داده‌های جدید منتشر شده بوسیله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نشان می‌دهد واکسن کرونای ساخت شرکت آمریکایی مدرنا در موارد نادری باعث واکنش‌های شدید آلرژی می‌شود.

Moderna vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس بین ۲۱ دسامبر (اول دی) و ۱۰ ژانویه (۲۱ دی)  بیش از ۴.۰۴ میلیون نفر واکسن کرونای مدرنا را دریافت کرده‌اند، اما فقط ۱۰ نفر دچار «آنافیلاکسی»، یعنی واکنش آلرژی وخیم بالقوه مرگبار شدند. به این ترتیب شمار موارد آلرژی شدید ناشی از این واکسن ۲.۵ مورد در هر میلیون فردی واکسن‌زده است.

هنوز روشن نیست که چه عاملی باعث موارد نادر آلرژی شدید در این افراد دریافت‌کننده واکسن کروناویروس شود، اما در این ۱۰ مورد آلرژی شدید نسبت به واکسن مدرنا ۹ مورد در کسانی رخ داده بود که آلرژی شناخته‌شده قبلی داشتند (پنج نفر از این افراد قبلا به دلایل دیگر دچار آنافیلاکسی شده بودند).

اغلب این افراد سابقه آلرژی به داروهای گوناگون مانند پنی‌سیلین داشتنند، اما یک نفر سابقه آلرژی محیطی و غذای داشت و دیگری هیچ سابقه آلرژی شناخته‌شده نداشت.

۹ نفر از این ۱۰ بیمار در فاصله ۱۳ دقیقه از گرفتن واکسن دچار علائمی مانند تهوع، استفراغ، خس‌خس‌سینه، تورم زبان و دانه‌های پوستی شدند و یکی نفر ۴۵ دقیقه پس از دریافت واکسن واکنش نشان داده بود.

همه ۱۰ بیماری با اپی‌نفرین- هورمونی که به نام آدرنالین هم شناخته می‌شود و داروی اصلی موجود در «قلم‌های اپی» (Epipens) و قلم‌های خودکار تزریق مشابه درمان شدند؛ چهار بیمار در بخش اورژانس درمان شدند و شش بیمار بستری شدند و از میان آنها چهار بیمار نیاز به لوله‌گذاری تنفسی پیدا کردند. اما بر اساس این گزارش همه ۱۰ بیمار بهبود پیدا کردند.

نویسندگان گزارش CDC می‌گوید: «بر اساس این پایش اولیه، آنافیلاکسی پس از دریافت واکسن کرونای مدرنا ظاهرا واقعه‌ای نادر است.»

اما از آنجایی که تا به حال داده‌های گسترده‌ای درباره واکسن‌ها کرونا در دست نبوده است، مشکل است خطر آنافیلاکسی ناشی از این واکسن‌ها را با آنافیلاکسی واکسن دیگر مربوط به بیماری‌های دیگر مقایسه کرد.

کد خبر 580988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha