ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اتحادیه بدون تهدید کردن روسیه به اقدام‌های تنبیهی از مقام‌های رسمی کرملین خواستند خیلی زود و بدون پیش‌شرط زمینه آزادی الکسی ناوالنی را فراهم کنند.

بازداشت الكسي ناوالني در فرودگاه مسكو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، وزیر امور خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهوری برگزیده ایالات متحده سرشناس‌ترین مقام‌های آمریکایی بودند که به بازداشت جدی‌ترین منتقد و دشمن قسم‌خورده ولادیمیر پوتین واکنش نشان دادند. مایک پمپئو در توییتر خود با انتقاد از تصمیم روسیه برای بازداشت کردن ناوالنی نوشت: «رهبران سیاسی قوی از صداهای رقیب نمی‌ترسند و به اعمال خشونت علیه یا بازداشت اشتباهی مخالفان سیاسی نیاز ندارند.»

جیک سولیوان هم که مشاور امنیت ملی بایدن است و یکی دو روز دیگر کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند، به بازداشت سرسخت‌ترین منتقد پوتین پس از بازگشتن به روسیه واکنش نشان داد. او نوشت: «حمله کرملین به آقای ناوالنی نه فقط نقض حقوق بشر، نوعی رویارویی زورمندان به مردم روسیه است که می‌خواهند صدایشان شنیده شود.» این دو توییت واکنش‌های رسمی دولت‌های فعلی و آینده آمریکا به بازداشت دشمن پوتین بود.

در اتحادیه اروپا فرانسه و ایتالیا و شارل میشل، رئیس شورای اروپایی خواستار آزاد کردن ناوالنی شدند. دولت بریتانیا هم با انتشار بیانیه‌ای درباره بازداشت منتقد رئیس جمهوری روسیه نوشت: «ما عمیقا نگران آقای ناوالنی هستیم و از مقام‌های دولت روسیه می‌خواهیم به جای تعقیب قضایی قربانی یک جنایت وحشتناک، درباره چرایی و چگونگی استفاده کردن از یک شیمیایی در خاک کشور خودشان تحقیق کنند.»

الکسی ناوالنی که پنج ماه پیش در مسیر بازگشتن از سیبری به مسکو در هتل یا هواپیما مسموم شده بود، بلافاصله با هواپیما به بیمارستانی در برلین منتقل شد و دوران درمان و نقاهت را آنجا گذراند. منتقد و دشمن ۴۴ ساله پوتین روز یکشنبه تصمیم گرفت به سرزمین مادری‌اش بازگردد و مدعی شد اطمینان دارد رئیس جمهوری روسیه نمی‌خواهد و نمی‌تواند او را بازداشت کند. حضور ده‌ها خبرنگار در هواپیمای حامل ناوالنی هم اعتماد به نفس او را بیشتر کرده بود.

با وجود گرد هم آمدن صدها هوادار ناوالنی در فرودگاه مسکو و حضور انبوه خبرنگاران و رسانه‌ها، دولت روسیه هواپیما را به فرودگاهی دیگر هدایت کرد تا پلیس و نیروهای امنیتی آسان‌تر بتوانند این چهره سرشناس سیاسی را دور از چشم همگان بازداشت کنند. ناوالنی و همسرش همراه مردم سوار اتوبوس شدند و تا سالن بررسی گذرنامه‌ها هم رفتند اما آنجا پلیس از راه رسید و در اقدامی ناگهانی ناوالنی را با خود برد.

مقام‌های قضایی روسیه در آخرین ساعت‌های روز یکشنبه درباره بازداشت ناوالنی پس از بازگشت از برلین به مسکو یک بیانیه منتشر کردند که در بخشی از آن آمده است: «آقای ناوالنی از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل زیر پا گذاشتن پیاپی حکم عفو مشروط تحت تعقیب بود و تا زمان برگزار شدن دادگاه در بازداشت می‌ماند.» دولت روسیه او را متهم به دست داشتن در فساد مالی و پولشویی کرده و یک حکم حبس تعلیقی ناوالنی هم هنوز اجرا نشده است.

کد خبر 579791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha