رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از ثبت هشت تپه باستانی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

ثبت ملی تپه تاریخی ذر چهارمحال بختیاری

به گزارش همشهری آنلاین  به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  وحید جولایی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی غیرمنقول کشور، تپه‌های جاخرمن، دیزدشت، چغات‌ترابی، چغات‌هوشنگی، قزقلعه‌سی، نره‌خونیک و محوطه چغات‌کولی در چهارمحال و بختیاری واجد ثبت ملی شناخته شدند.

وی با بیان اینکه قطار تپه، یکی دیگر از تپه‌های تاریخی استان نیز واجد ارزش ‌تاریخی فرهنگی اعلام‌شده است، تصریح کرد: تپه‌های ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور متعلق به دوران پیش‌ از تاریخ، عصر آهن، اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی است.

جولایی یادآور شد: مطالعات باستان‌شناختی محدوده جغرافیایی چهارمحال و بختیاری منجر به کشف تپه‌ها و محوطه‌های متعددی از ادوار مختلف فرهنگی شده است که در این میان، تعداد آثار شناسایی‌شده دوره پیش‌ از تاریخ قابل‌توجه است.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: این آثار حاوی اطلاعات ارزشمندی از فرهنگ و تمدن بشری در منطقه جغرافیایی استان هستند که استقرار و پیشینه سکونت در استان را نشان می‌دهد و ثبت آن‌ها در فهرست ملی سبب حمایت‌های قانونی و حفاظتی اثر خواهد شد.

با ثبت هشت تپه تاریخی چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور مجموع آثار غیرمنقول ثبت شده از این استان به ۶۶۳ اثر افزایش یافت.

کد خبر 579247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha