به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی در پایان دویست و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه امروز شورا، گفت: قبل از آغاز صحن علنی، جلسه هماندیشی با حضور شهردار و معاونانشان برگزار شد که موارد متعددی از جمله طرح جامع پسماند بررسی شد. خوشبختانه طرح جامع پسماند مسیرش را طی کرده و به زودی به صحن میآید.
هاشمی افزود: آغاز صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارایه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط شهردار تهران همراه بود و همانطور که میدانید بر اساس مصوبه و بخشنامه وزارت کشور قرار شد برای آنکه بودجهها شفاف شوند، همه تبصرهها عدد و رقم داشته باشند و بار مالیشان مشخص باشد و در داخل بودجه بیاید، به همین دلیل بودجه متورم شده و نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان است که البته ۱۲ هزار میلیارد تومان مربوط به تبصرهها است، لذا باید گفت بودجه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته که متناسبت با تورم موجود در جامعه بوده است. در مجلس هم شما دیدید در کمیسیون تلفیق افزایش حقوقها برای سال آینده در حد ۲۵ درصد تصویب شد.
هاشمی افزود: بودجه امسال بر اساس تورم افزایش پیدا کرده است، به صورتی که بودجه ما انقباضی است چرا که فرض بر این بوده که درآمدهای ما به واسطه شرایط کرونا و تحریم تحقق پیدا نکند لذا این بودجه به نظر میآید منطقی و عاقلانه است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سعی ما بر این است که تا اواخر بهمن ماه بودجه را بررسی کنیم و هفته اول اسفند به فرمانداری بفرستیم تا قبل از ۱۵ اسفند بودجه را در صحن تصویب کنیم.
هاشمی همچنین در خصوص بودجه حمل و نقل عمومی گفت: اصولا بودجه مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی دوگانه است که در مورد مترو ۵۰ درصد بودجه را باید دولت بدهد و در مورد اتوبوسها باید ۸۲.۵ درصد بودجه را دولت بدهد.
وی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت حمل و نقل عمومی کلیه کلانشهرها را نگران کرده است. این در حالی است که ما در کشور نه متخصص، نه کارخانه، نه نیرو و نه صنعت کم نداریم، اما مشکل اصلی این است که مصوبات دولت اجرایی نمیشود. مشکل دیگر ما عدم هماهنگی بین ارگانهای مختلف دولت است که در مورد حمل و نقل عمومی اولویتی در نظر نمیگیرند. وقتی بحث حمل و نقل عمومی میشود مشکلات آن را در اولویت انتهایی قرار میدهند. این ایده و دید باید نسبت به حمل و نقل عمومی به ویژه با آلودگی هوا که در کلانشهرها وجود دارد تغییر کند و تا زمانی که نوع نگاه در سیاستمداران و دولتمردان تغییر نکند همیشه این مشکل را خواهیم داشت؛ همچنان که از اول انقلاب بوده و حمل و نقل عمومی در شهر تهران همیشه دچار یک استضعاف جدی در حوزه مالی بوده است و همچنان ادامه دارد اما در این دوره بیشتر شده از قبل هم شده است.
هاشمی در ادامه و در خصوص تحققپذیری بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: اگر تلاش کنیم با املاک شهرداری و امکاناتی که داریم و با تلاش و جدیت مدیریت شهری این بودجه میتواند محقق شود؛ به ویژه آنکه نسبت به سال قبل رشد چندانی نداشته اما ما هنوز هم نگاهمان به مجلس و دولت است و از مجلس هم تقاضا کردیم متون قانونی مربوط به بودجه را طوری بنویسند که دولت نتواند تخلف کند. میدانید که قوانین طوری نوشته میشود که اگر دولت درآمد کافی نداشته نباشد، بتواند در تخصیص پولها را پرداخت نکند. این قانون است و این متون باید اصلاح شود. البته من همیشه گفتم سه ارگان است که در تحقق بودجههای مربوط به شهرداریها نقش دارند؛ دولت، مجلس و خود شهرداری، لذا اگر خود شهرداری هم سماجت در پیگیری نداشته باشد این بودجهها به ثمر نمیرسد.
نظر شما