یکی از نقاط ضعف منطقه ۲۱ کمبود مراکز تفریحی و ورزشی است.

تیراندازی

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:  برخلاف مناطق همجوار به‌ویژه منطقه ۲۲ که چند سالی است به لطف سیاست‌های کلان شهری و جذب سرمایه به قطب گردشگری تهران تبدیل شده است، منطقه ۲۱ شرایط خوبی ندارد. در چنین شرایطی یکی از مربیان سابق تیم‌ملی «تیراندازی» که چند سالی است در «تهرانسر» سکونت دارد، در یک حرکت جالب، یکی از انبارهای متروکه و بدون استفاده آموزش و پرورش در محله تهرانسر را به نخستین و تنها باشگاه و آموزشگاه تیراندازی در غرب تهران تبدیل کرده است.

هرچند قرار است افتتاحیه رسمی «باشگاه تیراندازی زائر» سال آینده و هم زمان با روز «معلم» برگزار شود؛ اما چند هفته‌ای است که کارش را در تهرانسر، خیابان «قباد» کوچه «فنی و حرفه‌ای امید» آغاز کرده و مورد استقبال شهروندان هم قرار گرفته است. هفته گذشته «مصطفی بیگی»، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه، بازدیدی از این مجموعه داشت و قرار شد به مناسبت ۲۲ بهمن، یک دوره مسابقه تیراندازی در این مرکز ورزشی‌ـ تفریحی برگزار شود. در ادامه با فعالیت این باشگاه تیراندازی و امکانات و شرایط آن در گفت‌وگو با «محمد زائررضایی» بیشتر آشنا می‌شویم.

«محمد زائررضایی» از سال ۱۳۹۵ تاکنون در منطقه ۲۱ و محله تهرانسر سکونت دارد و همین موضوع هم موجب شده است تا به فکر راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای بیفتد. سرمربی سابق تیم‌ملی تیراندازی در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «با توجه به اینکه چند سالی است ساکن تهرانسر هستم و حدود یک دهه مربی تیم‌ملی بوده‌ام، احساس کردم که در منطقه ۲۱ و حتی غرب تهران به چنین باشگاهی نیاز داریم. غیر از مجموعه ورزشی «آزادی» در مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ هیچ سالن و باشگاه تیراندازی با «تفنگ» و «تپانچه» وجود ندارد. این در شرایطی است که اغلب ورزشکاران رشته تیراندازی ساکن غرب تهران هستند.

باتوجه به اینکه‌ تردد در مجموعه ورزشی آزادی برای همه آسان نیست و محدودیت‌های خاص خود را دارد و از سوی دیگر باشگاه تیراندازی آنجا مجموعه‌ای برای ورزشکاران حرفه‌ای و تیم‌ملی است و چندان جنبه تفریحی ندارد، نیاز به یک باشگاه و آموزشگاه تیراندازی که هم برای حرفه‌ای‌ها باشد و هم افراد آماتور، به شدت احساس می‌شد. آموزش و پرورش منطقه ۹ یک انباری متروکه و بی‌استفاده در تهرانسر داشت که پیشنهاد دادم آن را به سالن تیراندازی تبدیل کنیم و در نهایت این اتفاق افتاد و توانستیم این باشگاه تیراندازی را در مدت ۴ ماه تجهیز و راه‌اندازی کنیم. سالنی که هم ورزشکاران حرفه‌ای و شاگردان خودم در تیم‌ملی از تهران و شهرهای دیگر مانند خراسان و اردبیل و بوشهر برای تمرین می‌آیند و هم میزبان شهروندان و خانواده‌هایی است که هدف‌شان تفریح و سرگرمی و یادگیری است.»

  •  یک ورزش و تفریح خانوادگی

هنگام گفت‌وگوی ما، یک خانواده ۳ نفره وارد سالن می‌شوند و دختر کوچک و خردسال‌شان در کنار یکی از مربیان آغاز به یادگیری مقدماتی و سپس تیراندازی می‌کند! رضایی که متوجه تعجب ما از این موضوع شده است، می‌گوید: «برخلاف گمان خیلی‌ها، تیراندازی با تفنگ و تپانچه، ورزش سخت و تنها ویژه بزرگسالان نیست. از کودک ۷ ساله تا یک فرد ۷۰ ساله می‌توانند این ورزش مفرح و جذاب را تجربه کنند. در حقیقت، تأثیر این ورزش بر روی کودکان بیشتر است. تیراندازی به افزایش تمرکز و کسب آرامش کمک می‌کند. با توجه به اینکه در تیراندازی هم جسم و هم ذهن درگیر است، برخلاف ظاهر آرامی که دارد، انرژی زیادی می‌خواهد و به تخلیه انرژی افراد کمک می‌کند.

حتی افراد مسن هم می‌توانند این ورزش را تجربه کنند. در کشورهای اروپایی، مسابقاتی برای رده‌های سنی ۴۵ یا ۶۰ سال به بالا برگزار می‌شود و این‌گونه نیست که تنها برای یک رده سنی مشخص باشد. اینجا برای آقایان و بانوان امکانات وجود دارد و خانواده‌ها می‌توانند در کنار هم از این ورزش و تیراندازی با تفنگ و تپانچه لذت ببرند. در حال حاضر، سالن تیراندازی ۸ لاین دارد که با توجه به اپیدمی «کرونا» و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، تعداد لاین‌ها را کاهش داده‌ایم. ان‌شاءالله پس از کرونا بیشتر می‌شود و به ۱۶ خط می‌رسد.»

این باشگاه ورزشی علاوه بر محلی برای تمرین و تفریح، یک آموزشگاه تیراندازی و تنها آموزشگاه غرب تهران نیز محسوب می‌شود: «یکی از اهداف من در این باشگاه تیراندازی، تربیت ورزشکار و آموزش حرفه‌ای تا رسیدن به بالاترین سطح یعنی تیم‌ملی است. برای این منظور بهترین مربیان و قهرمانان تیراندازی را داریم. بهترین سن برای آغاز و یادگیری این رشته کودکی و نوجوانی است. با این وجود، ورزشکارانی را داشتیم که از ۲۳ تا ۲۵ سالگی آغاز و به تیم‌ملی راه پیدا کردند و این به استعداد و میزان علاقه و پشت‌کار شخص بستگی دارد.»

  •  تعرفه آموزش تیراندازی

نکته‌ای که در این میان وجود دارد، موضوع هزینه‌های چنین ورزش‌هایی است. به‌ویژه اینکه منطقه ۲۱ خیلی مرفه‌نشین نیست. رضایی درباره تعرفه‌ها و هزینه‌های این ورزش می‌گوید: «کسانی که برای آموزش یا تفریح به اینجا می‌آیند، لازم نیست چیزی همراه داشته باشند. برای مثال، برای خودشان لباس و کفش و اسلحه تهیه کنند. در اینجا همه چیز در اختیارشان قرار می‌گیرد.

تعرفه‌ها هم مناسب است. افرادی که برای تفریح و سرگرمی می‌آیند، تعرفه ما همراه با آموزش مقدماتی و ارائه وسایل مورد نیاز، جلسه‌ای ۵۰ هزار تومان است که شرایطی هم برای تخفیف ۱۰ تا ۲۰‌درصدی در نظر گرفته شده است تا این مبلغ به ۴۰ هزار تومان کاهش پیدا کند. تعرفه برای آموزش و تیراندازی در ۱۰ جلسه ۴۰۰ هزار تومان، ۸ جلسه ۳۲۰ هزار تومان و برای ۴ جلسه ۱۷۰ هزار تومان است.

تعداد جلسات متغیر و به انتخاب و نظر فرد بستگی دارد و همان‌گونه که گفتم، تخفیف‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. مدت زمان جلسه‌ها در مقدماتی یک ساعت، نیمه حرفه‌ای یک ساعت و ۴۵ دقیقه و حرفه‌ای ۳ تا ۴ ساعت است. با توجه به اینکه همه امکانات و تجهیزات در اختیار افراد قرار می‌گیرد، نیاز به هیچ هزینه و خرید دیگری ندارند. ساعت کار این باشگاه در ۶ ماه نخست سال، از ۸ صبح تا ۹ شب و در ۶ ماه دوم از ۸ صبح تا ۸ شب است. برای رده سنی ۷ تا ۱۵ سال، تفنگ مناسب وجود دارد و ۱۵ سال به بالا می‌توانند با توجه به نظر خودشان برای آموزش و تیراندازی از تفنگ یا تپانچه استفاده کنند. دلیلش هم این است که تپانچه باید با یک دست شلیک شود و کنترل آن برای افراد زیر ۱۵ سال سخت‌تر است، مگر اینکه جثه مناسبی داشته باشند.»

  • باشگاهی برای پرورش استعدادها و ارتقای سرانه ورزش محله

«محمد شمس‌آبادی»، رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه‌۲۱، درباره راه‌اندازی نخستین باشگاه تیراندازی با تفنگ و تپانچه در محله تهرانسر به همشهری محله می‌گوید: «به همت یکی از ورزشکاران خوب و خوشنام منطقه که خود ساکن تهرانسر و سرمربی تیم‌ملی بوده است، نخستین باشگاه تیراندازی با تفنگ و تپانچه در منطقه راه‌اندازی شده است. این باشگاه می‌تواند به محلی برای پرورش و آموزش استعدادهای منطقه باشد و به پایگاهی در غرب تهران تبدیل شود. راه‌اندازی یک سالن تیراندازی که هم جنبه ورزشی دارد و هم تفریحی یک اتفاق خوب در منطقه ۲۱ و تهرانسر است و ما به مراکزی از این دست نیاز داریم. قرار است مسابقات تیراندازی منطقه به مناسبت «۲۲ بهمن» در این باشگاه برگزار شود تا هم مردم محله بیشتر با این مرکز آشنا شوند و هم یک دوره مسابقه متفاوت و جذاب را برای شهروندان داشته باشیم. امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد و بتوانیم با کمک هم به پیشرفت و ارتقای ورزش منطقه کمک کنیم.»

کد خبر 582289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha