فوتبال ایران طی سال‌های اخیر دو بازیکن خود را به دلیل حمله قلبی از دست داده است.

اولادی و نوروزی

به گزارش همشهری آنلاین مطالعات فیفا با همکاری کشورهای عضو نشان می‌دهد ۶۱۷ فوتبالیست به علت مرگ ناگهانی جان خود را از دست داده‌اند. سامانه ثبت مرگ های ناگهانی فیفا (FIFA-SDR) با هدف کسب اطلاعات بیشتر درباره مرگ ناگهانی قلبی در فوتبال، توسط فیفا راه اندازی شد و اطلاعات حاصل از این سامانه، اخیرا در یک مقاله در یک مجله  معتبر پزشکی ورزشی به چاپ رسیده است. 

سامانه ثبت مرگ های ناگهانی فیفا (FIFA-SDR) با هدف کسب اطلاعات بیشتر درباره مرگ ناگهانی قلبی در فوتبال، توسط فیفا راه اندازی شد و اطلاعات حاصل از این سامانه، اخیرا در یک مقاله در یک مجله  معتبر پزشکی ورزشی به چاپ رسیده است.

دکتر بهار حسن میرزایی، مشاور پزشکی ورزشی فدراسیون و رییس زیر کمیته  آموزش و توسعه  پزشکی در فوتبال، به ایسنا گفت: فیفا با راه اندازی این سامانه از سال ۲۰۱۴، شروع به ثبت کلیه موارد وقوع مرگ ناگهانی قلبی، افراد زنده مانده پس از ایست قلبی و مرگ های ناگهانی ناشی از تروما کرد.

برای ثبت کلیه  این موارد، فیفا پروتکل ثبت چندگانه‌ای را پیش گرفت که شامل بررسی دقیق مدیا و رسانه‌ها برای بررسی اخبار، ایجاد یک پلتفرم آنلاین برای گزارش و ثبت داده‌ها به شکل محرمانه و کسب اطلاعات از سامانه‌های ملی ثبت مرگ بود. فیفا همچنین برای تکمیل داده‌های خود، در ارتباط با مرگ دو فوتبالیست ایرانی، از ما نیز سوال پرسید و تلاش خود را کرد تا بالاترین پوشش اطلاعات رو داشته باشد. نتایج حاصل از این سامانه ثبت که در مجله ی BJSM به چاپ رسیده است حاصل بررسی داده های ۵ ساله بین سالهای ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۸ می باشد.

وی ادامه داد: در مجموع طی این ۵ سال، فیفا ۶۱۷ مورد مرگ ناگهانی را ثبت کرد که ۶۰۷ مورد آن بین بازیکنان فوتبال، ۴ مورد بازیکن فوتسال و ۴ مورد بازیکن فوتبال ساحلی بودند. این داده‌ها حاصل همکاری ۶۷ کشور با فیفا بود. ۱۴۲ مورد از این افراد با مرگ های ناگهانی، زنده ماندند (۲۳%). میانگین سنی بازیکنانی که دچار مرگ ناگهانی شدند ۳۴ سال گزارش شد که از بازیکن ۵ ساله تا ۷۶ ساله بین آنها دیده می‌شود. از این ۶۱۷ بازیکن، ۹۶% را مردان تشکیل می‌دادند (۵۹۴ بازیکن) و همچنین ۹۵% آنها (۵۸۴ بازیکن) در سطح آماتور فوتبال بازی می‌کردند.

حسن میرزایی خاطرنشان کرد: در بررسی علل مرگ ناگهانی، ۸۲% علل وابسته به موارد قلبی عروقی، ۱۱% موارد مرتبط با تروما و ۷% موارد غیر مرتبط با تروما ذکر شدند. اکثر موارد گزارش شده از قاره ی اروپا بودند (۵۷%) و سپس قاره‌های دیگر به ترتیب آمریکای جنوبی (۱۲%)، آمریکای شمالی (۱۰%)، آسیا (۸%)، آفریقا (۷%) و استرالیا (۶%) قرار داشتند.

مشاور پزشکی ورزشی فدراسیون فوتبال گفت: یکی از یافته‌های  جالب این گزارش این بود، وقتی بازیکنان فوت شده تحت کالبد شکافی قرار گرفتند، شایعترین یافته، طبیعی بودن ساختار قلب بود. از این رو به نظر می‌آید بی‌نظمی‌های ریتم قلبی، شایعترین علل ایجاد مرگ ناگهانی در این گروه می‌باشد. یافته  شایع بعدی در کالبد شکافی کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک بود که به عنوان شایع ترین علت مرگ قلبی در ورزشکاران گزارش می‌شود. البته باید توجه داشت میزان شیوع علل زمینه ای مطرح شده بسته به ناحیه و قاره بازیکن متفاوت بود.  برای مثال در آمریکای جنوبی شایع ترین علت مرگ کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و اختلالات عروق قلبی بودند. همانند گزارشات قلبی، بیماری های عروق قلبی، شایعتذین علت مرگ در افراد بالای ۳۵ سال بود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به مهم ترین یافته این گزارش اشاره کنیم، میزان اثربخشی شوک قلبی سریع و احیای قلبی ریوی در زنده نگه داشتن بازیکنان فوت شده است. در مجموع، درصد کمی از بازیکنان فوت شده، توانستند زنده بمانند (۲۳%). اما این درصد در صورتی که بازیکن سریعا تحت احیای قلبی ریوی قرار می‌گرفت افزایش می یافت، برای مثال در این گزارش بیان شده در صورتیکه بازیکن فوت شده توسط یک بازیکن دیگر احیا میشد ۳۵% شانس زنده ماندن داشت و اگر توسط یک فرد آموزش دیده احیا میشد، ۵۰% شانس زنده ماندن داشت. اما نکته ی حیاتی و کلیدی این گزارش، میزان بالای موفقیت در زنده نگه داشتن بازیکن فوت شده در صورت استفاده از دستگاه شوک قلبی (دفیبریلاتور) بود. در صورت استفاده سریع از AED برای بازیکن فوت شده، احتمال زنده ماندن بازیکن به ۸۵% ارتقا می یافت. این موضوع به شکل کاملا واضحی نقش پر اهمیت آموزش صحیح احیا و لزوم وجود و استفاده از AED در فوتبال را نشان می‌دهد که می‌تواند کاملا منجر به زنده ماندن بازیکن دچار مرگ ناگهانی شود.

حسن میرزایی خاطرنشان کرد: از محدودیت های این مطالعه میتوان به همکاری بالای اروپایی ها و همکاری پایین سایر کشور ها در گزارش موارد مرگ و اقدامات انجام شده و گزارشات بعدی اشاره داشت به شیوه ای که ۵۷% موارد از اروپا گزارش شده اند و این بدین معنی نیست که مرگ در بازیکنان اروپایی شایع تر است و تنها نشان دهنده ی این است که پزشکان و تیم های اروپایی گزارشات دقیق تر و همکاری بیشتری داشتند.

کد خبر 580952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha