بر اساس قانون جدید صدور چک محدودیت‌های شدیدی برای صادرکنندگان چک برگشتی در نظر گرفته شده و این محدودیت‌ها تا رفع سوء اثر چک یا چک‌های برگشتی فرد باقی می‌ماند.

چک بانکی

به گزارش همشهری آنلاین، در قانون جدید صدور چک که به‌صورت تدریجی و همگام با فرهنگ‌سازی در جامعه در حال اجراست، محدودیت‌های شدیدی برای دارندگان چک برگشتی در نظر گرفته شده که عملاً فرد را از بسیاری خدمات بانکی محروم می‌کند و نقش بازدارنده‌ای در صدور چک بی‌محل خواهد داشت.
ازجمله این محدودیت‌ها می‌توان به عدم افتتاح حساب و صدور کارت بانکی جدید، عدم گشایش اعتبارات اسنادی و عدم اعطای تسهیلات بانکی اشاره کرد.
همچنین اقدام سخت‌گیرانه‌تری که بر اساس قانون جدید چک برای صادرکننده چک برگشتی در نظر گرفته شده و راه را برای وصول سریع چک هموارتر می‌کند، مسدودسازی حساب‌های صادرکننده چک برگشتی به میزان مبلغ چک است. نکته قابل توجه این است که انسداد این حساب‌ها تا زمان تعیین تکلیف چک برگشتی ادامه خواهد داشت و پس از تعیین تکلیف چک نسبت به رفع انسداد اقدام می‌شود.
 بر اساس قانون جدید، صدور چک به‌طور سیستمی و از طریق سامانه صیاد انجام می‌شود. بنابراین سامانه صیاد برای افراد فاقد صلاحیت شامل کسانی که چک برگشتی رفع سوء اثر نشده دارند و یا افرادی که دارای محکومیت قضایی هستند دسته‌چک جدید صادر نخواهد کرد.
صادرکننده چک باید اطلاعات چک صادرشده شامل تاریخ، مبلغ و هویت گیرنده را در سامانه صیاد ثبت کند. بنابراین اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود فاقد اعتبار خواهد بود.
گیرنده چک نباید چکی را که در سامانه ثبت نشده از صادرکننده دریافت کند؛ چراکه در این صورت، بانک نسبت به پرداخت مبلغ چک اقدام نخواهد کرد.
گیرنده چک باید متعاقب دریافت فیزیک چک (برگه چک)، اطلاعات ثبت شده روی برگه چک را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد تطبیق دهد و در صورت صحت اطلاعات مراتب تأیید را در سامانه اعلام کند.
همچنین در صورت عدم تطابق اطلاعات فیزیک چک و اطلاعات ثبت شده در سامانه، گیرنده باید با انتخاب یکی از دلایل رد چک نسبت به عدم‌تأیید چک در سامانه اقدام کند.

کد خبر 581793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha