وزارت دادگستری آمریکا در آخرین روزهای دولت دانلد ترامپ دستور توقیف یک ابرنفتکش یونانی را صادر کرده است که گفته می‌شود حامل دو میلیون بشکه نفت خام ایران در اقیانوس اطلس جنوبی است.

نفتکش یونانی

به گزارش همشهری آنلاین، بلومبرگ مدعی شد ابرنفتکش اکیلیس با پرچم لیبریا در آب‌های بین‌المللی در حرکت اما مالک آن یک شرکت یونانی است. برخی منابع آشنا به موضوع در واشنگتن بدون فاش شدن هویت خود گفته‌اند این تازه‌ترین تلاش آمریکا برای جلوگیری از صدور نفت خام ایران در شرایطی است که جو بایدن با وعده بازگشت به برجام وارد کاخ سفید شده است.

در این حال، مدیران شرکت یونانی مالک اکیلیس به مقام‌های آمریکایی اطلاع داده‌اند ابتدا تصور می‌کردند نفت خام مربوط به کشور عراق است و احتمالا نادانسته وارد معامله حمل حدود دو میلیون بشکه نفت خام ایران شده‌اند. سخنگوی وزارت دادگستری ایالات متحده درباره ماجرا و جزئیات آن هنوز اظهار نظر نکرده‌ است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ابرنفتکش اکیلیس در یکی از روزهای نوامبر حدود دو میلیون بشکه نفت را از یک نفتکش دیگر در بندر فجیره امارات متحده عربی دریافت کرده و مقصد بعدی آن بندر مسقط پایتخت عمان بوده است. این نفتکش غول‌پیکر سیستم ردیابی خود را از اول تا ۱۳ ژانویه حوالی آب‌های آفریقای جنوبی خاموش کرده و این روزها در اقیانوس اطلس جنوبی است.

این نخستین بار نیست که دولت آمریکا برای توقیف نفتکش‌های ایرانی و دیگر نفتکش‌های حامل نفت ایران تلاش و برنامه‌ریزی می‌کند. آمریکایی‌ها سال گذشته هم کوشیدند مانع رسیدن نفتکش‌های حامل بنزین ایران به مقصد ونزوئلا شوند اما ناکام ماندند. رئیس جمهوری و وزیر نفت ایران در روزهای اخیر از افزایش چشمگیر صادرات نفت خبر داده‌اند.

چند روز پیش یک ابرنفتکش ایرانی به بهانه آلوده کردن محیط زیست در جریان انتقال دو میلیون بشکه نفت به یک نفتکش پانامایی در آب‌های اندونزی توقیف شد. ایران در تلاش است از مسیرهای دیپلماتیک و مذاکره سیاسی مشکل ابرنفتکش خود را با مقام‌های اندونزیایی حل کند.

کد خبر 581463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha