شهردار اهر از احیای راسته سنتی وَرنی‌فروشان در این شهرستان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: خانه ورنی و دیوارنگاره ورنی هم در این راسته ایجاد می‌شود.

ورنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد سرقینی اعلام کرد: پس از نهایی شدن ثبت اهر به عنوان شهر ملی ورنی ایران و صدور گواهی ثبت ملی از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری و شورای اسلامی شهر اهر اقدامات عملی را در این زمینه انجام می‌دهد.

وی افزود: با همکاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی و شهرستان و اصحاب فرهنگ و هنر، تندیس مرد ورنی‌فروش در میدان ارسباران و تندیس طرح ورنی در چهارراه معلم و راسته ورودی بازار به‌زودی رونمایی می‌شود.

شهردار اهر اظهار کرد: همچنین از نقوش و طرح‌های متنوع ورنی در نقاشی‌های خیابانی، میدان‌ها و کفپوش‌های بتونی استفاده خواهد شد و طرح دیوارنگاره سفالی که مختص اهر است، با الهام از ورنی‌های شهرستان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

سرقینی گفت: پلاک‌کوبی منازل هنرمندان ورنی‌باف از دیگر تعهدات شهرداری در اجرای تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی است. مجموعه شهرداری برای اعتلای نام اهر به عنوان شهر ملی ورنی و فارغ از تفسیرها و حواشی‌ها، تعهداتی را که به میراث فرهنگی داده عملیاتی خواهد کرد.

وَرنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود، نوعی سوماک است که بدون مراجعه به نقشه به دست دختران و زنان عشایر ارسباران بافته می‌شود.

شهرستان اهر با جمعیت ۱۵۰ هزار نفر در فاصله ۱۰۷ کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع است.

کد خبر 580087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha