دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا در اجلاس پتروکاریبه شرایط جدید کمک به کشور‌هایی که به دلیل بالا بودن بهای جهانی نفت در مضیقه هستند، را اعلام کرد.

به گزارش سی ان ان، هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه 13 ژوئیه طی سخنانی در اجلاس پتروکاریبه که در شهر ماراکایبو برگزار می‌شد، گفت: کشور‌هایی که در قرار داد پتروکاریبه مشارکت کنند، در ازای دریافت نفت تنها 40 درصد از بهای آن را در هر بشکه طی نود روز پرداخت خواهند کرد. پیشتر چاوز اعلام کرده بود بود که بنا بر معاهده پتروکاریبه کشور‌های  متقاضی نفت از ونزوئلا باید در ابتدا 50 درصد از بهای هر بشکه نفت را پرداخت کنند.[سابقه خبر]

چاوز افزود: مادامی که بهای جهانی نقت معادل بشکه‌ای بالای 100 دلار باشد. کشور‌های عضو پتروکاریبه 60 درصد باقی مانده  بهای هربشکه نفت را طی 25 سال وبا سود یک درصد پرداخت خواهند کرد.

جاوز در توجیه طرح پتروکاریبه گفت: ونزوئلا در تقویت موافقتنامه پتروکاریبه و تبدیل کردن آن به سپر ضد گرسنگی در کشور‌های حوزه دریای کاراییب، آمریکای مرکزی و جنوبی می‌کوشد.

با گذشت سه سال از اجرای قرار داد پتروکاریبه، آمار‌های ارائه شده از سوی مسئولان حکایت از آن دارد که این قرار داد به دلیل مشکلات حمل و نقل و ذخیره سازی نفت به طور کامل اجرا نمی‌شود.

رافائل رامیرس وزیر نفت ونزوئلا نیز در سخنانی گفت: در حالی که پیش بینی شده بود برمبنای قرار داد پتروکاریبه به کشور‌های عضو به جز کوبا روزانه 125 هزار بشکه نفت صادر شود، اکنون روزانه 86 هزار بشکه نفت برمبنای قرار داد پتروکاریبه به این کشور‌ها صادر می‌شود.

رامیرس افزود: انتظار می‌رود عملکرد پتروکاریبه با گسترش شبکه توزیع نفت در کشور‌های حوزه دریای کارائیب و نصب تانکر‌های ذخیره کننده نفت در پالایشگاه سین فوئگوس کوبا بهبود یابد.

کد خبر 57941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز