چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

آتوسا رقمی: حتماً نام« لوئیس بونوئل»، فیلم‌ساز مشهور اسپانیایی قرن بیستم را شنیده‌ای.

درباره بونوئل و فیلم‌هایش کتاب‌‌ها، مقاله‌ها، تحلیل‌ها و نقدهای زیادی نوشته شده و نمایشگاه‌های زیادی هم با موضوع‌هایی مربوط به او برپا شده. با وجود این، هنوز جنبه‌هایی از کارها و فعالیت‌هایش ناشناخته مانده است. یکی از این ناشناخته‌ها، مجموعه عکس‌هایی است که حالا در «فیلم‌خانه اسپانیایی» نگه‌داری می‌شود. لوئیس بونوئل این عکس‌ها را در مکزیک گرفته است؛ پیش از شروع فیلم‌برداری‌هایش، او برای انتخاب مکان‌های فیلم‌برداری در فضاهای باز، در شهر می‌گشته و عکس می‌گرفته است. او با این کار هم مکان‌های فیلم‌برداری و هم کادر نماهایش را انتخاب می‌کرده.

لوئیس ونوئل

بونوئل سال 1946 تقریباً به طور شانسی سر از مکزیک درآورد. او که به خاطر جنگ داخلی اسپانیا و شرایط نابه‌سامان آن، کشورش را ترک کرده بود و نه وطنی داشت و نه کاری، کشور مکزیک او را به خود پذیرفت و برایش امکان کار کردن را هم  فراهم کرد. بونوئل بین سال‌های 1947 تا 1965 در این کشور20 فیلم ساخت و سال 1983 هم، همانجا از دنیا رفت.

حالا که قرار است به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد درگذشت بونوئل، (هشتم مرداد، بیست و نهم ژوئیه) مراسم بزر‌گداشت او برگزار شود، موقعیت خوبی است برای به نمایش گذاشتن این مجموعه عکس‌ها؛ عکس‌هایی که تا به حال هیج‌جا دیده نشده‌اند و چهره‌ای جدید از بونوئل را معرفی می‌کنند.

عکسی که بونوئل برای انتخاب محل فیلم برداری یکی از فیلم هایش گرفته است

در این نمایشگاه عکس‌های محل‌های فیلم‌برداری 12 تا از فیلم‌هایی که بونوئل در مکزیک ساخته، به نمایش در می‌آیند. طبیعی است که عکس‌های محل‌های فیلم‌برداری بقیه فیلم‌ها، در این آرشیو نباشد؛ بعضی از این فیلم‌ها در مکان‌های بسته فیلم‌برداری شده‌اند، در بعضی موارد هم محل فیلم‌برداری برای بونوئل آن‌قدر آشنا بوده که نیازی نداشته از آنها عکس بگیرد. به هر حال با توجه به فاصله زمانی که این عکس‌ها گرفته شده‌اند تا زمانی که به فیلم‌خانه رسیده‌اند و همین‌طور راهی را که طی کرده‌اند، این امکان هم وجود دارد که بعضی از این عکس‌ها گم شده باشند.

کد خبر 58025

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز