رقیبان واتس‌اپ پس از اعلام تغییرات جدید در این اپلیکیشن پیام‌رسان و اشتراک‌گذاری برخی از داده‌های شاخصی کاربرانش با فیس‌بوک، با رشد کم‌سابقه کاربران جدید روبه‌رو شده‌اند.

سیگنال و واتس اپ و تلگرام

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از ایسنا، واتس‌اپ در ششم ژانویه اعلام کرد کاربران باید تا هشتم فوریه با تغییر شرایط استفاده از سرویس این پیام رسان که شامل جمع آوری اطلاعات نظیر شماره تلفنها و اطلاعات مکان توسط فیس بوک – شرکت مادر واتس‌اپ – و زیرمجموعه هایش است، موافقت کنند در غیر این صورت دسترسی به این برنامه را از دست می دهند. واکنش گسترده کاربران باعث شده است واتس‌اپ توضیح دهد که این تغییرات شامل کاربران در خارج از اتحادیه اروپا و انگلیس می شود و تغییر حریم خصوصی پیامهایی که کاربران با خانواده و دوستانشان رد و بدل می کنند را دربرنمی گیرد.

آمار شرکت تحلیل اپلیکیشن "سنسور تاور" نشان می دهد سرویس پیام رسان رمزگذاری شده سیگنال در پی اعلام تصمیم واتس‌اپ با رشد عظیمی در شمار کاربرانش روبرو شده است. از ششم تا دهم ژانویه این برنامه از فروشگاههای برنامه اپل و گوگل در سراسر جهان ۷.۵ میلیون بار دانلود شده است که رشد ۴۲۰۰ درصدی نسبت به هفته پیش را نشان می دهد.

این اپلیکیشن روز چهارشنبه در صدر پردانلودترین برنامه های فروشگاههای برنامه اپل و گوگل در آمریکا بود. فاکس نیوز گزارش کرده که این برنامه از روز دوشنبه در صدر برنامه های پردانلود قرار گرفته است.

جهش دانلود سیگنال با حذف اپلیکیشن شبکه اجتماعی پارلر مصادف شده که محبوب طرفداران ترامپ بوده است و به دلیل قطع میزبانی وب از سوی آمازون از دسترس خارج شده است. آمازون روز دوشنبه اعلام کرد خدمات میزبانی وب را برای پارلر قطع می کند و اعلام کرد نمی تواند برای مشتری خدمات فراهم کند که قادر نیست محتوای تشویق به خشونت را در پلتفرمش شناسایی و حذف کند.

سیگنال پس از اعلام تغییرات جدید از سوی واتس‌اپ و توصیه چهره های برجسته ای مانند الون ماسک و ادوارد اسنودن، مورد توجه کاربران قرار گرفته است. ماسک هفته گذشته در توییتی نوشت: از سیگنال استفاده کنید. این توصیه پیامد غیرمنتظره ای داشت و باعث صعود ۱۱۷۰۰ درصدی ارزش سهام شرکت "سیگنال اَدوَنس" به دلیل تشابه اسمی با اپلیکیشن سیگنال شد.

تلگرام هم شاهد ورود کاربران جدیدی به این سرویس بوده و بین ششم تا دهم ژانویه ۹ میلیون کاربر جدید به این اپلیکیشن پیام رسان پیوستند که رشد ۹۱ درصدی در مقایسه با هفته پیش از آن داشت و اکنون در رده دومین برنامه پردانلود فروشگاههای اپل و گوگل قرار دارد.

بزرگترین بازار رشد هر دو برنامه هند بوده و ۲.۳ میلیون نصب جدید معادل بیش از ۳۰ درصد از کل نصبهای جدید سیگنال و ۱.۵ میلیون نصب جدید تلگرام معادل ۱۶ درصد مربوط به هند بوده است. دومین بازار بزرگ سیگنال هم آمریکاست که کاربران بیش از یک میلیون بار این برنامه را نصب کردند.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، برایان اکتون که موسس هر دو اپلیکیشن واتس‌اپ و سیگنال است،به تک کرانچ گفت: با وجود محبوبیت روزافزون سیگنال، این اپلیکیشن جایگزین واتس‌اپ نمی شود. با این حال مردم این دو اپلیکیشن را برای مکالمات مختلف استفاده خواهند کرد و سیگنال تمام قابلیتهای واتس‌اپ را کپی نکرده و نمی کند.

شمار کاربران فعال تلگرام اکنون از مرز ۵۰۰‌میلیون عبور کرد

همچنین شهروند نوشت: گفته می‌شود واتس‌اپ تغییراتی در مقررات حریم شخصی خواهد داشت. مقرراتی که کاربران را مجبور به اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی با فیس‌بوک می‌کند تا از این راه درآمدزایی داشته باشد و اگر شما اجازه این دسترسی را ندهید از ۸ فوریه یعنی ۲۰ بهمن امسال دیگر نمی‌توانید از خدمات واتس‌اپ استفاده کنید.

همین اتفاق باعث شد بسیاری از کاربران واتس‌اپ به فکر کوچ از این اپلیکیشن باشند و «ایلان ماسک» هم که ثروتمندترین فرد جهان است، در واکنش به این حرکت واتس‌اپ از مردم خواست که به پیام‌رسان سیگنال بپیوندند و بنا به‌ گزارش رویترز، داده‌های جمع‌آوری‌ شده‌ نشان می‌دهد دانلود سیگنال در فروشگاه‌های آنلاین در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

هر چند واتس‌اپ پیام‌رسان متعلق به فیس‌بوک، روز سه‌شنبه در مورد حفظ حریم خصوصی افراد اطمینان داد. آدام موسری، مدیر فیس‌بوک و رئیس اینستاگرام در توییتی گفت: «اطلاعات غلط زیادی» در مورد به‌روزرسانی خدمات واتس‌اپ به وجود آمده است.واتس‌اپ به دومیلیارد کاربر خود اعلام کرده است که در صورت تمایل به استفاده از این پیام‌رسان، باید اجازه دهند تا داده‌هایشان را با فیس‌بوک شرکت مادر این اپلیکیشن به اشتراک بگذارد.

این در مورد کاربران انگلیس و اروپا صدق نمی‌کند. با این حال این درخواست برای همه کاربران ارسال شده است.

همه کاربران واتس‌اپ باید شرایط جدید را تا کمتر از یک‌ماه دیگر(هشتم فوریه) قبول کنند، درغیر این‌صورت این پیام‌‍رسان قادر به ادامه ارایه خدمات نخواهند بود.اما اکنون آدام موسری گفته است: «به‌روزرسانی سیاست به هیچ‌وجه برحریم خصوصی پیام‌های شما با دوستان یا خانواده‌تان تأثیری ندارد.»

او گفته ما نمی‌توانیم پیام‌های خصوصی شما را ببینیم یا تماس‌های شما را بشنویم، چنانچه فیس‌بوک نمی‌تواند آن را بشنود. آدام موسری تأکید کرده که به اشتراک‌گذاری داده با فیس‌بوک نیز موضوع جدیدی نیست.

بنابر اعلام این شبکه اجتماعی تغییرات جدید در تلاش است تا کسب‌وکارها بتوانند از خدمات میزبانی فیس‌بوک برای مدیریت چت‌های واتس‌اپ استفاده کنند و براساس اطلاعات به‌دست آمده، تبلیغات هدفمند انجام دهند.

همزمان با خروج دسته‌جمعی کاربران از واتس‌اپ، پاول دوروف، بنیانگذار و مدیرعامل پیام‎رسان تلگرام اعلام کرد با موج ورود کاربران جدید به این پیام‌رسان مواجه است و ۲۵‌میلیون نفر در ۷۲ ساعت گذشته وارد تلگرام شدند.

بنابر اعلام پاول دوروف شمار کاربران فعال تلگرام اکنون از مرز ۵۰۰‌میلیون عبور کرده است.در روزهای گذشته سیگنال نیز از افزایش شمار کاربرانش خبر داده بود.

سیگنال همچنین درباره مشکل برخی از کاربران درمورد ایجاد گروه‌ها و تأخیر در دریافت کدهای تأیید گفته بود به دلیل افزایش شتابان کاربران با مشکلاتی مواجه شده است.اما این پیام‌رسان در ١٠ ژانویه اعلام کرد سرورهای جدید آماده خدمات‌رسانی به کاربران هستند.

هر دو پیام‌رسان تلگرام و سیگنال سرویس پیام‌رسانی رمزگذاری شده رایگان در اختیار کاربران‌شان می‌گذارند.

کد خبر 579327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha