پروژه‌های حمایتی انسان‌دوستانه و اجتماعی زیادی در دوران کرونا، به امید کاهش شیوع این ویروس، به دست شهرداری‌های سرتاسر ترکیه به اجرا درآمده است.

تركيه در دوران كرونا

به گزارش همشهری آنلاین، بررسی اقدامات شهرداری‌ها در کشور ترکیه نشان می‌دهد که همه کلانشهرها به منظور پایین آوردن تعداد سرنشینان مسیرهای درون‌شهری بر تعداد اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی خود افزودند؛ استفاده از ماسک‌ را در وسایل حمل و نقل عمومی اجباری کردند و اطلاعات و هشدارهای مربوط به ویروس کرونا را از طریق پوسترها، رسانه‌های تصویری، اینترنت و فضاهای مجازی، بدون وقفه به سمع و نظر مردم رساندند.

شهرداری کلانشهر قاضی انتپ از تولیدات محلی، از جمله تولیدات کشاورزی حمایت کرد و اجرای پروژه‌هایی متعلق به مزرعه‌داران را خود به‌دست گرفت. از آنجاکه قاضی انتپ میزبان بیشترین تعداد پناهندگان از کشور سوریه است، شهرداری این شهر، در راستای آگاهی‌رسانی و محافظت، برای آنها برنامه‌های آموزشیِ بهداشت شخصی و  سلامت-آگاهی ترتیب داد. همچنین شهرداری قاضی انتپ، اولین شهرداری‌ بود که اقدام به تاسیس کارخانه تولید ماسک در ترکیه کرد. از سوی دیگر، برای شاغلین حوزه سلامت امکانات رفاهی و حمل و نقل رایگان در نظر گرفت.

شهرداری کلانشهر اردو یک تونل ضدعفونی به نام Aircor۵۲ را که برای سلامت انسان‌ها بی‌ضرر بوده، با هدف ضدعفونی کردن لباس شهروندانی که مجبور به ترک خانه و رفتن به محیط کار هستند طراحی و آن را در مرکز شهر قرار داد.

شهرداری کلانشهر ازمیر نیز بخشنامه شهرداری‌گراییِ بحران را به منظور مبارزه با پاندمی کووید-۱۹ معرفی کرد. به منظور ارتقای بازدهی کاری، شهرداری دستورالعمل جدیدی را با عنوان «قوانین کاری شهرداری‌گرایی بحران» صادر کرد که بنا بر این قوانین، شاغلین حوزه سلامت از غذای مغذی و خدمات رفاهی و شرایط بهتر کاری برخوردار می‌شوند.

در راستای ارتقای آگاهی جوان‌ترها و کودکان نسبت به کووید-۱۹، ویدیوهایی ساخته و از طریق حساب‌های کاربری شهرداری کلانشهر بورسا در فضاهای مجازی در میان مردم به اشتراک گذاشته شد. از آنجاکه جوان‌ها وقت زیادی را صرف اینترنت و فضاهای مجازی می‌کنند لذا دسترسی به آنها از طریق همین ابزارها حاصل شد.

شهرداری کلانشهر کونیا، پروژه‌ای را راه‌اندازی کرد تا بتواند از طریق جمع‌آوری پس‌مانده‌های غذا و به‌عمل‌آوردن آنها بوسیله روش‌های مدرن، حیوان‌های ولگرد را شناسایی و به آنها غذارسانی کند. از طرف دیگر، کارمندان شهرداری کونیا در پی اطلاع‌رسانی و محافظت از شهروندان در برابر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و دیگر ویروس‌ها، بروشورهایی را با همین محتوا در اتوبوس‌ها و مترو در میان مردم توزیع کردند.

شهرداری کچیورن صفحه‌ای را با عنوان «تماس برای کتاب» در وب‌سایت خود راه‌اندازی کرد که شهروندان می‌توانند به آن وارد و در آن کتاب‌های مدنظرشان را جستجو کنند که به این ترتیب از تماس مستقیم افراد متعدد با کتاب‌ها جلوگیری شده و شهروندان می‌توانند به ۴۰ هزار کتاب موجود در کتابخانه فاتیح در این شهر دسترسی داشته باشند و بعد از ثبت درخواست، ظرف ۴۸ ساعت کتاب‌ها را ضدعفونی و بسته بندی شده تحویل بگیرند.

همچنین شهرداری کادیکوی تعداد مراکز خدمات سیار را در سطح شهر افزایش داد تا از ورود مردم به مکان‌های شلوغ جلوگیری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را به حداقل برساند. در این شرایط معاملات را می‌توان در وسایل نقلیه، که مراکزشان در ۸ نقطه مختلف شهر استقرار دارند، انجام داد. همچنین افراد نیازمند در شهر کادیکوی در این بحران کرونایی، همراستا با شعار «ایمن بمان» از حمایت‌های عاطفی و غذای سالم بهره‌مند می‌شوند.

مجموعه این اقدامات انجام گرفته در این کلانشهرهای ترکیه توسط شهرداری‌ها، نقش بسیار مهمی در مدیریت و بهبود شرایط کرونا در شهرهای مذکور داشته است. همانطور که اشاره شد، فراهم آوردن امکانات، استفاده از فضای مجازی و اطلاع‌ رسانی به موقع از اهم این فعالیت‌ها بود. البته در این زمینه نقش مردم و همکاری آنها با نهادهای زیر نظر شهرداری نیز حائز اهمیت است.

کد خبر 580240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha