پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

سیما کریمیان: با توجه به اینکه سبزیجات تابستانی طعم و مزه خاصی دارند و برای سرخ کردن آنها روغن کمتری استفاده می‌شود

آشپزی

این روزها کدبانوهای خانه برای مصرف این مواد در فصول سرد سال، مشغول انبار کردن این سبزیجات در فریزر هستند. 

اگر شما هم از این دسته افرادید، مقداری بادمجان قلمی بلند هم برای درست کردن غذای خوشمزه‌ای که به دستور آن خواهیم پرداخت، تهیه و آماده کنید.

  مواد لازم برای 6 نفر:

-  بادمجان قلمی بزرگ؛ 7 عدد
- گوشت چرخ‌کرده؛ 250 گرم
- پیاز؛ یک عدد متوسط
- جعفری خردشده؛ 2 قاشق سوپ‌خوری
- رب گوجه‌فرنگی؛ یک قاشق سوپ‌خوری
- تخم‌مرغ؛ یک عدد
- شیر؛ یک لیوان
- مغز نان باگت یا آرد سوخاری؛ یک لیوان
- نمک و فلفل و دارچین؛ به میزان لازم
- روغن مایع مخصوص سرخ کردن؛ به مقدار کافی

روش تهیه:

1 - ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید؛ سپس آنها را از وسط نصف کنید. حالا کاسه بزرگی حاوی مقداری آب سرد و کمی نمک آماده کنید و بادمجان‌ها را در محلول آب‌نمک به مدت 15 تا 20 دقیقه خیس کنید؛ با این کار تلخی بادمجان گرفته می‌شود. پس از این مدت، بادمجان‌ها را داخل سبدی بریزید و کمی صبر کنید تا آب اضافی آنها خارج شود.

2 - در تابه‌‌ای مقداری روغن مایع بریزید و روی حرارت

اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود؛ سپس بادمجان‌های نصف شده را در روغن سرخ کنید. حالا بادمجان‌های سرخ شده را به ظرف دیگری منتقل کنید و کنار بگذارید.

نکته: برای آنکه روغن اضافی بادمجان‌های سرخ شده گرفته شود، چند برگ دستمال کاغذی حوله‌‌ای را روی سینی‌ای پهن کنید و بادمجان‌ها را روی آن بچینید تا روغن جذب دستمال‌کاغذی شود.

3 - پیاز را پوست بکنید و پس از شستن، رنده کنید و همراه نمک و فلفل، زردچوبه و دارچین به گوشت چرخ‌کرده بیفزایید.

حالا در تابه‌ دیگری مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید و بعد مخلوط گوشت و پیاز را در آن سرخ کنید.

نکته: به جای آنکه پیاز را به صورت رنده‌شده به گوشت اضافه کنید، می‌‌توانید آن را خرد و پس از آنکه به صورت جداگانه به همراه کمی زردچوبه سرخ کردید، به گوشت چرخ‌کرده افزوده و همزمان با آن تفت دهید. البته درنهایت مخلوط گوشت و پیاز را با اضافه کردن مقدار کمی آب بپزید.

4 - بعد از آنکه مخلوط گوشت و پیاز کمی پخته شد، رب را اضافه کنید و در مرحله آخر پخت، جعفری را نیز بریزید و کمی حرارت دهید.

نکته: بهتر است جعفری را در مراحل آخر پخت اضافه کنید زیرا عطر آن در اثر حرارت زیاد از بین می‌رود.

5 - در کاسه دیگری تخم‌مرغ را بشکنید و هم بزنید؛ سپس شیر و آرد سوخاری را بیفزایید و خوب با هم مخلوط کنید. حالا مخلوط حاصل را به مایه گوشت اضافه کنید و کاملا هم بزنید.

نکته: بعد از اضافه کردن مخلوط آرد، شیر و تخم‌مرغ به گوشت، شکل آن تغییر پیدا می‌کند و مایه‌ای سفت حاصل می‌شود.

6 - ظرف پیرکس گودی آماده کنید و بادمجان‌ها را کنار یکدیگر طوری در ظرف بچینید که یک سر بادمجان‌ها روی کف و سپس دیواره ظرف قرار گرفته و سر دیگر آنها از دهانه ظرف آویزان بماند.

7 - بعد از اینکه همه بادمجان‌ها به همین صورت چیده شدند، مخلوط مایه گوشتی را داخل ظرف روی بادمجان‌ها بریزید، به طوری که تقریبا فضای داخل ظرف پر شود. حالا با پشت قاشق، روی سطح مخلوط ضربه بزنید تا صاف و فشرده شود.

8 - مرحله آخر، برگرداندن سر دیگر بادمجان‌ها روی مایه گوشتی و سپس انتقال ظرف به داخل فر اجاق‌گاز است. البته فر را یک‌ربع پیش از این روی دمای 160 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در ضمن مدت زمان لازم برای پخت این خوراک 20 تا 30 دقیقه است

کد خبر 58005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز