موتورسیکلت وسیله‌ای است که می‌تواند در کمترین زمان ممکن و حتی شاید به سرعت برق و باد شما را از لابه‌لای حجم وسیع ترافیک تهران به مقصد برساند؛ به مقصد رسیدنی که چندان هم امن و بی‌خطر نیست.

بهرام زارع قرباني

همشهری آنلاین_شهره کیانوش‌راد:  «بهرام زارع قربانی» یکی از موتورسواران حرفه‌ای و مدرس و مربی رسمی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی یکی از علت‌های پرخطر بودن این وسیله نقلیه را استاندارد نبودن خیابان‌ها و بزرگراه‌ها برای حرکت این وسیله نقلیه می‌داند و معتقد است که کم اهمیت دانستن آموزش برای موتورسواران یکی از دلایل دیگر برای افزایش تصادفات جرحی و فوتی است. راه‌اندازی پویش موتورسواری خوب توسط شهرداری‌های مناطق بهانه‌ای برای گفت‌وگو با زارع قربانی شد. او عضویت در کمیته آموزش فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی را در کارنامه خود دارد و مؤلف چند جلد کتاب در زمینه آموزش موتورسواری است.

آموزش یکی از اصلی‌ترین ارکان برنامه‌ریزی برای موتورسواری است؛ موضوعی که نه فقط در موتورسواری بلکه در رانندگی با خودرو هم نادیده گرفته می‌شود. زارع می‌گوید: «متأسفانه در کشور ما آموزش و فرهنگسازی در برخی موضوعات از سنین پایین شروع نمی‌شود. یکی از این موارد رانندگی است. در حوزه آموزش موتورسواری هم این ضعف بیشتر دیده می‌شود. هیچ‌وقت قهرمانان موتورسواری در رسانه‌ها معرفی نمی‌شوند و برای موتورسواری در شهر نیاز به آموزش خاصی نیست. فقط ۷۵ میلیون موتور هوندا ۱۲۵ در کشور پلاک‌گذاری شده است. در حالی که این نوع موتور از نظر ساختار آیرودینامیک و کار حرفه‌ای قدیمی شده و سیستم ایمنی خوبی ندارد. طبیعی است که آمار تصادفات رانندگی با وسیله‌ای که تکنولوژی قدیمی دارد بالا برود.» 

  • نقش مؤثر شهرداری‌ها و نهادهای دولتی در آموزش 

مؤلف تنها کتاب آموزشی موتورسواری درباره نقش شهرداری‌ها و اداره راهنمایی و رانندگی در آموزش به موتورسواران می‌گوید: «با توجه به تجربه ۱۰ ساله‌ای که در زمینه آموزش موتورسواری داشته‌ام معتقدم شهرداری تهران با همکاری نهادهای مرتبط می‌تواند مراکزی را راه‌اندازی و با استفاده از مربیان باتجربه فدراسیون موتورسواری دوره‌های آموزش را برای علاقه‌مندان برگزار کند.

اگر به دنبال این هستیم که فرهنگ موتورسواری ایمن را آموزش دهیم باید علت تصادف‌ها ریشه‌یابی شود. آن وقت می‌توانیم نقش آموزش در کاهش تصادفات را بررسی کنیم. در تجربه‌ای که من برای آموزش موتورسواران نیروی انتظامی داشتم، پلیس‌های موتورسوار پس از آموزش می‌گفتند از وقتی در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند، بسیار راحت‌تر رانندگی می‌کنند. همین روند می‌تواند در جامعه و برای عموم مردم طی شود. اما متأسفانه خیلی‌ها تصور می‌کنند که داشتن گواهینامه و همین که ترمز و گاز را بشناسند کافی است تا یک موتورسوار شوند.» 

  • موتورسوار حرفه‌ای شوید

تصور ما از آموزش موتورسواری حرفه‌ای، رانندگی در پیست‌های اتومبیلرانی و موتورسواری است اما زارع معتقد است که موتورسوار با یادگیری فوت و فن موتورسواری حرفه‌ای می‌تواند هنگام خطر سریع‌تر و بهتر عمل کند: «شما حتی اگر می‌خواهید با موتور اتومات در خیابان‌ها برانید نخست باید با موتور دنده‌ای اصول رانندگی حرفه‌ای را یاد بگیرید. به این دلیل که وقتی در بزرگراه‌های تهران حرکت می‌کنید و می‌خواهید از بزرگراه بیرون بروید و سرعتتان زیاد است یا وقتی مانعی روبه‌روی شما قرار گیرد یا خودرو جلویی یکدفعه ترمز کند، اگر آموزش حرفه‌ای را فراگرفته باشید می‌توانید شرایط بدن را با شرایط پیچیده به وجود آمده وفق دهید؛ به گونه‌ای که از آن پیچ یا مانع به سلامت عبور کنید.» 

  • کاهش ترافیک با موتورسواری ایمن

راه‌اندازی نخستین مدرسه موتورسواری حرفه‌ای یکی از برنامه‌های زارع است. او می‌گوید: «چند باشگاه موتورسواری فعال داریم. اما نخستین بار است که مدرسه آموزش موتورسواری راه‌اندازی می‌شود. در این مدرسه هر کسی بتواند دوچرخه براند می‌تواند ثبت‌نام کند تا سطوح پایه تا حرفه‌ای را آموزش ببیند. مربیان این مدرسه از قهرمانان موتورسواری انتخاب می‌شوند.

امیدوارم با شروع به کار این مدرسه، موضوع آموزش به موتورسوارها از این حالت نابسامانی بیرون بیاید. اما شاید همه افراد توانایی پرداخت هزینه این کلاس‌ها را نداشته باشند یا ضرورتی برای شرکت در این دوره‌ها احساس نشود. به همین دلیل امیدواریم شرایطی فراهم شود که مانند کشورهای دیگر بخشی از این هزینه‌ها توسط اسپانسرهای دولتی و غیردولتی تقبل شود. در این صورت با تربیت مربی، هم کارآفرینی می‌شود و هم با جدی گرفتن آموزش‌ها شاهد کاهش آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از موتورسواری پرخطر خواهیم بود. ‌ ترویج موتورسواری ایمن می‌تواند کاهش ترافیک را به دنبال داشته باشد و مشکل کمبود جای پارک خودروها را برطرف کند.»

موتورهای اسکوتر یکی از موتورهای پرطرفدار میان جوانان است که به گفته زارع از ایمنی بیشتری برخوردار است: «موتورهای اسکوتر نسبت به سایر موتورها امن‌تر هستند و چون دنده و کلاج ندارند خسته‌کننده نیستند. راننده هنگام بارندگی آسیب کمتری می‌بیند. اگر سایزهای بزرگ‌تر آن به بازار بیاید همه می‌توانند از آن استفاده کنند.»

او می‌گوید: «بحث آلودگی هوا به موتورهای فرسوده و قدیمی برمی‌گردد. همان‌طور که خط تولید پیکان جمع شد امیدوارم برای کاهش آلودگی هوا از تردد موتورهای غیراستاندارد در شهر جلوگیری شود و برای کاهش ترافیک تهران با تکیه بر آموزش موتورسواری و ایمن کردن خیابان‌ها شرایطی فراهم شود که افراد بیشتری به استفاده از موتور ترغیب شوند. در تمام دنیا مهندسی ساخت خیابان‌ها و جاده‌ها براساس عبور و مرور موتورسیکلت و دوچرخه است.

حتی در پیست‌های حرفه‌ای اول باید فدراسیون جهانی موتورسواری آن پیست را تأیید کند تا اجازه دهند خودرو در آن پیست حرکت کند. چون موتور در معرض خطر بیشتری است و اگر آن پیست برای موتور امن باشد برای رانندگی و مسابقه دادن با ماشین هم امن است. متأسفانه خیابان‌های ما برای‌ تردد موتورسیکلت وحشتناک است. ناگهان چاله‌ای جلو پای موتورسوار قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به از دست دادن جان راکب شود. همه اینها یکباره قرار نیست اتفاق بیفتد. اما باید از جایی شروع شود.»

  •  موتورسوار خوب

مانور «موتورسوار خوب» با حضور مدیرکل آموزش‌های شهروندی، مدیران شهرداری منطقه۲ و سرهنگ تقی‌زاده سرکلانتر شمالغرب تهران در میدان توحید به‌عنوان یکی از مسیرهای پر تردد موتورسواران منطقه۲ برگزار شد.

یوسف مزارعی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۲ یکی از دلایل اجرای طرح موتورسوار خوب را آمار بالای تصادفات موتور در حوادث رانندگی دانست و افزود: «یکی از اهداف مانور آگاهی‌بخشی، تغییر رفتار اجتماعی و آموزش عملکرد صحیح ترافیکی به موتورسواران است.» او افزود: «در این مانور که با مشارکت معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک و اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۲ و پلیس راهور تهران برگزار شد بر آسیب‌های رفتاری موتورسواران، تمرکز و تلاش شد با طراحی و اجرای پیام‌های تبلیغی با لحنی ایجابی و صمیمی بر تغییر رفتارهای پرخطر موتورسواران اثر گذاشته شود.» 

  • متخلفان، موتوریار می‌شوند 

«موتورسواران متخلف پس از آموزش به‌عنوان موتوریار با پلیس همکاری می‌کنند.» سرهنگ امین رضاپناه، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک منطقه ۲ این اقدام را طرح جایگزین برای موتورسوارانی دانست که قوانین رانندگی را رعایت نمی‌کنند. او افزود: «موتورسواران متخلف می‌توانند انتخاب کنند که موتورشان به پارکینگ منتقل شود یا اینکه در کنار پلیس یکسری اقدامات اجتماعی را همسو با ارتقای فرهنگ ترافیک انجام دهند. موتورسواران متخلف در طول اجرای طرح موتوریار پس از آگاهی از موارد تخلف و خطرات ناشی از آن، با نظارت پلیس در معابر و چهارراه‌ها کنار پلیس قرار می‌گیرند و موظف می‌شوند کارهایی مانند هدایت مسیر ترافیکی، تذکر به رانندگان و موتورسواران متخلف و... را انجام دهند.»

کد خبر 580258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha