شهردار منطقه ۶ تهران با اشاره به ضرورت ممیزی املاک، گفت: اتفاقاتی در شهر تهران رخ داده که دور از چشم مدیریت شهری بوده و سبب دامن زدن به حواشی و توالی فساد شده است.

تورج فرهادی شهردار منطقه6

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ تهران در تشریح ضرورت ممیزی املاک در سطح پایتخت، گفت: ممیزی املاک یکی از ابزارها و الزامات شهرداری تهران برای مدیریت شهر است. شهرداری‌ها در بازه زمانی هر ۵ سال یک بار، املاک شهر را ممیزی می‌کنند تا تغییراتی که به دور از چشم مدیریت شهری به لحاظ تراکم و کاربردها در برخی املاک اتفاق افتاده است، شناسایی شوند و مشخص شود که شهر در چه وضعیتی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مدیریت شهری در ممیزی املاک تنها شناسایی تغییر کاربردها برای اخذ عوارض نیست، خاطرنشان کرد: ممیزی املاک یکی از ابزارهای مهمی است که شهرداری با توجه و اتکا به آن می‌تواند وضعیت موجود شهر را آسیب‌شناسی و برای آینده شهر برنامه‌ریزی کند. ضمن اینکه در کنار این هدف اصلی، درآمدهایی نیز از محل عوارض ناشی از تراکم و تغییر کاربردهایی که شناسایی می‌شود، به نفع اداره بهتر شهر اخذ می‌شود.

شهردار منطقه ۶ تهران از ارسال پرونده برخی املاکی که بدون اخذ مجوز از شهرداری نسبت به اضافه تراکم یا تغییر کاربرد اقدام کرده‌اند به مراجع قضایی یا کمیسیون‌های پیش‌بینی شده در شهرداری تهران خبر داد و افزود: البته برخی پرونده‌هایی که قابلیت رسیدگی در منطقه شهرداری دارند، در خود منطقه تعیین تکلیف می‌شوند.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی‌هایی که شهر تهران در زمینه بازنگری طرح تفصیلی و طرح جامع شهری دچار است، توضیح داد: قرار بر این بوده که طرح تفصیلی ابلاغی سال ۹۱ و طرح جامع ابلاغی سال ۸۶، در یک بازه زمانی ۵ ساله بازنگری شوند اما متاسفانه این بازنگری به هر دلیلی اتفاق نیفتاده است. این در حالی است که تقریبا باید بازنگری را در سال ۹۶ شروع می‌کردیم و امروز در چارچوب ضوابط و پهنه‌ها، طرح تفصیلی جدیدی را ارائه می‌کردیم.

فرهادی در ادامه، شکل‌گیری ستاد راهبری و اجرای طرح ممیزی املاک مرحله ششم را یک گام مثبت برای پیگیری جدی‌تر ممیزی املاک دانست و تصریح کرد: هر آنچه که قرار است مشاورین در بازنگری طرح تفصیلی و طرح جامع تهران ببینند، نیاز به آمارهایی دارد که قرار است از محل ممیزی املاک، دستگیر آنها شود. مشاوران برای اینکه بدانند چه اتفاقی در شهر افتاده است نیاز به زیردستی‌هایی دارند که بزرگترین زیردستی که در این بازنگری می‌توانند داشته باشند، اطلاعات حاصل از ممیزی املاک است.

شهردار منطقه ۶ تهران با بیان اینکه ممیزی املاک در این برهه زمانی هم به لحاظ بازنگری اسناد فرادست و هم ساماندهی شهر برای شهرداری تهران دارای اهمیت است، افزود: متاسفانه اتفاقاتی در شهر تهران رخ داده که گاها دور از چشم مدیریت شهری بوده است که هم مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرده و هم به غیرشفاف شدن مدیریت و دامن زدن به حواشی و توالی فساد و مشکل‌دار منجر شده و به سازمان شهرداری، شهر، شهروندان و اخلاق اجتماعی آسیب می‌زند.

فرهادی همچنین از ممیزی ۱۰ درصد املاک واقع در این منطقه مرکزی تهران طی چند ماه گذشته خبر داد و گفت: این ممیزی بیشتر از منظر بررسی املاک در حوزه تغییر کاربردها بود و وارد مباحث تخلفات از منظر اضافه تراکم نشدیم. همین ممیزی که از سوی منطقه صورت گرفته است، می‌تواند یک کمک به ستاد راهبری و مجری طرح ممیزی املاک مرحله ششم و در امتداد اقدامات این ستاد باشد.

وی گفت: شهرداری منطقه ۶ تهران از ستاد راهبری و مجری طرح ممیزی املاک مرحله ششم برای انجام ممیزی با موفقیت کامل، حمایت می‌کند.

کد خبر 580759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha