آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از ایران و آمریکا خواست برای پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای زودتر همکاری کنند اما در عین حال تاکید کرد دست یافتن به توافق زودهنگام ساده نیست.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، گوترش روز پنجشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به احتمال میانجیگری سازمان ملل برای پایان دادن به تنگنای توافق هسته‌ای گفت: «تهران و واشنگتن‌ها کار برای انجام دادن زیاد دارند اما من انتظار ندارم توافق خیلی زود به دست آید. معتقدم تمام آنها که وارد برجام شدند و دیگر طرف‌های علاقه‌مند باید برای کم کردن بی‌اعتمادی‌ها و از راه برداشتن موانع و مشکل‌ها همکاری کنند.»

دبیر کل سازمان ملل بدون اشاره کردن به ایفای نقش میانجی بین ایران و آمریکا افزود: «شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که ما می‌توانیم به یک توافق ضروری برای صلح و امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس و فراتر از آن در جهان دست یابیم.» گوترش برجام را یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک دانست و گفت: «توافق هسته‌ای عنصری ضروری برای منطقه بود و متاسفیم که چنین به چالش کشیده شد.»

دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر وجود مشکل‌ها و موانع سر راه زنده کردن برجام افزود: «اوضاع وقتی پیچیده‌تر شد که آمریکا از توافق بیرون رفت و تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعمال کرد. ایران هم در عوض گام‌هایی برای افزایش توان هسته‌ای خود برداشت.»

گوترش در عین حال روز پنجشنبه نخستین دوز واکسن مدرنا را در مدرسه عمومی نیویورک سیتی تزریق کرد و همزمان انگشت‌هایش را به نشانه پیروزی بالا برد. دبیر کل ۷۱ ساله سازمان ملل و از همه دولت‌ها و حکومت‌ها خواست به واکسن زدن مردم شتاب بخشند.

کد خبر 581905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha