همشهری‌آنلاین: محمود احمدی نژاد که به طور مستقیم از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران با مردم سخن می‌گفت، با تبریک اعیاد ماه مبارک رجب افزود:

در آستانه میلاد حضرت علی (ع) که پس ا ز پیامبر عزیز اسلام (ص) بالاترین هدیه خداوند به بشر است هستیم

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور گفت: حضرت علی(ع) میزان، راه، راهنما، دست‌گیر و واسطه فیض‌الهی برای همه افراد بشر و متعلق به همه‌ اقوام و ملل است.

وی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران تصریح کرد: این موضوع در بستر گسترده‌تری است و با توجه به آن بستر، باید مسائل هسته‌ای پیگیری شود.

آقای احمدی نژاد با اشاره به صف‌آرایی استکبار جهانی در مقابل ایران گفت: در 30 سال اخیر مهم‌ترین هدف آنها متوقف کردن ملت ایران بوده است.

رئیس جمهور گفت:‌ آنها مخالف جنگ، سلاح و کینه‌ورزی نیستند زیرا خود پرچمدار اینها هستند، آنان نمی‌خواهند کشوری با تمدن بالا و با ظرفیت‌های فرهنگی عظیم به مراتبی از پیشرفت دست یابد که بتواند الگوی سایر کشورها شود.

احمدی نژاد افزود: آنها با مطرح کردن موضوع هسته‌ای و بمب اتم تصور می کردند می‌توانند ملت ها را علیه ما بشورانند اما به فضل الهی و با هوشمندی و ایستادگی ملت و درایت رهبری چنان ایستادگی در قضیه هسته‌ای روی داد که ابعاد آن از حوادثی چون ملی شدن صنعت نفت صدها برابر بالاتر است.

رئیس جمهور با اشاره به مذاکره پاریس گفت:‌ در توافق پاریس همه حقوق ما سلب شد و حتی در آن مذاکره گفتند اگر 20 سانتریفیوژ بخواهید باید ده سال مذاکره کنید.

وی افزود: اکنون روند برخورد با ایران تغییر کرده و جهت گیری‌ها نیز عوض شده است.

احمدی نژاد گفت:‌ در فروردین 1385 وقتی با زنجیره فعال سانتریفیوژهای ما مواجه شدند به 164 سانتریفیوژ رضایت دادند و بعد که تعداد سانتریفیوژها به 3000 رسید سر و صدا ایجاد کردند اما اکنون فضا، فضای مذاکره است و مذاکره باید بدون پیش شرط باشد چرا که ما به هیچ وجه پیش شرط تعلیق را قبول نخواهیم کرد.

  • بسته پیشنهادی ایران حاوی مسائل جهانی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران حاوی مسائل جهانی و برپایی عدالت در جهان است.

آقای احمدی نژاد افزود: تقریباً همه آنها در موضوع هسته‌ای متوجه بن‌بست مسیر گذشته خود شده‌اند و اکنون تنها راه استفاده از ظرفیت‌های عظیم ایران، گفتگو، تفاهم و پذیرفتن حقوق قطعی ملت ایران است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنان باید حقوق ملت ایران را محترم بشمارند و بارها اعلام کرده‌ایم که در شرایط برابر و عادلانه آماده گفتگو هستیم.

آقای احمدی نژاد با اشاره به بسته پیشنهادی ایران گفت: از نقاط قوت و افتخار ملت ایران این است که در این بسته حقوق خود را در قالب مسائل جهانی، عدالت و دوستی دیده است.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران در این بسته پیشنهادی برای رفع نگرانی‌های جهان، راه حل ارائه کرده و خلع سلاح هسته ای، تامین امنیت منطقه و جهان و مسائل اقتصادی ازجمله این پیشنهادهاست.

آقای احمدی نژاد افزود: ما بر گفتگو درباره بسته پیشنهادی خود تأکید می کنیم و کشورهای 1+5 نیز به آن اذعان داشته اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دو طرف باید در مذاکرات بر مشترکات بسته های پیشنهادی تأکید کنند و در این گفتگوها چارچوب و زمانبندی مذاکرات و نحوه تصمیم گیری در هر مرحله تنظیم شود.

آقای احمدی نژاد گفت: جمهوری اسلامی ایران غیر از رژیم صهیونیستی که آن را اساساً مشروع و انسانی نمی داند، با بقیه کشورها آماده گفتگو در شرایط عادلانه است زیرا جز فراهم کردن این شرایط برای گفتگو، مذاکره معنا ندارد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از میزان توفیق دولت در موضوع هسته ای و ایجاد امنیت و تامین منافع ملی چیست گفت: دولت جزو ملت بزرگ ایران است و مردم کار خود را انجام می دهند.

آقای احمدی نژاد افزود: دولت نیز قطره ای از اقیانوس ملت است و اکنون افکار عمومی جهان حتی اروپایی ها در موضوع هسته‌ای تقریباً به صورت یکپارچه با ملت ایران است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در جنگ روانی که علیه کشورمان برپا شد ملت ایران حقانیت خود را اعلام کرد و در این نبرد مردم ایران و بلکه بشر دستاوردهای بزرگی به دست آورد.

آقای احمدی نژاد گفت: اکنون فلسفه نظم یکجانبه و ناعادلانه به طور کامل زیر سؤال رفته و ناکارآمدی و ظالمانه بودن آن آشکار شده و نظم جدیدی بر اساس پاکی و عدالت در جهان شکل گرفته است.

رئیس جمهور افزود: اگر نظم ظالمانه در جهان برپا شود هیچ ملتی روی آرامش را نمی بیند.

  • ابعاد پیشنهادهای ایران را در نیویورک تشریح می‌کنم‌

رئیس جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از استقبال گسترده ملت ها و دولت های مختلف از پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در حل مسائل گوناگون جهانی تصریح کرد: امسال هم ابعاد مختلف این پیشنهادها را در نشست سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک تشریح خواهم کرد.

آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه اول سیما افزود: از کشورهای مختلف پیغام و پیک می فرستند تا جزئیات پیشنهادهای ما را دریافت کنند و بر این مسئله اصرار می کنند که حرفهای شما حرف دل ماست، اما دوست داریم جزئیات آنها را بیشتر بدانیم.

رئیس جمهور با بیان ا ینکه برای ملت ایران و مردم منطقه هم اکنون فضای جدیدی برای حرکت رو به جلو در عرصه بین‌المللی فراهم شده است تاکید کرد: 30 سال است که دشمن ما را مورد هجوم قرار داده است ؛ ابتدا هجوم نظامی بود که دیگر جرات آن را ندارد و نخواهد داشت و پس از آن هم هجوم تبلیغاتی و سیاسی و ما همواره بنا بر ضرورت موضعی تدافعی داشتیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ، در پیش گرفتن موضع تدافعی را در نهایت دارای پایان و ظرفیت خاص دانست و گفت:‌ بالاخره موضع تدافعی به گونه ای است که در آخر آدم را مجبور می کند که امتیاز بدهد و این موضع هم کفی دارد و آنها در سی سال گذشته سعی کرده بودند از این موضع به نفع خود استفاده کنند و ما را به عنوان کشوری که نظم پذیر نیست در دنیا جا بیندازند و این جای تامل دارد که کشورهایی که عدالت، صلح و امنیت بین المللی را زیر پا می گذارند و سابقه شان در دنیا مشخص است از مظلومیت ما سوء‌ استفاده کنند.

محمود احمدی نژاد بر عوض شدن این معادله تاکید و تصریح کرد:‌ برای عوض شدن این معادله نیاز به سیاست فعال داریم و سیاست فعال به این معنی است که این خطرها و فشارها را باید تا حد ممکن از مرزهایمان دور کنیم و بهترین جا برای این تهدیدها، فشارها و خطرها در خانه خود حریف است.

رئیس جمهور به انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا اشاره کرد و افزود: بر اساس همین سیاست فعال هر دولتی که در امریکا بر سرکار بیایید چاره ای ندارد که دو کار را در سرلوحه کارهای خود قرار دهد که نخستین آن جمع کردن دایره دخالت های خود از بیرون از مرزهای امریکا و بردن آن به داخل خود امریکا است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: امریکائیها دومین کاری را که مجبورند در دستور کارشان قرار دهند ایجاد تعاملی سازنده با ایران است ما این حرف را فقط به یک عنوان حرف و تحلیل نمی زنیم بلکه استدلالی پشت سر آن داریم و پیام های فراوانی نیز در این زمینه دریافت کرده ایم.

احمدی‌نژاد به مشکلات فراوان داخلی آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها با اتخاذ این سیاست هایی که داشتند، هزینه‌های فراوانی را به ملت خودشان تحمیل کرده‌اند و در واقع از جیب آنها زده‌اند و در عین حال فقر را هم به ملت های دیگر تحمیل کرده‌اند و امروز نیز درون آمریکا براساس اطلاعاتی که داریم به دلیل همین مشکلات در حال انفجار است و باید چنین راه کارهایی را در سرلوحه کارهایشان قرار دهند.

  • دشمن با کوچک‌ترین حرکت ما عقب نشست

رئیس جمهور گفت: دشمن با کوچک‌ترین حرکت نیروهای دفاعی ما که با نیروی عظیم کشورمان قابل مقایسه نیست به شدت ترسید و عقب نشینی کرد.

آقای احمدی نژاد افزود: دشمن در پی به دست آوردن دو دستاورد در منطقه بود که با شکست مواجه شد.

وی تصریح کرد: نخستین شکست دشمن در به دست آوردن حق مالکیت در عراق و تثبیت آن در بلندمدت بود که به توفیقی دست نیافت و در دومین هدف خود که اجرای سناریویی برای بسته پیشنهادی اروپا برای ایران بود نیز با بن بست مواجه شد.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: قدرت دفاعی کشور به قدری زیاد است که تنها پرتاب چند موشک، دشمنانمان را به شدت ترساند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بی احترامی برخی از کشورها به مسافران ایرانی گفت: در بیشتر سفرها که اینجانب رفته ام، با انبوهی از ایرانیان مواجه شده ام که با آنها برخوردی بسیار محترمانه شده است، جز اندکی از کشورها که ما نیز با آنها مشکل داریم.

وی با بیان اینکه تعاملات سیاسی کشورمان با کشورهای دیگر تحول جدیدی را آغاز کرده است افزود: هم اکنون بیشتر کشورها روابط بسیار خوبی با اتباع ایرانی دارند.

احمدی نژاد تصریح کرد : البته در برخی از کشورها برخورد سیاسی با ایران می شود اما در بیشتر کشورهای جهان برخورد با ایرانیان بسیار خوب است.

  • امروز ملت ایران در عرصه فرهنگ می‌درخشد

رئیس جمهور درباره پیشرفت‌های علمی و فرهنگی کشور در 3 سال اخیر با توجه به برنامه چشم‌انداز 20 ساله گفت: حوزه فرهنگ در چند بخش قابل بررسی است که ازجمله تربیت بدنی و ورزش است و من فکر می کنم در دو سال و 10 ماه اخیر به اندازه 10 سال در مسابقات و رقابت های میادین جهانی، جوانان ورزشکار ما مدال ها رنگارنگ ما کسب کرده اند و هر روز مدالی می‌گیریم که تعداد آنها بسیار چشمگیر و روز افزون است.

احمدی نژاد در برخی رشته‌ها مثل دو ومیدانی گرفتن مدال یک آرزوی تاریخی بود اما در این دو سال دیدیم که تحقق یافت که البته حاصل هوش واستعداد جوانان و برنامه‌ریزی‌های خوب مدیران تربیت بدنی است.

رئیس جمهور افزود: پایه‌های ورزش ما مستحکم می‌شود و در برخی رشته‌ها مثل شنا و شیرجه که در عرصه جهانی حضور نداشتیم امروز به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم.

وی گفت: در بخش کتاب هم در تولید و تنوع آثار، روندی تصاعدی داشتیم و در نمایشگاه کتاب امسال دیدید که هم بازدید و هم خرید از نمایشگاه با توجه به اینکه قیمت کتاب هم بالا رفته اما خرید چند برابر شده است و ما الان نمایشگاه های دوره ای در تمام استان‌ها برگزار می کنیم و در بخش موضوعات و به روز بودن هم در حوزه های غیر کتاب پیشرفت های خوبی داشته ایم.

رئیس جمهور گفت: در بخش فیلم همیشه مشکلاتی داشتیم و در جاهایی کش وقوس وجود داشته ولی به لحاظ حجم ، بسیار افزوده شده است و در همین بخش می بینیم که استقبال از فیلم های ایرانی در رقابت های جهانی چند برابر شده است.

احمدی نژاد با اشاره به رشد چشمگیر کشور در بخش های مختلف هنری گفت: در بخش فرهنگ عمومی خیلی خوب رشد کردیم البته برخی جاها را من قبول ندارم اما جوانان و زنان و مردان ایرانی واقعا خوب و شایسته‌اند در برخی جاها آلودگی‌های اندکی وجود دارد که در مقایسه به دیگر کشورها خیلی کوچک و اندک است و بنابراین من برخی برخوردها را در این زمینه قبول ندارم و معتقدم مردم ما ا هل منطق و گفتگو هستند و حرف های درست را می پذیرند و هیچ کس با کار و روش درست لجبازی نمی‌کند.

رئیس جمهور گفت: مردم ما معنوی ترین مردم جهان هستند و یک سری کارها و سرمایه گذاری‌ها در حوزه تمدن وفرهنگ عمومی از جمله تمدن و فرهنگ ایرانی صورت گرفته که بی‌نظیر است و ما برای نخستین بار تمدن ایران ا سلامی را به کتابهای درسی بردیم که کاری بسیار زیربنایی است و امروز واقعا ملت ایران در عرصه فرهنگ می درخشد.

وی گفت: ایرانیان در خارج از کشور در همه جا با تشکیل خانه‌های ایرانیان و کانون‌های فرهنگی کار اصلی خود را معرفی فرهنگ و تمدن ایران قرار داده‌اند و اگر به مشخصه‌های فرهنگ ایران توجه کنیم، محبت و خانواده و احترام به بزرگترها و شرکت در مراسم معنوی نظیر اعتکاف، ماه مبارک رمضان، ایام شهادت حضرت سید الشهدا (ع) و عید نوروز تجلی‌یافته است.

احمدی نژاد با اشاره به برگزاری جشن نوروز در بسیاری از کشورها گفت : امروز می بینیم ترجمه کتابهای ایرانی به زبان های خارجی سه برابر شده است و کارهای فرهنگی که دراین سال ها صورت گرفته است درطول تاریخ کشور سابقه ندارد اما کار فرهنگی کاری نیست که به رضایت برسیم.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت های علمی کشور به موفقیت های بزرگ در بخش پزشکی اشاره کرد و گفت : روند مراجعه بیماران معکوس شده و در سال گذشته بیش از بیست هزار غیرایرانی برای درمان به ایران مراجعه کردند و پیش بینی می شود که امسال به شصت هزار نفر برسد که روند تصاعدی است و امروز مراجعه ایرانیان برای درمان به خارج کشور خیلی اندک است ، چون به لحاظ علمی کار پزشکی ایران در سطح بالا و ازطرفی ارزان تر است.

  • بودجه پژوهشی کشور را نباید با دیگر کشورها مقایسه کرد

رئیس جمهور گفت: فارغ التحصیلان ما را همه جای دنیا جذب می‌کنند که این نشان دهنده اعتبار علمی دانشگاه‌های ماست.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به کم بودن بودجه‌های پژوهشی در کشور و گلایه ها از این موضوع گفت: در باره رشد علمی و بودجه پژوهشی باید دید خودمان را با چه کشورهایی مقایسه می‌کنیم؛ در دنیا پژوهش دست بخش خصوصی است‌، بنابر این ما نباید بودجه پژوهشی‌مان را با آنها مقایسه کنیم.

رئیس جمهور افزود: در حال حاضر در کشور ما مهندسان کشاورزی و صنایع در بخش خصوصی قراردادهای پژوهشی خوبی با دانشگاه‌ها بسته‌اند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه در بخش دولتی نیز کارهای خوبی انجام شده است گفت: یک تا چهار درصد از بودجه بخش اقتصادی دولت و یک درصد از بودجه بخش عمومی دولت را به پژوهش اختصاص داده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: رقم پیش بینی شده برای امر پژوهش در بودجه سالیانه بالای 1200 میلیارد تومان است که رقم خوبی است.

آقای احمدی نژاد گفت: چندی پیش در بخش مخابرات بیش از 120 میلیارد تومان در زمینه پژوهش با دانشگاه قرارداد بسته شد و در بخش صنعت نیز دو سه قرارداد پژوهشی بسته شده است و تا پایان سال نیز همین تعداد قرارداد دیگر بسته خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: در حال حاضر و باشرایط موجود، ظرفیت پژوهشی کشور نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه حرف اصلی را می زند.

  • نمره رسانه ملی در بحث های ملی، بیست است

رئیس جمهورگفت: ما به طور منظم با رسانه ها گفتگو می‌کنیم.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه ما منظم و به طور متوسط در هر 45 روز با مردم گفتگو داشته ایم تصریح کرد: ارتباطات حرف اصلی را می زند و انسان با ارتباطات زنده است و ما به این موضوع اهتمام داریم.

رئیس جمهور درباره اینکه آیا از ظرفیت رسانه ها در کشور به خوبی استفاده می شود گفت:‌ این موضوع باید ارزیابی شود؛ در بخش های ملی، رسانه ملی بسیار خوب کار می کند و نمره آن بیست است؛ در طرح بسیاری از مسائل نیز نمره خوبی می گیرد اما از نظر کارشناسی برخی اوقات ضعیف است و عمقی به مسائل نگاه نمی‌کند.

احمدی نژاد افزود: در این زمینه گفتگوی ویژه و نگاه یک خوب است اما در برخی از بخش ها مسائل خوب باز نمی شود تا اذهان فعال شود تا با کمک و همفکری، کارها با سرعت و بهتر انجام گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رادیو در برخی بخش ها خوب کار می کند افزود: رسانه فقط صداوسیما نیست بلکه مطبوعات هم جزو رسانه‌ها هستند اما متاسفانه برخی، از رسانه به عنوان ابزار دروغ پراکنی و سیاست های غلط استفاده و اخباری را به دروغ و نادرست منتشر می کنند.

احمدی نژاد انتشار خبر دریافت سالیانه 50 میلیارد تومان به عنوان تنخواه و تصمیمات خلق الساعه را که به گفته برخی روزنامه ها بورس را دچار مشکل کرد از جمله این موارد برشمرد.

  • آزادشدن بودجه از درآمدهای نفتی از آثارتحول اقتصادی

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که وضع مطبوعات کشور با توجه به شمارگان پایین برخی از آنها (6 تا 10 هزار نسخه) چگونه به شرایط مطلوب و استاندارد نزدیک می شود گفت: دولت آرام آرام پشتیبانی (مالی) خود را از مطبوعات کاهش و مدیریت آن را در اختیار خود مردم قرار می دهد.

محمود احمدی نژاد افزود: هر چند در بین مطبوعات موجود برخی ضعیف و فاقد عملکرد مطلوب هستند اما برخی نیز از شرایط مناسبی بهره مندند و در آنها گزارش های دقیق و مقالات وزین و علمی ارائه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تحولات بازار جهانی نفت و ارتباط آن با طرح تحول اقتصادی دولت گفت: مدیریت نفت ایران از روز نخست در اختیار ما نبود، دیگران بهره برداری می کردند، تا اینکه به اصطلاح ملی شد، ولی در حقیقت ملی نشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: پس از آن نیز دیگران با درآمد حاصل از نفت، برای کشورمان برنامه ریزی و تصمیمات خود را در بدنه نظام اجرایی و عمومی کشور تزریق می‌کردند و اینکه هیچ وقت نباید رشد می‌کردیم و دائم باید با مسائلی چون مهاجرت به شهرها، مونتاژ و اقتصاد وابسته دست به گریبان می شدیم.

وی گفت: به هر حال رها شدن از چنین شرایطی سخت است، بهترین روش این است که درآمد حاصل از فروش نفت را برای توسعه کشور سرمایه گذاری کنیم و هر قدر بفروشیم در این زمینه صرف کنیم و از آن بخش نیز که نمی‌فروشیم از طریق تبدیل و فراوری، ارزش افزوده بیشتری فراهم آوریم.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: درآمد ارزی فقط مصرف ارزی دارد و چنین درآمدی با مصرف خارجی و از طریق واردات به استفاده جامعه می‌رسد بنابراین بهترین حالت این است که از آن برای سرمایه گذاری‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به اشتباهی که از سال 1380 در کشور انجام می‌شود گفت: دولت درآمد ارزی حاصل از فروش نفت را در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد و بانک نیز ارز حاصل را پس از فروش به ریال تبدیل می کند که با تلاش هایی که صورت گرفت سال گذشته آن را به صفر رساندیم و امسال نیز این روند با سیر منفی مواجه شد و در حقیقت ما با مدیریت، آن را معکوس کردیم.

رئیس جمهور یکی از آثار تحول اقتصادی را آزاد شدن بخش مهمی از بودجه کشور از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت اعلام و تاکید کرد: باید مصرف جاری دولت را رها کنیم چنانکه در دو، سه سال گذشته میزان اتکای بودجه عمومی کشور را از 67 به 51 درصد کاهش داده ایم و امسال هم سعی می کنیم این روندکاهشی ادامه یابد و میزان آن را به تدریج در بخش جاری به صفر برسانیم.

وی با یادآوری اینکه قیمت جهانی نفت باز هم افزایش خواهد یافت که یکی از دلایل آن نیز همین تهدیدات و مانورهای توخالی کشورهای استکباری است گفت: قیمت نفت دیگر به پایین تر از 100 دلار نخواهد رسید چون عواملی که دست اندرکار بازار نفت هستند به راحتی نمی توانند چنین اقدامی را انجام دهند و چنین کاری موجب دگرگونی مناسبات اقتصادی جهان خواهد شد.

  • تلاش داریم اتکای بودجه به نفت را به صفر برسانیم

رئیس جمهور تأکید کرد: تلاش می کنیم با اجرای طرح بزرگ تحول اقتصادی ، سهم درآمدهای نفتی را در بودجه نفتی کاهش دهیم و به صفر نزدیک کنیم.

آقای احمدی نژاد افزود: با این اقدام هم درآمدهای نفتی نجات پیدا می‌ند و در بخش‌ای سرمایه‌ذاری و زیربنایی استفاده خواهد شد و هم اینکه یکی از عوامل اصلی تولید تورم که ناشی از تبدیل ارز به ریال است، حذف خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: با اجرای این طرح که اتفاق مهمی در اقتصاد ایران محسوب می شود، دو هدف همزمان دنبال خواهد شد.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سؤالی در خصوص سؤال افکار عمومی مبنی بر اینکه وضع اقتصاد کشور با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت و درآمدهای نفتی چه تحولاتی دارد و درآمدهای نفتی چه می شود؟ گفت: این طور نیست که وضع اقتصادی کشور تغییر نکند بلکه درآمدهای نفتی در بخش‌ای عمران و آبادانی کشور هزینه می‌ود و حجم اقتصادی و نرخ رشد اقتصادی کشور نیز افزایش می‌ابد.

رئیس جمهور گفت: این‌ها تحولاتی است که اتفاق می‌افتد البته افزایش قیمت جهانی نفت آثار تورمی هم دارد که قدرت خرید 2 یا 3 دهک پایین جمعیتی را که عمدتاً قشرهای آسیب‌پذیر و محرومان جامعه هستند، کاهش می‌دهد ولی اکثریت جامعه از رشد اقتصادی سود می‌برند.

آقای احمدی‌نژاد گفت: تورم باعث افزایش فاصله طبقاتی می‌شود و برنامه‌های اقتصادی را دچار مشکل می‌کند.

وی تأکید کرد: البته این طور نیست که درآمدهای نفتی که افزایش می‌یابد مستقیم وارد حساب دولت شود و دولت هر طور خواست آنرا هزینه کند بلکه در مهر ماه پارسال که ما از مجلس شورای اسلامی برای واردات کالاهای در معرض تورم جهانی مبالغی را درخواست کردیم در نهایت تصویب نشد.

رئیس جمهور افزود: هزینه درآمدهای نفتی کشور تابع قانون بودجه و با نظارت مجلس شورای اسلامی است.

آقای احمدی نژاد گفت: مهر ماه پارسال وزارت بازرگانی با رصد کردن وضعیت بازار جهانی به ویژه روند صعود قیمت مواد غذایی تلاش کرد روابط خارجی اقتصادی کشور را در پنجاه سال اخیر مدل سازی و منحنی های آنرا ترسیم کند که نشان می داد تغییرات قیمت در سطح جهانی تا 80 درصد و گاهی تا صد درصد به داخل کشور منتقل می شود.

رئیس جمهور گفت: وزارت بازرگانی با ارزیابی اطلاعات بازارهای جهانی و منحنی ها و مدل های آن هشدار داد که پیش بینی می شود قیمت مواد غذایی صعود جهشی داشته باشد و باید برای خرید و واردات سریع مواد غذایی برنامه ریزی و منابع آن تأمین شود تا کالاهایی مانند شکر، گندم و ذرت تأمین و ذخیره سازی شود.

وی افزود: دوستان ما در مجلس هفتم ابتدا خواستار تشکیل یک کارگروه مشترک شدند که یا طرح یا لایحه ای برای انجام این واردات ارائه شود و در ادامه لایحه 2 میلیارد دلار برای واردات تنظیم شد که من با وزارت جهاد کشاورزی چانه‌زنی کردم و به یک میلیارد و 200 میلیون دلار رساندم.

رئیس جمهورگفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داشتیم، مجلسی‌ها گفتند دولت بودجه سالانه را ارائه کند که پس از تصویب آن این مبلغ اختصاص می‌یابد.

آقای احمدی نژاد گفت: بعد از ارائه لایحه بودجه سال جاری و تصویب آن در بهمن ماه مجلس دو فوریت درخواست یک میلیارد و 200 میلیون را برای واردات کالاهای اساسی و مواد غذایی را رد کرد و این لایحه در مسیر عادی قرار گرفت که بعداً هم داده نشد.

وی افزود: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که قبل از آن شده بود تا حدودی توانستیم آثار ورودی تورم جهانی را به اقتصاد کشور کنترل کنیم اما البته بخشی از آن هم منتقل شد.

احمدی نژاد گفت: ما توانستیم آثار تورمی بازار میوه را کنترل کنیم اما امروزه هزینه واردات با توجه به افزایش قیمت های جهانی افزایش یافته است و برای واردات همان کالاهای هدف گذاری شده به 1500 میلیارد تومان اعتبار بیشتری نیاز داریم.

رئیس جمهور گفت: این طور نیست که درآمدهای نفتی هر چقدر هم زیاد شود مستقیم در اختیار دولت قرار گیرد بلکه در چارچوب قانون بودجه و با نظارت مجلس شورای اسلامی می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

  • شاید در آینده نزدیک در برخی حوزه‌ها با آمریکا گفتگو کنیم 

آقای محمود احمدی نژاد افزود: اینکه برخی گمان می‌کنند هر چه نفت‌ گران می‌شود به جیب دولت می‌رود تصور نادرستی است زیرا اگر اینگونه بود دیگر دولت لایحه نمی‌داد.

رئیس جمهور گفت: وقتی اسفند پارسال (86) از سفر سنگال آمدم و دیدم هنوز بودجه 1200 میلیاردی تصویب نشده است خدمت رهبری نامه‌ای نوشتم و رهبری نیز فرمودند ضرورتها را قید کنید.

احمدی نژاد افزود: با این وجود بودجه درخواستی ما پس از تعطیلات نوروز اختصاص یافت و آن هم زمانی بود که فشار قیمت در دنیا روی داده بود.

وی گفت:‌ در شرایطی که صحبت شده بود برنج 500 دلار خریداری شود آنها 1100 دلار را اعلام کردند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه بازار متعادل خواهد شد گفت:‌ از مدتها پیش ذخیره‌سازی صورت گرفته است و ما پیش بینی افزایش قیمت برنج را داشتیم اما نمی توانستیم صریح اعلام کنیم تا تنش ایجاد نشود.

رئیس جمهور افزود: اینکه قیمت نفت بالا می رود قیمت های جهانی نیز افزایش می یابد و اثر منفی خود را در بیشتر کشورها خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه هفتاد درصد درآمدهای نفتی در کشورهای اروپایی به جیب دولت می‌رود گفت: شرایط امروز اقتصاد دنیا مولفه های دیگری نیز دارد که در مجموع حتی با افزایش قیمت نفت به ضرر آنها تمام می شود چرا که رکود آمریکا به چین و اروپا منتقل می‌شود.

رئیس جمهور افزود: ممکن است در این روند افزایش کسانی که در بازار نفت هستند سود ببرند اما کل اقتصاد سود نخواهد برد.

احمدی نژاد کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را از محورهای طرح تحول اقتصادی دانست و گفت: ‌براساس این طرح این ایده باید در کاهش هزینه‌های دولت و همچنین در هزینه کردن درآمدهای نفتی اجرا شود.

وی گفت: براساس طرح تحول اقتصادی اصل برداشت از درآمد نفت باید کاهش یابد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مذاکره ایران با امریکا گفت: مواضع ما روشن است، ما اهل گفتگو هستیم و غیر از رژیم صهیونیستی با هر کشوری بدون حد و مرز اما در شرایط عادلانه و احترام آمیز گفتگو خواهیم کرد.

احمدی نژاد گفت:‌ ما با اسم، رنگ و عنوان خاصی مخالف نیستیم بلکه با عمل و رفتار بد مخالفیم.

وی درباره رژیم صهیونیستی گفت: این رژیم غاصب ذاتاً جنایتکار است و اگر جنایت نکند زنده نیست.

احمدی نژاد افزود: اگر امریکا هم در شرایط عادلانه خواستار گفتگو شود استقبال می کنیم و هیچ‌کس آن را نفی نکرده است.

رئیس جمهور گفت: در چند ماه آینده اتفاقاتی در جهان خواهد افتاد که دیگر هیچ کس نه تنها نمی‌تواند جایگاه ایران را نادیده بگیرد بلکه هیچ کشوری به ما بی‌نیاز نخواهد بود.

احمدی نژاد افزود: پارسال ایران را قدرت منطقه‌ای اعلام می کردند اما هم اکنون می‌گویند ایران ابرقدرت منطقه‌ای است.

رئیس جمهور با اشاره به ا ینکه ما قدرت صالح و انسانی هستیم و به دنبال تجاوز نیستیم افزود: هر حزبی که در انتخابات ریاست جمهوری امریکا رای بیاورد دو راهبرد می‌تواند انتخاب کند یکی اینکه سیاست‌ها را داخل امریکا رسیدگی کند و دیگر اینکه تعامل سازنده ای با ایران برقرار کند.

وی گفت:‌ پیغام‌های فراوانی به ما رسیده است و شاید در آینده‌ای نزدیک در بخش‌هایی گفتگو اتفاق بیافتد و حتی اگر رسانه های امریکایی بخواهند این موضوع را منفی جلوه دهند اعلام می‌کنیم که این گفتگو منفی نیست.

احمدی نژاد ادامه داد: البته این گفتگوها فقط در سطح دولت نیست چرا که قوای دیگری هم داریم.

رئیس جمهور درباره تشکیل دفتر حافظ منافع امریکا در ایران نیز گفت:‌ هنوز آنها در این باره درخواستی نکرده اند اما ا گر درخواست کنند با نگاه ارتباط بین ملت ها و مثبت آن را بررسی می کنیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه از حضور مردم کشورهای دیگر در ایران نگران نیستیم افزود: از حضور مردم خودمان نیز به کشورهای دیگر نگران نیستیم چرا که ایرانی ها هر جا می روند اثر گذارند.

وی گفت: از 38 کشوری که در دوران ریاست جمهوری سفر کرده ام هر جا می روم ایرانی را صاحب هویت انسانی می بینم و جایی ندیده ام از ایرانیان به بدی یاد کنند.

  • هدفمند کردن یارانه‌ها اقتصاد کشور را احیا می‌کند

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا طرح تحول اقتصادی دولت فقط پرداخت یارانه به صورت مستقیم است گفت: برخی رسانه ها در این باره مقداری فعالیت کرده اند اما این طرح در میان مردم و متخصصان به صورت جدی تلقی شده است و معطوف به پرداخت یارانه ها نیست.

آقای احمدی نژاد هدفمند کردن یارانه‌ها را کاری درست در جهت ایجاد عدالت و نفس دادن به اقتصاد کشور دانست و افزود: اگر بخش های هفت گانه این طرح به موازات یکدیگر عمل نکنند آثار آن از بین می رود.

رئیس جمهور تصریح کرد: به گفته صاحبنظران، طرح تحول اقتصادی شامل مجموعه ای کامل است اما آنچه با بدنه وسیع جامعه مرتبط است هدفمند کردن یارانه ها و بر اساس تکلیف برنامه چهارم توسعه است.

آقای احمدی نژاد گفت: اکنون در جلسات تخصصی همه مسائل طرح تحول اقتصادی به صورت موازی در حال بررسی است و اگر بخشی از این طرح اجرا نشود دیگر بخش ها زمین می خورد بنابراین باید همه بخش های طرح تحول اقتصادی با یکدیگر جلو رود.
رئیس جمهور افزود: اکنون به تصویر نسبتاً روشنی از این طرح رسیده ایم و جزئیات بیشتر بخش ها روشن شده است.

آقای احمدی نژاد طرح تحول اقتصادی را بسته کامل اقتصادی دانست و گفت: هیچ کس به تفکیک محورهای آن اعتقاد ندارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با اصلاح هفت محور این طرح، قوانین دیگری مانند قانون کار نیز اصلاح می شود.

وی پرداخت نقدی یارانه ها را در بخش های گوناگون، متفاوت دانست و گفت: ممکن است در بخش های برق، گاز و حمل و نقل، یارانه ها به صورت قیمت تعویضی و یا این یارانه ها به صورت ارائه خدمات و یا نقدی پرداخت شود.

رئیس جمهور افزود: نظر غالب صاحبنظران این است که با افزایش قدرت خرید مردم آنان باید قدرت انتخاب داشته باشند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه اکنون کارگروه ها در حال برنامه ریزی برای بخش های مختلف خدماتی هستند گفت: حتی اگر یارانه ها به صورت خدمات مساوی تقسیم شود به عدالت نزدیک تر است اما آثار اصلاح قدرت خرید مردم را ندارد.

وی افزود: در سال های گذشته سه دهک بهره بیشتری بردند و دولت در صدد ایجاد تعادل در دهک های جامعه است و می خواهد قدرت خرید هفت دهک پایین جامعه را به صورت جهشی رشد دهد و سه دهک دیگر در مراحل بعدی قرار می‌گیرند.

رئیس جمهور با بیان اینکه هفت دهک جامعه به 4 و 3 دهک تقسیم می شوند گفت: مرز میان این دهک‌ها بر اساس آمارها مشخص می‌شود.

آقای احمدی نژاد افزود: برنامه‌ریزی‌های اقتصادی بر پایه برآوردها شکل می گیرد و با توجه به اینکه پایگاه جامع آماری نداشته ایم، اکنون مرکز آمار ایران در حال تکمیل شدن است و اطلاعاتی که این مرکز از مردم جمع آوری می کند پایه تحولات اقتصادی خواهد شد. 

  • حتی اگر یک روز ازاین دولت باقی باشد باید طرح تحول اقتصادی اجرا شود

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود به ابراز نگرانی برخی دوستان دولت از اجرای طرح تحول اقتصادی و احتمال اثر منفی آن در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری اشاره و تأکید کرد: حتی اگر یک روز هم از این دولت باقی مانده باشد باید این طرح را اجرایی کنیم.

محمود احمدی نژاد به برخی اظهار نظرهای مشابه پس از سهمیه بندی بنزین اشاره کرد و افزود: من به دوستانی که چنین حرف هایی از روی نگرانی برای رأی نیاوردن به من می زنند می گویم اجازه دهید دیگران رأی بیاورند اما این کار انجام شود چون کشور به این کار نیاز دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که برخی‌ها می‌گویند احمدی نژاد می خواهد 2 تا 3 قسط از یارانه‌ها را پرداخت کند تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شرایط به نفع او تغییر کند گفت: خوب پس از آن چه می شود؟ این حرف برخی هاست که خیلی در مسائل حزبی و گروهی غرق شده اند و من به آن اعتقاد ندارم.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه همه حرکت دولت در این خصوص بر اساس مستندات قانونی صورت می گیرد تصریح کرد: ما بر اساس قانون و به ویژه قانون برنامه تحول اقتصادی را اجرایی می کنیم و این تکلیفی است که قانون برنامه برعهده ما گذاشته است.

وی افزود: چند روز پیش دیدم دوستی که در دولت قبلی از مسئولان بوده گفته است که ما خیلی چیزهای خوب در قانون برنامه تصویب کرده ایم اما قرار نیست که همه آنها اجرا شود؛ این شوخی بامزه ای است.

احمدی نژاد با بیان اینکه در اجرای طرح تحول اقتصادی در برخی از بخش ها نیازمند اصلاح قوانین هستیم گفت: در بخشی از قانون نظام بانکی و قوانین گمرک و مالیات باید اصلاحاتی قانونی صورت گیرد اما در خصوص یارانه ها و نظام بهره بری و توزیع کالا قانون ما تکمیل است و باید آن را انجام دهیم.

رئیس جمهور اجرایی کردن طرح تحول اقتصادی را در سه مرحله اعلام کرد و افزود: در مرحله نخست کلیات این طرح برای افراد تأثیرگذار مختلف توضیح داده شده است و خود من در جلسات جداگانه ای با سران قوا و 30 نفر از نمایندگان مجلس که برای کمک به هر چه بهتر شدن این طرح انتخاب شده اند جلسه داشته ام همچنین جلساتی با اقتصاددانان، اصناف گوناگون، صادرکنندگان، صنعت کاران و بسیاری از قشرهای مختلف برگزار کرده ام و در واقع ما گام اول را برداشته ایم.

رئیس جمهور طرح تحول اقتصادی را تکلیف قوانین برنامه و نظام جامع رفاه اجتماعی بیان کرد و گفت: در برنامه سوم هم این قانون وجود داشت اما اجرایی نشد و دولت نهم می خواهد با تمام توان آن را اجرا کند.

احمدی نژاد در پاسخ به برخی صحبت ها مبنی بر اینکه کار کارشناسی کافی در این خصوص انجام نشده است گفت: کار کارشناسی، معیاری دارد و مبهم نیست، دولت دو و نیم سال است که بر روی این طرح کار می کند و قبل از این دولت هم کارهای پراکنده بسیاری انجام شده است و بالاخره باید اتفاق بیفتد؛ مثل از جوی پریدن است بالاخره باید بپریم آن هم با نهایت دقت تا پایمان خیس نشود.

وی افزود: در عین حال آنهایی که چنین حرفی می زنند چه تضمینی می دهند که شرایط بهتر از این باشد و شرایط جهانی به گونه ای بشود که ما به آرامش برسیم.

احمدی نژاد با طرح این سؤال که چقدر تحقیق و کار کارشناسی برای اجرای این طرح کافی است گفت: اگر ما سال اول دولت این طرح را اجرا می کردیم می گفتند عجله کرده اید حالا که سال سوم دولت است و می خواهیم آن را اجرایی کنیم برخی ها می گویند دیر شده است برخی ها هم می گویند امسال انتخابات داریم اما ما هر سال انتخابات داریم پس باید هیچ سالی آن را اجرا نکنیم؟!

رئیس جمهور به اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: برخی ها در این زمینه ما را به کم کاری متهم می کنند در حالی که ما هنوز این قانون را دریافت نکرده ایم و تنها با دریافت عمومی از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مسیر اجرای آن حرکت کرده ایم و همانطور که می بینیم کارخانه ها را به طور ردیف در بورس قرار داده ایم و سرمایه گذاری صنعتی ما رشدش در سال به 67 درصد رسیده که رقم درخور تأملی است.

  • طرح تفصیلی دولت از هفته آینده به مردم ارائه می‌شود

رئیس جمهور گفت: به زودی جزئیات طرح تفصیلی اقتصادی دولت را در معرض قضاوت عمومی قرار خواهیم داد.

آقای احمدی نژاد افزود: از هفته آینده طرح تفصیلی به معرض قضاوت عمومی قرار خواهد گرفت به طوری که از نیمه دوم امسال به تدریج به اجرا گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگروه‌هایی به طور دائم و دقیق در حال بررسی طرح تفصیلی اقتصادی دولت هستند، اضافه کرد: با اجماع کلی که در کلیات این طرح وجود دارد، امیدواریم بخش های گوناگون آن مورد بررسی قرار گرفته و تکمیل شود.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: در مرحله تفصیلی بخش های متفاوتی وجود دارد، ازجمله بخش یارانه که تا یک ماه به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی در ادامه گفت: همچنین در بخش بانک نیاز به شش ماه بررسی و تحقیق وجود دارد تا به اجرای عملی برسد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در بخش مالیات نیز به سه ماه وقت برای اجرایی کردن آن نیازمندیم و از آغاز آذر ماه به مرحله اجرا خواهد رسید.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه بخش بانکی برخی از اجزایش زودتر اجرایی خواهد شد تأکید کرد: در بخش یارانه مرحله نخست آن در نیمه دوم امسال و مرحله دوم آن در سال آینده به اجرا درخواهد آمد تا شیرینی آن به کام ملت ما کامل شود.

وی گفت: فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها به طور رایگان در میان 13 میلیون خانوار ایرانی توزیع می شود و مرکز آمار با روش های اطلاعاتی و آمار خود صحت اطلاعات را تأیید خواهد کرد.

  • نمی‌توانیم بگوییم همه باید در دولت یک جور فکر کنند

رئیس جمهور درباره لزوم هماهنگی و انسجام مجموعه دولت و حتی حاکمیت در اجرای طرح عظیم تحول اقتصادی گفت : این برنامه کاملی است که کل دولت در اجرای آن درگیر است و این طرح هفت پروژه و ده ها زیر پروژه دارد و 8 تا 10 وزارتخانه مستقیم درگیر‌‌‌ آن هستند و ممکن است وزارت خانه‌هایی مثل آموزش وپرورش مستقیم درگیر نباشند‌.

آقای احمدی نژاد افزود: روی این 7 پروژه و شیوه‌های اجرا و جزئیات آن همه تفاهم دارند و اختلاف نظری در دولت وجود ندارد ولی نمی توانیم بگوییم در دولت همه باید یک جور فکر کنند زیرا تفاوت دیدگاه و نظر موجب کمال است اما اختلاف اساسی در این زمینه نداریم اما برخی اظهار نظر یک وزیر را به گونه برجسته می کنند تا او از طرح آن پشیمان شود و این خوب نیست.

رئیس جمهور افزود: این طرح مدل کامل اقتصادی در افق چشم انداز است و ما هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم باید ساختارهای آن از درون اصلاح شوند که اگر این ساختار ها اصلاح نشوند هم هزینه زیادی روی دوش دولت می گذارد و هم به هدف نمی رسیم و حتی ممکن است از مسیر منحرف شویم.

وی بر لزوم اقدام وحرکت هماهنگ و منسجم مجموعه دولت در این زمینه تاکید وآن را به عملکرد یک خودرو برای رسیدن به مقصد تشبیه کرد و گفت: باید این مدل اقتصادی را جاری کنیم ؛ بخشی از این مدل الان اجرا می شود ؛ ازجمله هدفمند کردن یارانه ها است.

رئیس جمهور گفت: این مدل اقتصادی در چارچوب سیاست‌های چشم انداز و اصل 44 طراحی شده و لازمه آن حرکت هماهنگ و درست همه بخش ها است ؛ اگر بانک ، مالیات ، گمرک، نظام توزیع وبهره وری کارنکند به اهداف نخواهیم رسید و این از الزامات تحقق چشم انداز است بنابر این باید ساختارها را اصلاح کنیم.

  • برخی درصددند چوب لای چرخ تحول اقتصادی دولت بگذارند

رئیس جمهور گفت: برخی درصددند با دادن اطلاعات غلط چوب لای چرخ تحول اقتصادی دولت بگذارند که البته برای این کار نیز چاره اندیشیده ایم.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که برای برخی اقتصاددانان و کارشناسان در خصوص یارانه بخش انرژی که به صورت پنهان است، ابهام وجود دارد و می‌گویند اگر بخواهیم مستقیم پرداخت کنیم، منابع آن در کشور وجود ندارد، و دوم اینکه تزریق این همه پول آثار تورمی زیادی خواهد داشت، گفت: سؤال خوبی است که نیازمند پاسخ تفصیلی است و این پاسخ را بعد از ارائه طرح تفصیلی اقتصادی خواهم گفت.

رئیس جمهور افزود: شما وقتی پول را جمع می کنید بخشی از آن را به صورت یارانه ای هدفمند می پردازید و بخشی را در صنعت می برید.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه البته روش های مختلفی برای پرداخت و هدفمند کردن یارانه ها وجود دارد، گفت: ما پول را جمع می کنیم (پولی که در دست مردم و در جامعه است) و سپس آن را به صورت هدفمند و منظم در بین مردم توزیع خواهیم کرد.

آقای احمدی نژاد افزود: این طرح از نقدینگی بازار حتماً کم می کند؛ همة نود هزار میلیارد تومانی هم که به عنوان یارانه انرژی مطرح است، بخشی به صنعت، بخشی به دولت و بخشی به دهک های اجتماعی اختصاص می‌یابد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که مردم عامه چه نقش و جایگاهی در طرح تحول اقتصادی دارند، گفت: سؤال خوبی است، اصل اجرای این طرح با مردم است.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه در مرحله نخست مردم باید برگه های آماری را به درستی پر کنند، افزود: البته این برگه ها هیچ ارزشی ندارد، فقط یک آمار است و می توانند این برگه ها را از روزنامه ها و پایگاه های اینترنتی بردارند، کپی بگیرند و استفاده کنند.

رئیس جمهور گفت: این اطلاعات در پایگاه های مرکز آمار جمع آوری می شود؛ البته باید گفت در آینده با توجه به اصلاح نظام اطلاعاتی و بانکی کسی نمی تواند از مالیات فرار کند، زیرا شبکه اطلاعاتی کار خود را به درستی اجرا خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه مالیات مال مردم است و به مردم بازمی گردد، افزود: با اجرای طرح تحول اقتصادی از کسانی که باید مالیات بپردازند و نمی پردازند، مالیات سنگینی گرفته خواهد شد و در عوض از کسانی هم که نباید مالیات گرفته شود، مالیات گرفته نخواهد شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: در طرح تحول اقتصادی هدفمان گرفتن مالیات به مانند شرایط حال حاضر نیست.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا از اطلاعات آماری سال های پیش استفاده نمی شود، گفت: اطلاعات سال های پیش اطلاعات اقتصادی نبوده است بنابراین از مردم می خواهیم اطلاعات دقیق بدهند.

رئیس جمهور افزود: 36 هزار پایگاه جمع آوری اطلاعات پیش بینی شده است و این پایگاه ها به مردم کمک می کند اطلاعات صحیح بدهند بنابراین از مردم می خواهیم اطلاعات صحیح بدهند زیرا اگر اطلاعاتشان غلط باشد احتمال دارد یارانه به آنها تعلق نگیرد.

آقای احمدی نژاد گفت: این اطلاعات مبنای برنامه ریزی دولت در طرح تحول اقتصادی است، ما با این اطلاعات برنامه ریزی می کنیم که چقدر یارانه به روستاها، شهرها و دهک های مختلف اختصاص یابد بنابراین هر قدر اطلاعات دقیق تر باشد کار ما کمتر می شود.
رئیس جمهور افزود: اگر اطلاعات افراد، اشتباه باشد، هزینه و زمان زیادی از دولت می برد البته در صورت نیاز ما این کار را خواهیم کرد.

آقای احمدی نژاد گفت: نخستین کاری که مردم باید در این طرح انجام دهند، همین همکاری اطلاعاتی و آماری است البته برای کسانی که می خواهند از یارانه استفاده کنند؛ آنهایی که نیازمند یارانه دولت نیستند برگه های اطلاعاتی را پر نکنند، آنهایی که واقعاً می خواهند از یارانه دولت استفاده کنند، این برگه ها را پر کنند.

رئیس جمهور افزود: نکته دوم اینکه در مسیر این تحول ممکن است منافع برخی ها به خطر بیفتد، ممکن است با نشر اطلاعات غلط در صدد بر هم زدن اقدامات دولت باشند، البته ما برای این کار نیز چاره اندیشیده‌ایم.

آقای احمدی نژاد گفت: هر بخش از طرح تحول اقتصادی که آماده شود، مردم را در جریان آن می گذاریم و این اطلاع رسانی را به گونه ای انجام خواهیم داد که فشاری به بازار نیاید و بازار آرام باشد.

  • رئیس جمهور از تولید انبوه بنزین با روش جدید در کشور خبر داد

رئیس جمهور گفت: دانشمندان و متخصصان کشورمان روش جدیدی برای تولید بنزین کشف کرده‌اند که می تواند از نفت و برخی از پسماندها حجم زیادی از بنزین با قیمت ارزان تر تولید کند.

آقای احمدی نژاد دربارة دیدگاه‌های دولت در برنامه‌ریزی‌های آینده کشور گفت: با بهره برداری از این روش، کشور نه تنها از واردات بنزین بی نیاز می شود بلکه بنزین را با قیمت ارزان تر از زمان حال تولید می کند و پیش بینی می شود تا اواسط سال آینده در این زمینه به خودکفایی برسیم.

رئیس جمهور درباره اینکه آیا برنامه پرداخت مستقیم یارانه‌ها برخی ها را دچار زیان نمی‌کند گفت: در این باره نیز پیش بینی هایی شده است و افرادی که احساس می کنند دچار زیان خواهند شد با بیان استدلال خود به مراجع مربوط، مشکلات آنان برطرف خواهد شد.

آقای احمدی نژاد در عین حال گفت: اگر بخواهیم یارانه ها را حذف کنیم این گونه نیست که کالاها مطابق با قیمت های جهانی عرضه شود بلکه به ویژه کالاهایی که در ایران تولید می شود با قیمت ارزان تر به مردم عرضه خواهد شد.

رئیس جمهور عرضه بنزین با قیمت 400 تومان در هر لیتر را که هم اکنون به شهروندان عرضه می شود از جمله این موارد دانست و گفت: در حالی بنزین با این قیمت در کشور عرضه می شود که نرخ آن در خلیج فارس حدود 900 تومان است.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش که با توجه به پرداخت یارانه مستقیم به 6 نفر از هر خانواده آیا این طرح موجب افزایش جمعیت نخواهد شد گفت: باید این موضوع را هم در نظر داشت که جمعیت بسیاری از خانوارها بیش از 6 نفر است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا این طرح در دولت آینده هم اجرا می شود گفت: این طرح برآمده از نظرهای کارشناسی است و فکر نمی کنم دولت های آینده هم آن را کنار بگذارند اما ممکن است تغییر کند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی را در آینده بیشتر تشریح خواهد کرد افزود: به زودی سخنگوی دبیرخانه طرح تحول اقتصادی هم معرفی خواهد شد.

رئیس جمهور از دستگاه‌های مختلف اطلاع رسانی خواست در زمینه اطلاع رسانی درباره تحول اقتصادی، دولت را یاری و مردم را بیشتر آگاه کنند.

کد خبر 58064

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز