همزمان با آغاز به کار دولت ائتلافی استونی، کایا کالاس نخستین نخست‌وزیر زن این کشور حوزه دریای بالتیک در تاریخ ۳۰ ساله آن لقب گرفت.

كايا كالاس نخست‌وزير استوني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، کالاس ۴۳ ساله که وکیل و عضو پیشین پارلمان اروپایی است، نخستین زن است که ریاست و مدیریت دولت استونی را بر عهده می‌گیرد. کرستی کالیولاید، رئیس جمهوری زن استونی کالاس را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کرده بود و کابینه ۱۵ نفری خانم کالاس روز سه‌شنبه از مجلس قانونگذاری ۱۰۱ عضوی این کشور رای اعتماد گرفت.

حزب راستگرای اصلاح به رهبری نخست‌وزیر و حزب چپگرای مرکز به عنوان بزرگ‌ترین احزاب سیاسی استونی روز یکشنبه برای تشکیل دادن دولت ائتلافی به توافق رسیدند و دولت امروز جانشین کابینه‌ای شد که به اتهام دست داشتن در فساد مالی سقوط کرده بود. هر دو حزب هفت عضو در کابینه دارند و با خانم نخست‌وزیر تعداد اعضای هیات دولت استونی به ۱۵ می‌رسد.

انتخابات سراسری بعدی در استونی ماه مارس ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و دولت فعلی به رهبری خانم کالاس فقط دو سال زمان برای کار کردن دارد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کابینه تازه سر و سامان دادن به اوضاع بحرانی شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از این ماجراست.

کالاس تلاش کرد تا آنجا که ممکن است تعداد وزیران زن را در کابینه خود افزایش دهد و وزیران کلیدی اقتصاد و امور خارجه از میان زنان برگزید. هر چند رئیس جمهوری این کشور ۱.۳ میلیون نفری هم زن است اما شاید خانم کالیولاید نخواهد بار دیگر نامزد انتخابات سپتامبر ۲۰۲۱ شود.

کد خبر 581439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha