روزهای خوبی را نمی‌گذرانیم. فشارهای اقتصادی قشر متوسط را آزار می‌دهد و قشر ضعیف را امان می‌برد.

خدمت

همشهری آنلاین _ شهناز نبئی:  تمام تلاش قشر متوسط برای عقب نماندن از نیازهای روزمره است و دست قشر ضعیف‌گاه از روزی هم بی‌نصیب می‌ماند. کرونا هم که دیگر تکلیفش معلوم است. در این میان اما افرادی هستند که فکرشان تنها درگیر خودشان نیست. آنها به‌جز خودشان همسایه‌شان را هم می‌بینند و بنی‌آدم برایشان فقط در کتاب، اعضای یک پیکر نیستند. گروه پایگاه بسیج ناحیه شهید مطهری در محله حشمتیه از این دسته‌اند. آنها چند ماه است که علاوه بر تهیه نیازهای روزانه افراد بی‌بضاعت، کارهای فنی و تأسیسات خانه‌های آنها را هم که اغلب فرسوده و مشکل‌دار است، انجام می‌دهند. این گروه ۱۳ نفرند و بینشان برق‌کار، لوله‌کش و تأسیساتی وجود دارد. با چند نفر از اعضای این گروه صحبت کرده‌ایم.

«محسن متقی» مدیر محله حشمتیه، کسی است که نیازمندان محله را که خانه‌شان احتیاج به تعمیر دارد، شناسایی می‌کند. او درباره شروع این کار می‌گوید: «چند ماه پیش یکی از خانواده‌های محله که از نظر مالی مشکل دارند و در یک خانه قدیمی‌ و فرسوده مستأجرند، به ما گفتند خانه‌شان نیاز به تعمیرات جدی دارد. صاحبخانه البته از نیکوکاران است و خانه را با قیمت خوبی به این خانواده اجاره داده است، اما هزینه تعمیرات را نمی‌پذیرفت. بنابراین، آنها مستأصل شده بودند. ما با فرمانده بسیج حوزه مطهری صحبت کردیم.

او گفت برق‌کارها، شیشه‌برها و تأسیساتی‌هایی را می‌شناسد که حاضرند رایگان تعمیرات انجام بدهند. هماهنگی‌ها با این گروه انجام شد. آنها به منزل این خانواده رفتند و وقتی کارشان تمام شد، شیشه‌های خانه جا افتاده بود، شیرآلات کهنه عوض شده بود، برق‌کشی بازبینی شده بود و خانه هم موکت داشت.»  این نخستین خانه‌ای بود که این گروه تعمیر کردند، اما آخرین هم نبود: «بعد از این خانه، خانواده‌ای به ما معرفی شد که سقف خانه‌شان ریخته بود، برق‌کشی و در ورودی خانه هم مشکل داشت. بچه‌های گروه سراغ این خانه هم رفتند و مشکلاتش را حل کردند.» و این حرکت همچنان ادامه دارد. آن‌طور که متقی می‌گوید این گروه به کسانی هم که به دلیل کرونا کارشان را از دست داده‌اند، کمک می‌کنند: «خانواده‌ای داریم که مرد خانواده دستفروشی می‌کرده و حالا به خاطر کرونا نمی‌تواند کار کند. یا خانواده‌ای را می‌شناسیم که از راه واکس زدن کفش درآمدی داشتند و این روزها وضع مناسبی ندارند. ما به این خانواده‌ها هم کمک می‌کنیم.» این افراد را یا خود اعضای گروه می‌شناسند یا متقی آنها را رصد می‌کند و به «سعید کاشانی» هماهنگ‌کننده گروه، می‌سپارد.
نیازمند یاری نیکوکاران
«سعید کاشانی» فرمانده بسیج مسجد مالک اشتر است. او می‌گوید این کار کاملاً خودجوش شکل گرفته و انجام می‌شود. اما برای ادامه کار به همت و یاری نیکوکاران محله هم امید دارند: «ما خانه‌ها را رایگان تعمیر می‌کنیم، اما خرید وسایل کار هزینه‌ای می‌خواهد که‌گاه فراهم کردنش دشوار است. گچ‌کاری، لوله‌کشی و... هرکدام وسایل و ابزاری می‌خواهند که باید برایشان هزینه کرد. اگر نیکوکاران محله به ما کمک کنند، می‌توانیم برای خانواده‌های بیشتری شرایط زندگی را آسان‌تر کنیم و باری از دوششان برداریم.»

  • رسیدگی به حاشیه نشین‌ها

 یکی دیگر از افراد این گروه «علیرضا خدادادی» است که او هم کارهای هماهنگی را انجام می‌دهد و بخش دیگری از کارهای این گروه را توضیح می‌دهد: «ما علاوه بر تعمیر و انجام کارهای فنی خانه، وسایلی مثل موکت و فرش و کمد هم برای این افراد تهیه می‌کنیم. پیش از این در سیل لرستان و گلستان هم فعال بودیم. از سال گذشته هم کمک‌های معیشتی را شروع کردیم. علاوه بر محله خودمان، به محله‌های فقیرنشین و حاشیه‌ای هم می‌رویم و تا جایی که می‌توانیم به آنها کمک می‌کنیم.» این مناطق محروم حاشیه‌ای در اطراف ورامین و کنار کوره‌پزخانه‌ها هستند و خانواده‌های هندی و پاکستانی در شرایط بسیار بد در آنجا زندگی می‌کنند. این گروه به‌طور منظم به این مناطق سرکشی می‌کنند و سعی دارند بر این شرایط بد تأثیر مثبتی بگذارند.

  •  رعایت همه مسائل بهداشتی

«رضا صالحی» از کسانی است که در گروه کار لوله‌کشی انجام می‌دهد. او بازنشسته بانک ملی است و آن‌طور که توضیح می‌دهد کار لوله‌کشی و برق‌کشی و آشپزی را از کودکی انجام می‌داده است. او می‌گوید زندگی‌اش از راه همین کار می‌گذرد و وقتی این حرف را می‌زند معنی‌اش این نیست که از آن درآمد دارد. این یعنی از مهری که به دیگران می‌بخشد، خوشه برمی‌چیند. می‌گوید: «من خیلی وقت‌ها برای این کار از جیبم هزینه می‌کنم، ولی وقتی فکر می‌کنم مشکلی را از دوش خانواده‌ای برداشته‌ام، لذت می‌برم.» او اگرچه کار لوله‌کشی می‌کند، اما در زمینه‌های دیگر هم مثل برق‌کشی دستی دارد: «اصولاً روال ما این‌طور است که هرکسی هرکاری بلد است، انجام می‌دهد. خودمان را به یک کار محدود نمی‌کنیم. همه ما در یک خانه شروع به کار می‌کنیم و همه دست به دست هم می‌دهیم تا کار تمام شود. فقط کافی است بفهمیم خانه‌ای مشکل دارد.»
او می‌گوید کاسبان محل هم در این راه کمک می‌کنند و اگر کسی را بشناسند که خانه‌اش نیاز به تعمیر دارد و پولش را ندارد، او را به ما معرفی می‌کنند. صالحی مسئله دیگری را هم مطرح می‌کند: «الان بسیاری از تأسیساتی‌ها به دلیل ترس از کرونا برای تعمیر به خانه کسی نمی‌روند. اما ما با رعایت همه مسائل بهداشتی این کار را می‌کنیم. ما معتقدیم تن سالم و توانایی داریم و باید به شکرانه‌اش به دیگران کمک کنیم.»
طبق گفته‌های او، افراد گروه از اول این تعداد نبوده‌اند و به‌تدریج به تعدادشان اضافه شده است و حالا از برقکاری و لوله‌کشی تا تهیه و نصب کولر و بخاری و جوشکاری را در خانه‌های نیازمندان انجام می‌دهند. اهالی محله هم آنها را می‌شناسند و می‌دانند اگر با خانواده‌ای که خانه‌شان مشکل فنی دارد، اما توانایی پرداخت هزینه‌های آن را ندارند، مواجه شدند پیش چه کسانی بروند. البته برای کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها هم غذای گرم آماده می‌کنند و بین آنها پخش می‌کنند که طبق گفته صالحی، تعدادشان هم کم نیست.

  • کمک به مردم انرژی خوبی می‌دهد

«امیر بیک‌محمدی» لیسانس الکترونیک دارد و حالا ۲۵ سال است با مسجد مالک اشتر در محله حشمتیه در ارتباط است. او به‌طور تخصصی کار برق انجام می‌دهد، اما در این گروه مثل بقیه هر کار دیگری هم بتواند انجام دهد، دریغ نمی‌کند. او می‌گوید: «تا به حال در محله کار تعمیرات ۱۰ خانه را انجام داده‌ایم و همچنان هم خانه‌هایی هستند که نیاز به تعمیر دارند و ساکنانشان از عهده مخارجشان برنمی‌آیند.» بیک‌محمدی توضیح می‌دهد که مشخص نیست هرچند وقت یکبار این کار را انجام می‌دهند، اما وقتی کار تعمیر خانه‌ای را در دست می‌گیرند، آن را تمام می‌کنند و بعد از خانه بیرون می‌آیند.
این کار حتماً حس خوبی می‌دهد که بیک‌محمدی آن را این‌طور توصیف می‌کند: «خدمت به مردم حس و حال قشنگی دارد. انرژی خوبی می‌دهد و ثمره‌اش را در زندگی خودمان هم دیده‌ایم. خودمان هم وضع مالی قابل تعریفی نداریم، ولی خودمان را موظف می‌دانیم به دیگران کمک کنیم.»

کد خبر 580729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha