جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

«سید جعفر سجادی» ملقب به شهیدی، یکی از شخصیت‌های سرشناس منطقه 8 است که اهالی نارمک همواره از او به نیکی یاد می‌کنند.

استاد شهيدي

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: تاریخ تولد این پژوهشگر خوش آوازه به سال 1297 هجری شمسی برمی‌گردد. دکتر شهیدی در یکی از محله‌های قدیمی شهر بروجرد به دنیا آمد، پدرش سید سجاد مرد ی دنیا دیده و اهل علم بود. از این‌رو فرزندانش را به کسب دانش تشویق می‌کرد. این دانشمند، دوران ابتدایی را در زادگاهش سپری کرد و برای ادامه تحصیل به تهران آمد. بعد از اخذ دیپلم برای فراگیری علوم دینی و حوزوی عازم نجف می‌شود.

او استعداد عجیبی در یادگیری دروس فقهی و دینی داشت و در مدت زمان کوتاهی توانست به درجه اجتهاد برسد. این مرد فرزانه بعد از تکمیل آموخته‌های خود راهی شهر قم شد و از محضر آیت‌الله ‌بروجردی و آیت‌الله ‌خویی بهره‌مند شد. اما به جای پوشیدن لباس روحانیت و خطابه و تربیت طلاب اعلام کرد: «احساس می‌کنم‌شان این لباس آنقدر بالاست، که من طاقتش را ندارم.»

دکتر شهیدی در وادی دیگری قدم گذاشت و پی یادگیری ادبیات فارسی رفت. او توانست در سال 1340 موفق به اخذ دکترای رشته ادبیات فارسی و تاریخ شود. با شاگردی در کلاس درس استادانی چون «علی‌اکبر دهخدا» و «بدیع‌الزمان فروزانفر» به مدارج بالای علمی دست یافت و در تدوین فرهنگ معین و لغتنامه دهخدا همکاری چشمگیری با دهخدا و دکتر معین داشته است.

به‌طوری‌که بعد از درگذشت دکتر معین او بر کرسی ریاست مؤسسه لغتنامه دهخدا تکیه زد. این مرد فرزانه بنیانگذار مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران بود و از مهم‌ترین آثار او ترجمه نهج‌البلاغه و تألیف کتاب‌های مهدویت در اسلام، جنایات تاریخ، چراغ روشن در دنیای تاریک (زندگینامه حضرت سجاد(ع)) تاریخ تحلیلی اسلام، زندگی حضرت فاطمه(س) و... است. اما افتخار به یادگار مانده استاد شهیدی تبدیل خانه مسکونی‌اش به کتابخانه عمومی است. این اقدام در سال 1374 با همکاری شهرداری منطقه 8 صورت گرفت. کتابخانه دکتر شهیدی در خیابان مدائن است که بیش از 30 هزار جلد کتاب در آن وجود دارد. یکی از اتاق‌های این خانه هم به محل نگهداری وسایل شخصی استاد اختصاص یافته‌است. 

کد خبر 581125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha