیزان شاید انگیزه نداشتند. کرونا معظل بود اما امروز چقدر از افراد در ساخت واکسن، دارو و تجهیزات کمک می‌کنند؟  

روحانی ادامه داد: در فرصت کرونا ایثار و فداکاری از این ملت دیدیم که شبانه‌روز با اصول بهداشتی و واکسن کار کردند. راننده‌های عزیز ما شبانه‌روز کار کردند. از کشاورزان صنعتگران و فعالان ما تشکر می‌کنیم چراکه خدمات ما تعطیل نشد. 

امروز پیشرفت اقتصاد در اقتصاد دیجیتال است

وی در ادامه به خدمات انجام گرفته در ‌برق و آب و گاز، ‌بهداشت و درمان، ‌آموزش اشاره کرد و گفت:  امروز پیشرفت اقتصاد در اقتصاد دیجیتال است. کسی در دنیای امروز تصور کند پیشرفت اقتصادی بدون اقتصاد دیجیتال امکان پذیر است خطا کرده است. اگر بخواهیم اقتصاد پیشرفت کند باید بخش دیجیتال و شبکه ملی ما پیشرفت کند. باید باندهای ما تحمل این کار را داشته باشند. در کرونا اگر فضای مجازی نبود مشکلات زیادی داشتیم. باید از این فرصت استفاده کنیم.  

روحانی افزود: ما با همه توان برای این که فشار اقتصادی مضاعف نشود تلاش می‌کنیم. در ماه گذشته به آمار اقتصادی نگاه کنید با همه مشکلات و فشارهایی که به دولت وارد شد در تورم روند کاهشی و در رشد اقتصادی روند افزایشی داشتیم. 

رییس جمهوری گفت: در دوماه گذشته برای بودجه چقدر وقت صرف شد. چقدر دولت و مجلس و کمیسیون وقت صرف کردند که حاصل جمع آن چی شد؟ صفر و در نهایت از بین رفت. در این فرصت دقت و تلاش کنیم که بتوانیم اقتصادمان را به حرکت درآوریم.  

هیچ‌بندی از برجام عوض نخواهد شد

وی در ادامه خطاب به جامعه جهانی و به خصوص کشورهایی که در برجام حضور داشتند تاکید کرد: هیچ‌بندی از برجام عوض نخواهد شد. هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد. اگر ۱+۴ هستیم همان ۱+۴ هستیم. اگر ۱+۵ هستیم همان ۱+۵ هستیم. حرفهای ناروا گفته نشود. ما کاری انجام دادیم که محصول تلاش زیادی بود. ۱۰ سال تلاش شد. در آغاز دولت یازدهم ۲ سال تلاش شد. این همه خون جگر خورده شد و به توافقی رسیده شد.  

روحانی گفت: این توافق چیزی نیست که به سادگی به دست آمده باشد. کسی نمی‌تواند این توافق را پاره کند.  می‌خواهند این توافق است اهلا و سهلا همه به تعهد بیایند. نمی‌خواهند بروند دنبال زندگی خودشان ما هم کار خودمان را انجام می‌دهیم.  

رییس جمهوری افزود: اما احساس ما این است که افکار عمومی جهان، سیاستمداران جهان حتی بسیاری از سیاستمداران در خود آمریکا همه معتقدند که بر جام می‌تواند برای امنیت و صلح و تعامل با کشورها مفید باشد که ما هم بر همین مبنا حرکت می‌کنیم.  

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها  باید بدانند که آن‌ها تا امروز ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ هستند بنابراین در باره برجام صحبت نکنند. من به آمریکایی‌ها دارم می‌گویم ۲۲۳۱. این بحث ایران نیست این قطعنامه مورد اتفاق شورای امنیت سازمان ملل است. شما هر لحظه که صبر کنید جرم بالاتری انجام داده‌اید برای این که شما ۲۲۳۱ را نقض کردید، برگردید به قطعنامه، قانون و مقررات بین المللی. البته اگر برگردید ما هم به طور کامل به تعهداتمان عمل خواهیم کرد و این خیلی روشن است. ما قطعنامه را نقض نکردیم که بخواهیم اصلاح کنیم. ما از برجام خارج نشدیم که بخواهیم برگردیم.  

روحانی گفت: من یک‌بار دیگر هم گفته‌ام ۷ صندلی بوده و ما ۶ نفر نشسته‌ایم یک نفر از آن‌ها یک دفعه جنون ادواری گرفت و بیرون رفت. حالا کمی عقل پیدا کرده است و جنون ادواری تمام شده  برگردد به میزش، ‌ چکار به بقیه دارد آن‌ها که همه در سرجای خود نشسته‌اند. آمریکایی‌ها باید به ۲۲۳۱ برگردند باید به مقررات بین المللی برگردند باید به مصوبه شورای عالی امنیت سازمان مللی که به اتفاق آرا تصویب شده برگردند.  

رییس جمهوری افزود: اگر ما هر گونه حسن نیت دیدیم پاسخ آن حسن نیت خواهد بود. اگر هر گونه اقدامی در مقام عمل دیدیم پاسخ آن اقدام خواهد. اگر تعهد کامل بود از طرف ما هم تعهد کامل خواهد بود. امیدوارم همه ملت‌ها و جوامع بتوانیم در کنار دیگر آنچه منفعت جهان و به  نفع منطقه است و منفعت صلح جهانی است همه با هم انجام بدیم و به مقصدی که به نفع همه است دست یابیم. 

کد خبر 582904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha