برنامه‌های ‌شهرداری تهران همزمان با بزرگداشت مراسم چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با ۲۳عنوان از امروز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه آغاز می‌شود.

موتورسواران در مراسم دهه فجر

به گزارش همشهری آنلاین، آیین‌های چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امسال به دلیل شیوع کرونا متفاوت‌ از سال‌های قبل برگزار می‌شود و در این بین شهرداری تهران برنامه‌های گسترده و ویژه‌ای را از امروز ۱۲ بهمن تا ۲۲ بهمن ‌ماه در سطح شهر برگزار می‌کند.

برنامه‌های شهرداری تهران با ۲۳ عنوان و با نام «آینده روشن» شروع می‌شود. بسته برنامه‌های «آینده روشن» در ۳ محور تقویت باورهای عمومی برای امید به آینده انقلاب اسلامی، ترویج و گسترش نمادهای هویت ملی و افزایش آگاهی مردم از تاریخ انقلاب اسلامی پیش‌بینی شده است.

پوئم ‌سمفونی «آینده روشن» یکی  از سه‌گانه‌ای است که معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری در سال ۹۹ طراحی کرده است. برنامه «سه رنگ سربلندی» نیز به ترویج نماد پرچم و سرود جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و در ۴ بخش سرود کودک و نوجوان، مسابقه طراحی پوستر ویژه پرچم ایران، مسابقه عکس موبایلی از نصب پرچم در سطح شهر و مسابقه اجرای نمایش «تاج شاه و کلاه‌ها» توسط کودکان برگزار می‌شود. همچنین پویش «متا» به‌منظور معرفی مدیر تراز انقلابی پیش‌بینی شده و مردم در این پویش به معرفی مدیران و مسئولان نمونه‌ای که در ادارات و مکان‌های مختلف با آنها برخورد دارند، می‌پردازند.

اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران درباره برنامه‌های شهرداری در دهه فجر به همشهری می‌گوید: «آنچه که دهه فجر امسال را نسبت به سال گذشته متفاوت می‌کند، مسئله کروناست. طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار نیست امسال این مراسم مانند سال‌های قبل همراه با راهپیمایی باشد. در واقع دهه فجر امسال به‌صورت موتوری برگزار می‌شود؛ یعنی اینکه خودروها و موتورها بیایند و در آن مسیر اصلی (میدان امام حسین، میدان انقلاب و میدان آزادی) حرکت کنند. همچنین مسیرهای ۱۰گانه‌ای هست که همه ساله شهروندان تهرانی پیاده آن  را طی می‌کردند و ما امسال تلاش کردیم این مسیرها و به‌خصوص از میدان انقلاب تا میدان آزادی را با آذین‌بندی، چراغانی، طاق نصرت، نقاشی، بیلبورد، بنر و... با مضمون دهه فجر، انقلاب اسلامی آماده سازی کنیم.»

عطایی یادآور می‌شود: «امروز مسیری که امام(ره) از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا طی کردند نیز آذین‌بندی و چراغانی شده است. حتی در بهشت زهرا شهرداری برنامه‌هایی را در محل جلوس امام تدارک دیده است که امروز برگزار می‌شود.»

فعالیت‌های سازمان فرهنگی و هنری در حوزه تولید محصولات مجازی با شیوع ویروس کرونا رشد قابل توجهی داشته است. این فعالیت‌ها در دهه فجر در قالب محصولاتی در ۸ محور تاریخ شفاهی پهلوی، مقایسه انقلاب ایران با سایر انقلاب‌های جهان، معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی، معرفی شهدای انقلاب، روایت تاریخ شفاهی مردم از پیروزی انقلاب، روایت انقلاب از بیان غیرایرانیان، انقلاب ایرانی در عصر ظهور و اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی تولید و در فضای مجازی منتشر می‌شود. علاوه بر این محصولات، ۳ کلیپ «خط ویژه»، «چهل سردار» و «فازمترمدیا» در این ایام تولید و منتشر خواهد شد.

برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی

  • ۴ دستگاه اتوبوس و یک مینی‌بوس کتابگرد «هدهد» با حضور در روستاهای محروم اطراف تهران به اجرای برنامه و برگزاری مسابقه می‌پردازند.
  • در محل جلوس حضرت امام خمینی(ره) در بهشت زهرا(س) غرفه‌های متعددی به‌مدت ۱۰ روز فعالیت خواهند کرد.
  • پویش «هر خانه یک پرچم» با تحویل پرچم ایران به شهروندان داوطلب و با نصب رایگان برگزار می‌شود و برای هماهنگی آن شهرداری با ۱۰۰ مسجد شهر تهران همکاری دارد.
  • برنامه تلویزیونی «مثبت ۴۰» در ۱۰ قسمت به موضوع رسانه در انقلاب اسلامی می‌پردازد و از شبکه ۴ روی آنتن می‌رود.
  • افتتاح محفل ترانه خانه شعر در فرهنگسرای ارسباران دیگر برنامه‌ای است که در دهه فجر برگزار می‌شود و در این محفل جلسات تخصصی شعر و ترانه برپا خواهد شد.
  • نمایش میدانی «فجر انقلاب» با ۴۲ اجرا در نقاط مختلف شهر تهران ازجمله در ایستگاه‌های مترو میزبان شهروندان است.
  • در حوزه هنرهای تجسمی نیز نمایشگاه مجازی «خاطره ۵۷» با نمایش عکس‌های تاریخی از انقلاب اسلامی برپا می‌شود.
  • برنامه «فصل رویش» امسال با تجلیل از رویش‌های انقلاب اسلامی در عرصه رسانه برگزار می‌شود و در آن چند چهره رسانه‌ای که بعد از سال ۱۳۵۷ متولد شده‌اند، تجلیل می‌شوند.
  • نمایشگاه «ایران ما، انقلاب ما» نیز در سالن انتظار فرودگاه مهرآباد برپا می‌شود و آثار هنری با موضوع انقلاب اسلامی در آن به نمایش در می‌آید.
  • «مهرآیین» به‌عنوان یکی از برنامه‌های باسابقه سازمان فرهنگی و هنری، در دهه فجر در دیدار با خانواده شهدای انقلاب اسلامی و رسیدگی به مشکلات آنها برگزار می‌شود.
  • نورافشانی در ۴۲ نقطه شهر تهران در شب ۲۲ بهمن‌ماه و پویش «الله اکبر» نیز با مشارکت انجمن اسلامی دانش‌آموزی در سطح کشور برگزار می‌شود و در آن نوجوانان از سنت حسنه تکبیر در شب پیروزی انقلاب اسلامی فیلم و عکس تهیه می‌کنند و با این پویش همراه می‌شوند.
  • با توجه به اینکه راهپیمایی روز ۲۲ بهمن مانند هر سال برگزار نمی‌شود، سازمان فرهنگی و هنری ۲ کاروان ویژه برای حرکت در مسیر راهپیمایی و اجرای برنامه آماده خواهد کرد.
  • «کتاب ماه» دیگر برنامه دهه فجر است که مسابقه کتابخوانی با موضوع انقلاب اسلامی در ۲ بخش کودک و نوجوان و بزرگسال خواهد بود که در سایت dtlib.ir برگزار می‌شود و اپلیکیشن‌های حوزه کتابخوانی هم در برگزاری آن مشارکت دارند.
  • کلیپ‌های «کتاب‌دان» با معرفی ۱۰۰ کتاب در حوزه انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.
کد خبر 582240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha