شهردار تهران با بیان اینکه اجرای پروژه‌های محلی، رفاه شهروندان را افزایش می‌دهد، درباره پروژه شارباغ، گفت: این پروژه، تبدیل فضای ناامن به قلمروی عمومی است.

بازديد حناچي از پروژه‌هاي شهري

به گزارش همشهری آنلاین، فاصله میان پایه بتنی پل شهیدان حسنی و دیوار مرکز درمانی مهرگان فقط چند متر است و تنها یک خودرو می‌تواند از این فاصله عبور کند. خیابان کنار پل تقریبا بن‌بست محسوب می‌شود و قادر به انتقال ترافیک نیست. پل روی راه‌آهن تهران - اهواز را نمی‌شود جابه‌جا کرد اما دیروز کلنگ بازسازی مرکز درمانی و حسینه ثارالله به زمین خورد تا ساختمان مجاور معبر حذف و معادل آن کمی‌ آن‌طرف‌تر، در محوطه همین مرکز ساخته شود. با این کار ملک کمی عقب‌نشینی می‌کند و زمین بیشتری به سطح خیابان اضافه می‌شود تا خودروهای بیشتری بتوانند از این کنارگذر رد شوند و خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود.

یکی از مشکلات بافت‌های فرسوده این است که اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی دائما به محدودیت‌های محله‌ای و معارضات ملکی برخورد می‌کند.

شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی و بازسازی مرکز درمانی و حسینیه به تراکم بالای جمعیت و کمبود خدمات و زیرساخت‌ها در مناطقی مانند منطقه ۱۷ تهران اشاره کرد و گفت: «این منطقه جزو مناطقی است که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ ساخته شده است و مشکلات زیادی دارد. از جمله این مسائل عبور ۲ خط آهن از این منطقه یعنی خطوط‌ تهران - اهواز و تهران - تبریز است. در محور تهران -تبریز پروژه شارباغ اجرا می‌شود؛ به این شکل که با انتقال خط راه‌آهن به زیر زمین، فضای بالای آن به حوزه عمومی اختصاص پیدا خواهد کرد.»

پیروز حناچی با اشاره به اینکه این محله‌ها در گذشته دور شکل پیدا کردند، گفت: «یکی دیگر از کارهایی که در این منطقه انجام شده است، پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی است که مشکلات زیادی در این منطقه ایجاد می‌کرد و با توجه به تلاش‌های همکاران من در سال‌های قبل، میزان آبگرفتگی معابر در روزهای بارندگی شدید کمتر شده است. این منطقه مشکلات زیربنایی دیگری هم دارد که جمع‌آوری آب‌های سطحی روی آن تأثیر خواهد گذاشت.»

او افزود: «یکی دیگر از کارهایی که باید در این منطقه انجام شود، امن کردن نقاط ناامن است. شب‌ها مردم برای عبور از این نقاط نگرانی دارند و باید آنها را به فضای زنده و قابل استفاده برای مردم تبدیل کنیم.»

حناچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «از سال گذشته در بودجه ردیف‌های جداگانه‌ای برای اجرای پروژه‌های محلی داشتیم و این کار خیلی تأثیر داشت که این پروژه‌ها تعریف شوند و اعتبار خاص دریافت کنند. اولویت را به جایی دادیم که از قبل دفاتر خدمات محلی داشتیم و با عنوان بافت فرسوده از آنها نام‌ برده می‌شد. قبلا این نقاط مطالعه شده و مشاوران با مردم مذاکره کرده بودند و اولویت‌ها در پروژه‌ها مشخص بود.»

شهردار تهران گفت: «در بودجه امسال هم جدی‌تر از گذشته بودجه‌هایی برای اجرای پروژه‌های محلی در نظر گرفته‌ایم که در بالا بردن سطح رفاه محلی و شرایط مناسب‌تر برای زندگی مردم تأثیر زیادی دارد البته در این زمینه با توجه به اینکه مطالعات بهتری در بافت‌های فرسوده داشته‌ایم این پروژه‌ها در این بافت‌ها بیشتر اجرا می‌شوند.»

او درباره عنوان شارباغ برای پروژه قطار تهران- تبریز، گفت: «شارباغ یا چارباغ به قول برخی همکاران‌مان که می‌گویند این اصطلاح در حقیقت شهرباغ بوده است همه یک ریشه مشترک دارند. این اسم پروژه است و بعد از اینکه به بهره‌برداری برسد شورای شهر برای آن نامی مشخص می‌کند. فعلاً باید به این توجه کنیم که در حال ساخت یک فضای عمومی در نقطه‌ای هستیم که فضای متروک و ناامن شده بود.»

حناچی تأکید کرد: «با عبور بزرگراه یا راه‌آهن خیلی از محله‌ها به شکل دو تکه درمی‌آیند و ارتباطات محلی قطع می‌شود. اما طرح شارباغ ارتباط محلات را فراهم می‌کند. تبدیل شدن اینها به محور پیاده‌رو و تفرجگاه مردم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی تاثیر خواهد گذاشت.»

پروژه بازسازی مرکز درمانی در فضای محدود مجاور پل شهیدان حسنی به شکلی انجام می‌شود که کاربری سابق آن حفظ شود. شهردار منطقه ۱۷ در این ‌باره گفت: «هزینه این پروژه حدود ۱۰میلیارد تومان است که در چهارچوب همکاری میان شهرداری و مالکان انجام می‌گیرد.»

داوود لطفی افزود: «شهرداری فقط هزینه ساخت بنا را پرداخت می‌کند و همان ساختمان در فضای محوطه ساخته می‌شود تا پس از بهره‌برداری به ‌کار خود ادامه دهد.»

شهردار تهران در پایان بازدید از پروژه‌های منطقه ۱۷ با حضور در مقبره‌الشهدای شهرداری منطقه ۱۷ با اهدای دسته گل از تعدادی از مادران شهدای منطقه قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش، دیروز شهردار از ۷۳ پروژه شهری منطقه ۱۷ که ۴۵ مورد آنها آماده بهره‌برداری هستند، بازدید کرد. حناچی همچنین دستور آغاز و اجرای ۲۷ پروژه دیگر را صادر کرد. در این میان به‌ گفته لطفی، شهردار منطقه ۱۷، عمده این پروژه‌ها توسعه محله‌ای هستند.

  • منبع: شماره ۸۱۵۱ روزنامه همشهری
کد خبر 582659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha