وزارت دفاع آمریکا پنتاگون روز سه‌شنبه یک فروند بمب‌افکن بی۵۲ را بر فراز آب‌های خلیج فارس به پرواز درآورد تا توان بازدارندگی خود را برای متحدانش در منطقه خاورمیانه به نمایش بگذارد.

بمب‌افكن بي 52 ارتش آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که مقام‌های سیاسی و نظامی ایران بارها بر آغاز نشدن جنگ از سوی نیروهای ایرانی و پشیمان‌کننده بودن پاسخ به هر نوع تجاوز نظامی تاکید کرده‌اند، دولت ایالات متحده و وزارت دفاع برای ششمین بار در چند ماه اخیر (از پاییز به این سو) بمب‌افکن‌های غول‌پیکر خود را برای ماموریت به منطقه خاورمیانه و خلیج فارس فرستاده‌اند.

بر اساس آنچه وال استریت جورنال نوشته، بمب‌افکن بی‌۵۲ استراتوفورترس روز سه‌شنبه از پایگاه هوایی بارکسدیل در لوییزیانا به هوا برخاسته و انتظار می‌رود در یک پرواز مستقیم از آسمان اردن، عربستان سعودی و خط ساحلی شرق شبه‌جزیره سمت امارات متحده عربی و قطر بگذرد و دوباره به پایگاه خود در آمریکا بازگردد. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا هدف از این اقدام را «حفظ حالت دفاعی، جلوگیری از هر گونه تهاجم، تامین امنیت منطقه و اطمینان دادن به متحدان» اعلام کرد.

مقام‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر به ویژه در روزهای منتهی به سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی از احتمال اقدام ایران در گرفتن انتقام خون فرمانده پیشین سپاه قدس خبر داده بودند. به ویژه اینکه ایالات متحده پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری و انتقال قدرت روزها و هفته‌هایی بسیار ناآرام را پشت سر گذاشت. با این حال، هیچ تهدیدی از سوی نیروهای نظامی ایران در منطقه خلیج فارس گزارش نشده است.

برای نخستین بار در هفت ماه گذشته موشک‌ها و پهپادهای منتسب به حوثی‌های یمن به ریاض پایتخت عربستان حمله کردند. هر چند مقام‌های نظامی سعودی از رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادها خبر دادند اما برخی منابع اطلاعاتی مدعی شدند در این حمله به یکی از مجموعه‌های اقامتی پادشاهی عربستان خسارت‌های جزئی وارد آمده است. ائتلاف تجاوز به یمن به رهبری آل سعود و غربی‌ها همواره ایران را به حمایت از حوثی‌ها متهم کرده‌اند.

گفته می‌شود پرواز روز سه‌شنبه بمب‌افکن بی‌۵۲ ارتش آمریکا از هفته‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و ارتباطی به ماجرای دو حمله موشکی و پهپادی اخیر به ریاض نداشته است. فقط در یک ماه اخیر سه نوبت پرواز بمب‌افکن‌های غول‌پیکر آمریکایی در منطقه خلیج فارس گزارش شده و انتظار می‌رود در بهار آینده هم ادامه داشته باشد.

بمب‌افکن بی‌۵۲ می‌تواند با سرعت فرای صوت در ارتفاع ۵۰ هزار پایی پرواز کند و بیش از ۱۴ هزار کیلومتر بدون نیاز به سوختگیری در هوا بماند. اگر ماموریت این بمب‌افکن جنگی باشد، دو فروند جت جنگنده از نوع اف‌۱۵ و اف‌۱۶ و دو هواپیمای سوخت‌رسان آن را همراهی می‌کنند.

کد خبر 581647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha