دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: پذیره‌نویسی عمومی سهام شرکت فرا بورس ایران از روز سه‌شنبه ۲۵ تیر به‌مدت ۶ روز در شعب بانک پاسارگاد آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری، در این پذیره‌نویسی مجموعا 21 میلیون و 37 هزار سهم هزار ریالی با نام، به مردم فروخته خواهد شد.

حداقل تعداد سهام قابل پذیره‌نویسی برای هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد 2هزار سهم هزار ریالی و حداکثر 10 هزار سهم هزار ریالی خواهد بود.

پذیره‌نویسان باید 100 درصد ارزش اسمی سهام را به‌صورت نقدی در هنگام پذیره‌نویسی پرداخت کنند.محمود رضا خواجه‌نصیری رئیس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در گفت‌وگو با همشهری، ضمن اعلام خبر آغاز پذیره‌نویسی سهام افزود: پذیره نویسی عمومی سهام شرکت فر ابورس از امروز به‌مدت 6 روز آغاز شد و این پذیره نویسی تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

او در پاسخ به این پرسش که پس از پایان پذیره نویسی این بازار کی فعالیت خود را آغاز خواهد کردگفت:براساس روال کاری پس از پذیره نویسی باید مجمع مؤسسان شرکت برگزار شود و پس از آن شرکت فعالیت خودرا رسما آغاز کند که براساس برآورد‌های انجام شده، فعالیت بازار فرابورس تا شهریورماه امکان پذیر خواهد بود.

براساس این گزارش، سهام پذیره نویسی شده مجموعا 20‌درصد از کل سهام شرکت فرا بورس راشامل می‌شود، مابقی سهام این شرکت نیز به میزان 20 درصد به شرکت بورس و 60 درصد به نهادهای مالی از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اختصاص یافته است.

نرم افزار معاملاتی

رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس درباره نرم افزار معاملاتی که در این بازار به کار گرفته خواهد شد گفت: این موضوع از جمله مسائلی است که مدیریت بازار باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند اما ازنرم افزار جدید معاملاتی (بورس اوراق بهادار) نیز می‌توان در این بازار استفاده کرد.

خواجه نصیری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در فرا بورس‌های دنیا سامانه معاملات براساس سامانه مزایده است نه حراج گفت:نرم افزار جدید نیز امکان انجام این معاملات را دارد به علاوه اینکه در این نرم افزار امکان معامله توافقی هم در نظر گرفته شده است.او افزود: مدیریت شرکت می‌تواند قوانین و مقررات بازار را براساس سامانه معاملات تنظیم کند.

تابلوی مزایده در فرا بورس

خواجه نصیری همچنین از را ه اندازی تابلوی مزایده در بازار فرا بورس برای فروش سهام خبر داد و گفت: براساس مذاکراتی که با سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام شده قرار است تا تابلویی در بازار فرا بورس راه‌اندازی شود تا سازمان خصوصی‌سازی‌ بتواند شرکت‌هایی را که امکان فروش سهامشان از طریق بورس وجود ندارد، از طریق این تابلو به فروش برساند.

او تاکید کرد: صحبت‌هایی نیز با مؤسسان در این زمینه انجام شده و توصیه ما به‌عنوان سازمان بورس این است که مدیران بازار نسبت به راه‌اندازی تابلوی مزایده اقدام کنند.براساس این گزارش روش فروش سهام روی این تابلو بر خلاف بورس که از طریق حراج است براساس مزایده انجام خواهد شد.

فرا بورس چیست؟

بازار‌های فرا بورس به بازا‌رهایی اطلاق می‌شود که در آن سهام شرکت‌های غیربورسی معامله می‌شود. این بازار‌ها در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد و معمولا سهام شرکت‌هایی که به هر دلیل شرایط پذیرش در بورس را ندارند در این بازار‌ها دادو ستد می‌شود. قرار است سهام شرکت‌های تابلوی چهارم بورس نیز به این بازار منتقل شود

کد خبر 58049

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز