پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار موفق به تولید و عرضه مکمل بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک با نام تجاری (گلوکوبر) شدند.

گلوگوبر ۳۰۰

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صداوسیما، مدیر گروه داروسازی سنتی دانشکده داروسازی مشهد گفت: سندروم متابولیک شامل مجموعه‌ای از اختلالات شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید، به شکل پیش رونده‌ای در حال شیوع است. تغییر سبک زندگی سالم، تحرک کافی نداشتن، مصرف دخانیات، چربی، قند و نمک زیاد، فست فود، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های غیرطبیعی و استرس زنگ خطری است که با افزایش شاخص چاقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت، موید بحرانی گسترده در سال‌های آتی نظام سلامت است.

دکتر احمد امامی تصریح کرد: گیاه زرشک ( Berberis vulgaris) از دیرباز در طب سنتی و فولکلور برای درمان بیماری‌های گوناگون کبدی و گوارشی مورد استفاده قرار می‌گرفته و طبق شواهد متعدد در طب مدرن، عصاره‌ ریشه و ساقه‌ این گیاه، آثار مفید و ارزشمندی در بهبود شاخص‌های سندرم متابولیک داشته است. کپسول گلوکوبر یک فرآورده طبیعی حاوی عصاره تغلیظ شده ریشه و ساقه گیاه زرشک بوده و با داشتن مواد موثر متعدد از جمله ترکیب آلکالوئیدی بربرین، از طریق مکانیسم‌های مختلف به کنترل و بهبود این شرایط خطرآفرین کمک می‌کند.

کامران شورگشتی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فضل دارو هم در خصوص روند تولید فراورده دارویی گلوگوبر ۳۰۰ گفت: این محصول پس از طی مراحل قانونی و دریافت مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو در آذرماه امسال، برای نخستین بار تولید و به بازار دارویی کشور عرضه شده است. کنترل اضافه وزن و چاقی، کاهش مقاومت به انسولین، کنترل قندخون، کنترل و پایش چربی و فشارخون، سم‌زدایی و تقویت عملکرد کبد در عارضه کبد چرب غیرالکلی از دیگر ویژگی‌های فراورده تولیدی این دارو است.

کد خبر 581363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha