ساکنان کوره‌پزخانه‌های شمس‌آباد از پله‌های گلی بالا و پایین می‌روند. بعضی با لباس‌های محلی و برخی نیز با پوشش معمولی، نگاه ما را به سمت خود جلب می‌کنند.

امید

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: هرکسی مشغول‌کاری است. بانوان کارهای ساده‌تر و آقایان کارهای سنگین‌تر را انجام می‌دهند. کودکان و نوجوانان هم ازقافله عقب نمانده و عصای دست خانواده شده‌اند. با اینکه وضعیت اقتصادی و درآمد مناسبی ندارند به استقبال‌مان می‌آیند و رسم مهمان‌نوازی را خوب به‌جا می‌آورند. در فضای چند هزار متری کوره‌پزخانه‌ها که قدم می‌زنیم نرمی خاک را زیر پای‌مان احساس می‌کنیم. همین خاکی که منبع رزق و روزی این اقشار شده تا بتوانند لقمه نانی حلال به دست بیاورند و سر یک سفره بنشینند.

در اینجا امکانات زیر صفر است. بعضی خانه‌ها حتی از داشتن حمام و سرویس بهداشتی مناسب محروم است و خانواده‌ها برای شست‌وشو و استحمام با مشکلات زیادی روبه‌رویند. از وضعیت تحصیلی بچه‌های کوره‌پزخانه‌ها که بخواهیم صحبت کنیم باید به ترک تحصیل اجباری بعضی از آنها و اشتغال در کارگاه‌ها و ازدواج زودهنگام دختران اشاره کنیم. همه این مسائل باعث شده تا گروه تلاشگر ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸، برحسب وظیفه انسانی و تعهدی که نسبت به خدمت‌رسانی به نقاط محروم داردپا به میدان بگذارد و داوطلبانه به کمک ساکنان کوره‌پزخانه‌ها بیاید.

اعضای گروه تلاشگر ناحیه ۷، شامل شهردار و مدیران اداره اجتماعی، فنی و ترافیک، شهرسازی، سامانه ۱۳۷ و... است که در طول سال، به‌طور مرتب به محل زندگی خانواده‌های ساکن در کوره‌پزخانه‌ها مراجعه و برای حل مسائل آنها چاره‌جویی می‌کنند.

امیر محمدی/ شهردار ناحیه ۷


«امیر محمدی» به شرایط سخت زندگی این اقشار اشاره می‌کند و می‌گوید: «اغلب ساکنان کوره‌های آجرپزی مهاجران ایرانی، افغانستانی و پاکستانی‌اندکه برای پیدا کردن شغل به اینجا آمده و به‌صورت گروهی در کوره‌پزخانه‌ها مشغول کار شده‌اند.»
به گفته مدیر تلاشگر ناحیه ۷، ساکنان کوره‌پزخانه‌های شمس‌آباد زندگی کارگری دارند و از آنجا که توانایی مالی زیادی ندارند، نمی‌توانند شرایط زندگی‌شان رابهبود ببخشند. آنها در خانه‌های فرسوده و کوچک زندگی می‌کنند و فقط به فکر تأمین معاش روزمره و سیر کردن شکم خود هستند.

محمدی که‌بانی اقدامات خیرخواهانه در کوره‌پزخانه‌ها بوده، می‌گوید: «از ابتدای سال تاکنون با مشارکت عوامل اجرایی، مدیران اداره‌های مختلف شهرداری ناحیه ۷، کارهای داوطلبانه بسیاری انجام شده که یک مورد از آن تهیه اقلام بهداشتی از جمله مواد ضد عفونی‌کننده، ماسک و دستکش و توزیع آنها میان ساکنان کوره‌پزخانه‌هاست که البته تلاش کردیم کار جدیدی انجام دهیم و به همین دلیل از یک کارشناس تقاضا کردیم به این محل بیاید و طریقه دوخت ماسک را به دختران و بانوان آموزش دهد. استفاده صحیح از ماسک و سایر نکات بهداشتی را به‌طور دقیقبه آنها آموزش دادیم که به گفته بانوان کوره‌های آجرپزی، بسیار مفید بوده است.»
شهردار ناحیه ۷ از دغدغه اصلی اعضای گروه تلاشگر در آغاز سال تحصیلی صحبت می‌کند و می‌گوید: «این نگرانی وجود داشت که دانش‌آموزان ساکن در کوره‌پزخانه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و نبود امکانات؛ از جمله گوشی همراه و تبلت از برنامه‌های آموزش «شاد» دور بمانند، به همین دلیل با همکاری فرماندهی حوزه مقاومت بسیج گلدسته و تعدادی از خیّران تعدادی گوشی همراه، تبلت و... تهیه شد و در اختیار همه دانش‌آموزان کوره‌پزخانه‌ها قرار گرفت. تعدادی معلم هم داوطلب شدند تا به‌صورت چرخشی به این محل بیایند و با رعایت فاصله اجتماعی کلاس‌های رفع اشکال برای بچه‌های کوره‌پزخانه شمس‌آباد برگزار کنند.»
امیر محمدی عنوان می‌کند که با تلاش عوامل اجرایی ناحیه ۷ مشکلات ساکنان کوره‌پزخانه‌ها در زمینه سرویس بهداشتی و حمام مناسب تا حدود زیادی رفع شده است.

عباس فلاح/ معاون ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸
  •  نقاشی کودکانه روی درخت آرزوها

«عباس فلاح» معاون ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸ که در بازدید میدانی از محله‌ها و کوره‌پزخانه‌ها اعضای گروه تلاشگر را همراهی می‌کند، می‌گوید: «هدف از این کار خدمت به نیازمندان و خانواده‌های ضعیف و کم درآمد است و فرقی نمی‌کند که در لباس خادمان شهرداری باشیم یا گروه جهادی. این گروه به ابتکار شهرداری ناحیه ۷ تشکیل شد و توانستیم ارتباط خوبی با ساکنان کوره‌پزخانه‌های شمس‌آباد برقرار کنیم، موضوعی که تا پیش از این کمتر اتفاق می‌افتاد. اکنون ساکنان روستاها و کوره‌پزخانه‌ها با روی باز از عوامل شهرداری استقبال می‌کنند، چراکه می‌دانند هر بار با آمدن اعضای گروه تلاشگر گره‌ای‌ از مشکلات‌شان باز می‌شود.»

محمد رحمانی/ رئیس اداره شهرسازی ناحیه ۷ منطقه ۱۸


«محمد رحمانی» رئیس اداره شهرسازی ناحیه ۷ منطقه ۱۸ که یکی از اعضای فعال گروه تلاشگر است، می‌گوید: «وقتی که با رفتار محبت‌آمیز ساکنان کوره‌پزخانه‌ها مواجه و متوجه می‌شویمکه از حضورمان خوشحال می‌شوند، احساس خوبی پیدا می‌کنیم که قابل وصف نیست.»
رحمانی می‌گوید که ساکنان کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد افراد قانع و آبرومندی هستند و از کسی توقعی ندارند. بارها اتفاق افتاده که بسته‌های بهداشتی و ارزاق مورد نیازشان را آورده‌ایم، اما به دستان ما نگاه نکرده‌اند و با اندک داشته‌های خود مثل چای و آب از گروه تلاشگر پذیرایی کرده‌اند.
«کرم عزیزی‌منش» مدیر اجتماعی ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸ نیز که در این کار خیر مشارکت دارد، می‌گوید: «در بین بچه‌هایی که در کوره‌پزخانه‌ها زندگی می‌کنند استعدادهایی وجود دارد که گمنام مانده‌اند. یکی از برنامه‌های اداره اجتماعی، اجرای برنامه‌های متنوع ورزشی، فرهنگی و هنری است تا این استعدادها کشف و با حمایت شهرداری و افراد خیر فرصتی برای رشد و شکوفایی آنها فراهم شود.»
عزیزی‌منش از اجرای طرح درخت آرزوها، ویژه کودکان و نوجوانان ساکن در کوره‌پزخانه‌ها صحبت می‌کند: «قصد داریم با همکاری افراد خیر آرزوهای کودکان کوره‌پزخانه‌ها را برآورده کنیم، به این صورت که برگه‌هایی در اختیارشان قرار می‌گیرد که می‌توانند روی آنها آرزوهای‌شان را بنویسند و نقاشی کنند. بعد از این مرحله این نوشته‌ها در اختیار افراد خیر و گروه تلاشگر قرار می‌گیرد تا در نخستین فرصت برای برآورده کردن آرزوها اقدام کنند.»

  • می خواهم پزشک کودکان‌کار شوم

من کلاس سوم ابتدایی هستم، آرزو دارم که روزی پزشک کودکان شوم و بچه‌های مریض و بیمار را به‌طور رایگان درمان کنم.
هانیه یارعلی، دانش‌آموز ساکن کوره‌پزخانه شمس‌آباد

  • رسیدن به آرزوها با کمک «معلم‌یار»

گاهی وقت‌ها به دلیل اینکه در کارگاه آجرپزی مشغول کار هستیم از درس عقب می‌مانیم، اما غصه‌ای نداریم چون هر هفته «معلم‌یار» به اینجا می‌آید و به ما در درس خواندن کمک می‌کند تا به آرزوهای‌مان برسیم.
فاطمه احدزاده، دانش‌آموز ساکن کوره‌پزخانه شمس‌آباد

  • شهروند شاغل در روستای گلدسته:

آنها الگوی جوانان هستند

«یوسف بهارلو» شهروند شاغل در شهرک گلدسته

«یوسف بهارلو» شهروند شاغل در شهرک گلدسته که از نزدیک شاهد اقدامات خیرخواهانه گروه تلاشگر ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸ بوده، می‌گوید: «تا قبل از این به مشکلات ساکنان کوره‌پزخانه‌ها توجهی نمی‌شد، اما در چند ماه اخیر اقدامات خیرخواهانه و هدفمند آنها باعث شده تا جوانان ساکن در شهرک گلدسته از آنها الگوبرداری کنند و برای انجام فعالیت‌هایی مشابه این گروه در مناطق محروم اعلام آمادگی کنند.»

کد خبر 581353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha