رئیس سازمان بهداشت جهانی از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در کشورهای کم‌برخوردار و فقیر به شدت انتقاد کرد و رویکرد جهان را در این مورد «یک شکست فاجعه‌بار اخلاقی» دانست.

واكسن كرونا در هند

به گزارش همشهری آنلاین، تدروس ادهانوم قبریسوس شاید برای نخستین بار به شدیدترین و شفاف‌ترین شکل ممکن از شیوه رساندن واکسن کرونا به مردم جهان انتقاد کرد و گفت: «با آغاز واکسیناسیون در ۴۹ کشور برخوردار و پولدار جهان، ۳۹ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار آنها قرار گرفته است. در حالی که سهم کشورهای فقیرتر فقط ۲۵ دوز واکسن بوده است.»

گینه نخستین و تنها کشور بسیار فقیر دنیاست که هفته گذشته ۲۵ دوز واکسن روسی کرونا موسوم به اسپوتنیک به آنجا ارسال و به ۲۵ نفر از جمله رئیس جمهور یاین کشور آفریقایی تزریق شد. تدروس در گردهمایی سالانه اعضای هیات اجرایی سازمان بهداشت جهانی WHO با اشاره به رویکرد جهان در توزیع واکسن کرونا گفت: «این اشتباه است که به افراد سالم و جوان در کشورهای پولدار واکسن زده شود اما در دیگر نقاط جهان حتی یک دوز واکسن هم برای کادر درمان نباشد.»

صندوق تامین جهانی واکسن کرونا موسوم به کواکس اعلام کرده است از ماه فوریه کار رساندن واکسن را به برخی کشورهای فقیر و کم‌برخوردار آغاز می‌کند اما در عین حال نگران است که کشورهای پولدار و قوی با قراردادهای چرب تولیدکنندگان را بفریبند و سهمیه فقرا را هم برای خودشان بردارند. به گفته رئیس سازمان بهداشت جهانی، سال گذشته ۴۴ مورد از این قراردادها بسته شده بود و در ۱۸ روز اول ۲۰۲۱ هم ۱۲ قرارداد دیگر آماده و بسته شده است.

تدروس با زشت شمردن این شیوه تامین واکسن گفت: «کار آنها این است که دور کواکس بچرخند و قیمت‌ها را بالا ببرند و ناگهان سر از اول صف درآورند. این دقیقا خلاف هدف راه‌اندازی کواکس برای رساندن واکسن به فقیرترهاست. دنیا در آستانه یک شکست فاجعه‌بار اخلاقی است و هزینه این ناکامی با زندگی و معیشت ساکنان فقیرترین کشورهای جهان تامین می‌شود.»

کد خبر 579938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha