در این روزهای زمستانی که با وارونگی هوا، آلودگی هوا هم تقریباً به اوج خود رسیده است، قرار گرفتن در روزهای هفته هوای پاک، معمولاً فرصتی برای فرهنگسازی در زمینه توسعه هوای پاک است.

درختكاري

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  در این ایام مدیریت شهری ضمن غنیمت شمردن فرصت با اجرای برنامه‌های مختلف سعی در ایجاد حساسیت میان افراد جامعه دارد تا با مشارکت و به کمک شهروندان برای کاهش آلودگی هوا گام برداشته شود. از این‌رو امسال هم برنامه‌های مختلفی در این هفته در سیزدهمین تکه پایتخت برگزار شد. از مراسم درختکاری تا همایش دوچرخه‌سواری که البته متناسب با شرایط فعلی و روزهای کرونایی و همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود. 

  • کاشت نهال در سرخه‌حصار

مراسم کاشت نهال همراه با ده‌ها برنامه توسط اداره‌های محیط‌زیست و آموزش شهروندی معاونت‌های خدمات شهری و امور اجتماعی و فرهنگی به مناسبت گرامیداشت هفته هوای پاک، برگزار شد. در این راستا با توجه به توسعه فضای سبز در کاهش و کنترل آلودگی هوا، آیین نهال‌کاری در مدارس و بوستان جنگلی سرخه‌حصار به همراه اجرای برنامه فرهنگی، ورزشی ویژه جمعی از دانش‌آموزان مدارس و گروهی از محصلان مدارس استثنایی به اجرا درآمد.

«مجتبی شکری» شهردار منطقه ۱۳روز ملی هوای پاک و گرامیداشت این هفته را فرصتی برای جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط‌زیست و تأمین زندگی سالم دانست و گفت: «هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه است و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این موضوع می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این تعاملات باشد.» 

  •  برپایی آموزش‌ها و کارگاه‌های آنلاین

برگزاری کارگاه‌ها و آموزش‌های آنلاین با بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی از دیگر برنامه‌های این هفته در سیزدهمین تکه پایتخت بود که این بخش از فعالیت‌ها هم با همکاری معاونت حمل‌ونقل ترافیک منطقه، دفتر گل‌وگیاه و مرکز بهداشت شرق اجرا شد.

«سجاد سبحانی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره گفت: «این کارگاه‌ها با موضوعات نقش موتورسیکلت در آلودگی هوا و ضرورت انجام معاینه‌فنی، کاشت نهال و گیاهان آپارتمانی، پیشگیری از آسم و مراقبت از کودکان آسمی و... برگزار شد.» او ادامه داد: «همچنین برگزاری نشست مجازی با معاونان حمل‌ونقل و ترافیک و خدمات شهری و محیط‌زیست و شهرداران مدارس برگزار و راهکارهای برخورداری از هوای پاک بررسی شد.» این میان برگزاری مانور «موتورسوار خوب» نیز در تعدادی از مسیرهای پرتردد منطقه از جمله خیابان پیروزی به‌عنوان دیگر برنامه‌های اداره‌ آموزش‌های شهروندی انجام شد. 

  •  جمع‌آوری ته سیگارها تا دوچرخه‌سواری گروهی 

یکی دیگر از برنامه‌های این هفته راه‌اندازی کمپین جمع‌آوری ته سیگارهای رها شده در طبیعت از بوستان پیروزی بود که توسط اداره محیط‌زیست و همکاری دبیران کانون محیط‌زیست، کارشناسان محیط‌زیست شهرداری نواحی اجرا شد.

این گروه با حضور در بوستان پیروزی ضمن دعوت افراد سیگاری به ترک سیگار، ته سیگارها را از میان درختان و کنار بوته‌ها جمع کرده و به گروه پسماند تحویل دادند. علاوه بر اینها برگزاری همایش دوچرخه‌سواری در بوستان جنگلی سرخه‌حصار نیز یکی دیگر از برنامه‌های منطقه۱۳ در هفته هوای پاک بود که این برنامه هم با حضور جمعی از شهروندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اجرا درآمد. همچنین کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو، تجلیل از شهروندان و کارکنان دوچرخه‌سوار، برگزاری وبینار تخصصی با موضوع آلودگی هوا و تغییرات اقلیم و ورک‌شاپ نقاشی هوای پاک از دیگر برنامه‌های این منطقه به مناسبت هفته هوای پاک بود. 

کد خبر 581120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha