آمارهای جهانی نشان می‌دهد کرونا در اغلب کشورها ضربه سختی را بر پیکره حمل‌ونقل عمومی وارد کرده است.

مترو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از همشهری، شاید جالب باشد بدانید که کرونا استفاده از ناوگان شهری در سراسر جهان را ۷۰درصد کاهش داده؛ چراکه یا قرنطینه اعمال شده، یا محدودیت تردد وجود داشته یا شهروندان برای کاهش خطر ابتلا، استفاده از خودروی شخصی را به حمل‌ونقل عمومی ترجیح داده‌اند. حتی وقتی محدودیت‌های قرنطینه کمتر می‌شود، اتوبوس و مترو به‌دلیل حفظ فاصله اجتماعی تنها با ۱۵درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. به همین‌خاطر، مدیران شهری، از مسئولان دولتی می‌خواهند تا بیش از پیش هوای مترو و اتوبوس را به‌عنوان وسیله انبوه‌بر داشته باشند؛ دلیل‌شان هم واضح است: «هرچه چرخ حمل‌ونقل عمومی بهتر بچرخد؛ فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر رعایت می‌شود، حجم ترافیک پایین می‌آید و آلودگی هوا کمتر خواهد بود.» نکته بااهمیت دیگر اینجاست که طبق تحقیقات چند دانشگاه معتبر جهان، ازجمله دانشگاه هاروارد، با انباشت ذرات معلق آلاینده زیر ۲.۵میکرون در هوای شهرها، میزان سرایت کرونا نیز حدود ۹ تا ۱۵درصد بالاتر می‌رود.

به هر ترتیب کرونا حمل‌ونقل عمومی شهرها را نیز هدف قرار داده و حتی باعث تعطیل شدن کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید ایستگاه‌های مترو در برخی از شهرها شده است.

هنگ‌کنگ: حمل‌ونقل ریلی طی ۱۰ماه اخیر تاکنون حدود ۵۲میلیون پوند ضرر کرده است.

لندن: پیش‌بینی می‌شود حمل‌ونقل عمومی در ۲سال آینده با ۶.۴میلیارد پوند کسری بودجه روبه‌رو شود. این در حالی است که واگن‌های متروی لندن که ظرفیت جابه‌جایی ۸۰۰نفر را دارند، این روزها به‌خاطر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی ۹۳نفر را جابه‌جا می‌کنند. همین موضوع مسافر روزانه را به‌شدت کاهش داده و به‌تبع درآمده‌ها هم پایین آمده است.

گوانجوی: کرونا باعث کاهش از دست رفتن ۱۰درصد درآمد پیش‌بینی شده در حمل‌ونقل عمومی طی ۳ماه اخیر شده است.

دهلی: مترو روزانه حدود ۳۵۰میلیون تومان خسارت مالی می‌بیند.

برلین: حمل‌ونقل عمومی از زمان شیوع کرونا ۱۵۰میلیون یورو خسارت مالی دیده است.

پاریس: درآمدهای جانبی حمل‌ونقل عمومی به‌شدت کاهش یافته به‌گونه‌ای که در کل فرانسه یک‌میلیارد یورو از دست رفته است.

لیسبون: شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی پرتغال ماهانه ۸۰میلیون یورو از درآمد کرایه خود را از دست می‌دهند.

رم: با کاهش ۵۰درصدی مسافران، حمل‌ونقل عمومی ایتالیا با کسری ۱.۵میلیارد یورویی در سال گذشته روبه‌رو شد. در میلان خسارت حدود ۲۵۰میلیون یورو بوده است.

هلسینکی: خسارات بازار حمل‌ونقل عمومی شهری در پایان سال گذشته حدود ۱۹۲میلیون یورو اعلام شد. هلسینکی ۱۵۰میلیون یورو از این رقم را به‌خود اختصاص می‌دهد.

کد خبر 581479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha