گل‌محمدی بعد از پایان دیدار برابر آلومینیوم با گفتن اینکه «با همین بازیکنان تا جایی که بتوانیم می‌جنگیم» دلیل نتیجه نگرفتن تیمش را کمبود بازیکن عنوان کرد. اما شاید لازم باشد او جنگیدن را از تفکرات تاکتیکی‌اش شروع کند.

یحیی گل‌محمدی

همشهری آنلاین- رضا جوکار

در روزهایی که یحیی گل‌محمدی در توجیه عدم نتیجه‌گیری‌های مداوم پرسپولیس بحث کمبود بازیکن را مطرح می‌کند هستند بازیکنانی که  مشخص نیست در چه شرایطی فرصت حضور در ترکیب سرخ‌ها را پیدا خواهند کرد.

در بازی‌های اخیر و درست زمانی که پرسپولیس به شدت در ترکیبش نیاز به بازیکن خلاق در خط هافبک خود دارد یحیی گل‌محمدی ترجیح داد تا بعضا از سه هافبک دفاعی خود استفاده کند. موضوعی که روند حرکتی سرخ‌ها را با سکته مواجه کرده است. 

این در حالی است در خط میانی پرسپولیس تنها دو بازیکن وجود دارند که می‌توانند پا به توپ به دل خط دفاعی حریف بزنند. احسان پهلوان و پدیده‌ای که یحیی گل‌محمدی اعتقادی به بازی گرفتن  از او ندارد.

سعید حسین‌پور هافبک جوان پرسپولیس که در بازی‌های فصل گذشته هر زمان در ترکیب پرسپولیس قرار گرفت نشانه‌های پررنگی از یک هافبک پا به توپ، سربالا و با قدرت نفوذ به خط دفاعی حریف را از خود نشان داد در این فصل به نیمکت پرسپولیس پیچ شده است. 

یحیی در حالی اعتقادی به حضور حسین‌پور در ترکیب پرسپولیس ندارد که پیش از شروع فصل از او خواسته بود فکر پیشنهاداتش را از سرش بیرون کند چرا که این فصل به او نیاز خواهد داشت.  اما مشخص نیست در روزهایی که پرسپولیس در میانه میدان بشار رسن را از دست داده و شکل بازی هافبک‌های این تیم تفاوت کمی نسبت به هم دارد، یحیی چرا  از یک بازیکن جوان و انرژیک استفاده نمی‌کند؟

سوال اساسی اینجاست آیا استفاده از سعید حسین‌پور ریسک بالاتری از استفاده از یک بازیکن ۱۶۰ سانتی‌متری در قلب خط دفاع دارد؟ مشخص نیست این روزها در ذهن یحیی چه می‌گذرد. سرمربی پرسپولیس باید تکلیف خود را هر چه سریع‌تر با سه هافبک دفاعی‌اش روشن کند. این نکته‌ مشخص است تا زمانی که یحیی و البته حمید مطهری اصرار به استفاده از ۳ هافبک دفاعی خود در ترکیب پرسپولیس دارند نتایج همانی خواهد شد که به قول خود یحیی انتظار آن  را نداشته‌اند.

از میان سرلک، نوراللهی و کمال قطعا در ترکیب سرخ‌ها فضا برای دو نفر وجود دارد. جایی که این روزه‌ها پاس‌های اشتباه کمال و عدم تسلطش روی توپ‌های دریافتی در میانه میدان، هر هفته پیغام هدایت او به نیمکت پرسپولیس را می‌دهد. 

کادر فنی پرسپولیس  باید از خواب خرگوشی دیدار دربی بیرون بیایند. جایی که ضعف مفرط خط دفاعی استقلال باعث شد تا بازیکنی مانند احمد نوراللهی به عنوان بازیکنی معرفی شود که خیلی خوب خود را در موقعیت گلزنی قرار می‌دهد. 

فرض که استدلال یحیی و مطهری درست باشد، حاصل قرار گرفتن نوراللهی در این همه موقعیت گل به جز زدن گل برتری در دهانه دروازه برابر فولاد چه بوده است؟ بازیکنی که هرگز در طول سال‌های حضورش در پرسپولیس با انتقاد هواداران روبه‌رو نشده بود حالا سرگردان در میان موقعیت‌های از دست رفته باید پاسخگوی شم نداشته گلزنی‌اش باشد. هافبکی که اگر هر از گاهی گل‌ می‌زد جور مهاجمان را می‌کشید اما حالا باید یک نفر جور موقعیت‌سوزی‌ها او را بکشد. 

 پرسپولیس با این سبک مهره‌چینی مطمئنا در پایان فصل در بهترین حالت در میان پنج تیم بالای جدول خواهد داشت. حاصل استفاده نکردن از مهره‌های هجومی تری مانند حسین پور و عالیشاه نتایجش همانی است که در جدول می‌بینیم. کسب ۶ تساوی، یک باخت و تنها سه پیروزی.

گل‌محمدی بعد از پایان دیدار برابر آلومینیوم با گفتن اینکه «با همین بازیکنان تا جایی که بتوانیم می‌جنگیم» دلیل نتیجه نگرفتن تیمش را کمبود بازیکن عنوان کرد. اما شاید لازم باشد او جنگیدن را از تفکرات تاکتیکی‌اش شروع کند. کمی احتیاط را کنار بگذارد شاید نتایج طوری رقم بخورد که هوادارا انتظارش را دارد.

کد خبر 581511

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha