اوایل زمستان امسال به دنبال بارش سنگین برف در ارتفاعات شمیرانات و سقوط بهمن پیامی به نیروهای واحد موتوری سنگین شهرداری منطقه یک مخابره شد که برای بازگشایی مسیر کوهستان در کلکچال به نیروهای امداد و نجات ملحق شوند.

كوهنوردان

همشهری آنلاین_زهرا کریمی:  «محمد جعفر رضایی» مسئول واحد موتوری سنگین اداره خدمات شهری منطقه یک تنها کسی بود که ساعت ۱۲ شب موتور لودر را روشن و برای کمک به نیروهای هلال‌احمر به سمت جاده کوهستانی کلکچال حرکت کرد. بازگشایی جاده کوهستانی پر از برف در شب کار ساده‌ای نیست که هر کسی این مسئولیت را قبول کند اما او همه خطرات کار در شب را پذیرفت و پا به میدان گذاشت. با او در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.   

 ساعت ۱۲ شب در تاریکی کوهستان و دمای زیر صفر درجه با لودری که امکانات گرمایشی مناسبی ندارد چطور این مأموریت را قبول کردید؟  
فقط برای رضایت خدای بالای سرم بود که بتوانم در این شرایط سخت کمک حال نیروهای امداد و نجات باشم. شب‌های قبل هم آماده‌باش بودم و باید برای استراحت به خانه می‌رفتم ولی دلم به خانه رفتن رضا نداد. هوا سرد بود. اما قلبم گرم همکاری و مشارکت بود. وقتی باخبر شدم چند نفر کوهنورد زیر برف‌ها مانده‌اند، همه خطرات را به جان خریدم و بدون توجه به امکانات یا دمای هوای کوهستان برای نجات جان آن بندگان خدا مأموریت را پذیرفتم. واقعیت این است که در آن لحظه جز نجات جان آن بندگان خدا به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کردم. از خدا هر ثانیه توان بیشترطلب می‌کردم تا بتوانم برای آنها کاری انجام دهم.  

 برای چنین مأموریتی از قبل تجربه داشتید؟  


به هرحال سال‌های زیادی است که در همین حرفه مشغول به کارم و با کسب تجربه در سال‌های مختلف با اصول کار ایمن آشنا هستم و در این مواقع می‌توانم احوال خودم و دیگران را به خوبی مدیریت کنم. وقتی خودم را به موقعیت رساندم افرادی آنجا بودند. به جبهه آنها ملحق شدم. آنها همراهی‌ام می‌کردند که تنها نباشم و اگر احیاناً اتفاقی افتاد کمک‌رسانی کنند. جاده از جاده‌های نظامی و کوهستانی است که‌ تردد برای عموم در آنجا آزاد نیست ولی به تشخیص دوستان امداد و نجات این مسیر به کوهنوردان جا مانده در کوهستان قابل دسترس‌تر بود. با پشتکار توانستم تا ساعت ۸ صبح مسیر را باز کنم. یادم است که یکبار در دارآباد دیواری به دلیل بارندگی ریزش کرده بود. امدادگران احتیاج به کمک داشتند. با کمک به آنها مردمی که زیر آوار گرفتار شده بودند نجات پیدا کردند. از این دست اتفاقات در منطقه زیاد افتاده است.  

 بازگشایی جاده چه تأثیری در امدادرسانی داشت؟  
واقعاً مؤثر بود. چون بعد از اتمام کار، ماشین‌های امداد و آمبولانس‌ها توانستند به راحتی به بالادست بروند. فکر می‌کنم ۸ نفر دیگر از کوهنوردان پیدا شدند. وقتی خبر پیدا شدن تک تک کوهنوردان را می‌شنیدم خوشحال می‌شدم. وقتی می‌پرسیدم زنده هستند یا خیر و با خبر فوت آنها مواجه می‌شدم سینه‌ام درد می‌گرفت. آن شب با خیال نجات آنها همه سعی و تلاشم را کردم و این مرا راضی می‌کند. امیدوارم خدا هم رضایت داشته باشد. گاهی به خودم می‌گویم اگر آن شب جاده را باز نمی‌کردیم شاید جست وجو تا چند روز با تلفات ادامه پیدا می‌کرد. شبی که به خانه برگشتم با خیال آسوده سر به بالشت گذاشتم. این راحتی وجدان یک دنیا برایم ارزش دارد. ما همه سربازان شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم. باید از مردان بزرگ درس عبرت بگیریم. فرقی نمی‌کند خدمت به خلق خدا در مرزها رقم بخورد یا در داخل کشورمان.  

 امکانات و تجهیزات در شهرداری برای امدادرسانی مناسب است؟  
امکانات لازم وجود دارد. اما این امکانات آنقدر کافی و به روز نیست و باید تجهیزات باکیفیت و استاندارد در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم با اعتماد به دستگاه‌ها و امکانات در چنین مواقعی شاهد حضور داوطلبان بیشتری باشیم. آن شب این لودر هیچ مشکلی برای بازگشایی ایجاد نکرد و توانستیم با نتیجه خوبی از عهده کار برآییم. شهردار منطقه یک از من برای انجام وظیفه‌ام قدردانی کرده‌اند. از بذل توجه ایشان سپاسگزارم. اما انجام این مأموریت وظیفه من بود.  
بعضی از همکاران می‌گویند که کار خارق‌العاده‌ای انجام داده‌ام. همه ما یکسری توانایی‌هایی داریم که باید آنها را بشناسیم و در مواقع اضطرار از آن قدرت و توانایی به نحو احسن استفاده کنیم.  

  • «امیر لیلاز» رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه یک/کسی غیر از آقای رضایی مأموریت را قبول نکرد

معابر منطقه یک با توجه به نزدیکی به کوهستان و واقع شدن در شیب در مقایسه با معابر مناطق دیگر شرایطی خاص و متفاوت دارد. همه نیروها در این واحد با معابر و وضعیت منطقه آشنایی دارند. اما مسیری که نیروهای هلال‌احمر و امداد و نجات برای برف‌روبی اعلام کردند یکی از مسیرهای غیرشهری و کاملاً کوهستانی با شرایط خطرناک بود. زمانی که پیام به دست ما رسید هیچ یک از رانندگان به دلیل ایمن نبودن، مأموریت را نپذیرفتند. تنها کسی که لبیک گفت آقای رضایی بود. آن جاده در منطقه نظامی و خارج از محدوده شهرداری منطقه یک است و تاکنون آن مسیر برف‌روبی نشده و حتی گاردریلی در اطراف جاده نیست و هر لحظه به دلیل نداشتن دید کافی امکان سقوط راننده و لودر به دره در تاریکی شب وجود دارد. اما این مسیر تنها مسیری بود که نیروهای امداد و نجات می‌توانستند از آن به‌عنوان میان بر به محدوده اتفاق نزدیک شوند. منطقه یک با توجه به موقعیت آماده‌باش ۱۶ لودر و سایر وسایل لازم را در سایت‌های منطقه دارد. خوشبختانه آقای رضایی به‌عنوان مسئول موتوری سنگین منطقه که مهارت رانندگی لودر را دارد مأموریت را پذیرفت. هر چند که ۳ شب قبل هم به‌صورت آماده‌باش در منطقه حضور داشت و استراحت کافی برای انجام مأموریت نداشت. این کارمند شجاع یکی از افتخارات منطقه یک است و شهردار منطقه به همین منظور از عملکرد، مهارت، تصمیم و جسارت او قدردانی کرد.  

کد خبر 580253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha