اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان در جریان دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، بررسی و گزارش مشترک دو کمیسیون سلامت و محیط زیست و برنامه و بودجه قرائت شد.

قطع درختان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، زهرا صدراعظم نوری در توضیح گزارش کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: لایحه شهردار تهران راجع به تعرفه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها بر اساس ارزش شاخص اکولوژیک درختان است. در این لایحه یک ماده واحده قرار دارد که شهرداری را مکلف می‌کند از ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به اخذ تعرفه جدید حفظ و گسترش در شهرها مطابق با فرمول عمل کند. 

او ادامه داد: ابعاد مختلف این لایحه در کمیسیون بررسی شد. در این لایحه دو موضوع عوارض مربوط به محیط بن درختان و عوارض EC که مربوط به ضریب اکولوژیک است و تغییرات کلی به ویژه در عوارض محیط پایه ارائه داده شده است.  

نوری اضافه کرد: بر این اساس، در لایحه شهرداری به ارزش اکولوژیک درختان توجه می‌شود و درختی که دارای محیط بن قابل توجهی است ارزش اکولوژیک بسیار بالایی نسبت به درختی با محیط بن کمتر دارد و در نتیجه از نظر عوارض متفاوت است. 

او ادامه داد: بر این اساس، یک عوارض مربوط به محیط بن درختان است که در گذشته به صورت سانت به سانت بوده است، به جای آن مقاطع را ۱۰-۱۰ قرار دادیم و فرض را از ۲۱ سانت تا ۳۰ سانت، ۳۱ سانت تا ۴۰ سانت و الی آخر قرار دادیم و از ۱۰۰ به بعد، محیط بن را ۲۰ سانت به ۲۰ سانت افزایش دادیم. از محیط بن ۲۰۰ را تا ۲۵۰ در نظر گرفته و یک عوارض جداگانه برای آن منظور کردیم. از ۲۵۰ به بالا نیز ارزش درختان یک میزان است و عوارض دیگری محاسبه کردیم. 

نوری اضافه کرد: در نتیجه عدد را از ۶۸۰ هزار ریال پایه، ۵۰۰ هزار ریال در نظر گرفتیم و مقداری آن را کاهش دادیم و تا محیط بن ۲۵۰ عدد ما یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال شده است که در گذشته این رقم ۸۸۰ میلیون ریال بوده است. در واقع با این اقدام میانگین اعداد محیط بن را تعدیل کردیم؛ در نقاطی کاهش و در نقاطی افزایش پیدا کرد و به کرانه میانگین تعادل بخشیده شد. در مجموع می‌توان گفت رقم ۲۵ درصد افزایش عوارض قطع محیط بن درختان در نظر گرفته شده است. 

او همچنین درباره عوارض EC «ضریب اکولوژیک» گفت: این ضریب را به ۰/۶ تا ۱/۳ تبدیل کردیم. چرا که تغییر در وضعیت ضریب محیط بن باید در ضریب اکولوژیک نیز در نظر گرفته شود تا ضرب این دو یک عدد متعادلی را ارئه دهد. 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت افزایش ۲۵ درصدی میانگین عوارض قطع محیط بن درختان در سال آینده را به تصویب رساندند.

کد خبر 582322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha