شهردار منطقه ۶ تهران در تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه دانشگاه تهران، از تدوین سازمان اجرایی جدید برای ایجاد شهر دانش در محدوده دانشگاه تهران خبر داد و گفت: یک گام بیشتر تا تصویب نهایی طرح موضعی مربوط به این پروژه ۲۰ ساله باقی نمانده که طی شدن آن مستلزم توافق دانشگاه تهران و وزارت میراث فرهنگی است.

تورج فرهادي

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ تهران در گفتگو با همشهری آنلاین با اشاره به محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران، گفت: این محدوده از شمال به بلوار کشاورز، از غرب به خیابان کارگر، از شرق به خیابان وصال شیرازی و از جنوب به خیابان انقلاب اسلامی منتهی است که متاسفانه در مدت بیش از ۲۰ سال گذشته ضابطه‌ای برای آن تعریف نمی‌شود.

ماجرای نارضایتی مالکان املاک واقع در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران چیست؟

وی در پاسخ به اینکه علت نارضایتی برخی مردم و مالکان املاک این محدوده چیست، اظهار کرد: محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران در طرح تفصیلی جدید به عنوان پهنه S۲۲۱ تعریف شده است. پهنه‌های S۲۲۱ و S۲۲۲ پهنه‌هایی هستند که نیاز دارند برای آنها به صورت جداگانه یک طرح موضعی تعریف شود و این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور یا در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران به تصویب برسد. اما به دلیل اینکه طرح توسعه دانشگاه تهران دارای طرح موضعی نبوده و به دلیل فریزی که انجام شده، هر گونه اقدام درباره املاک واقع در آن بلاتکلیف مانده است.

شهردار منطقه ۶ تهران خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه تهران از اواخر دوره قبلی مدیریت شهری، به طور جدی پیگیر بودند تا به ارائه طرح موضعی بپردازند. کلیات آخرین طرحی که از سوی دانشگاه و مشاوری که تعیین کرده بودند، به کمیسیون ماده ۵ شهر تهران ارائه شد و با چند شرط در کمیسیون به تصویب رسید. اما در همه این مسیر همچنان مردم بلاتکیف هستند و هیچ برنامه‌ای برای ساخت املاک‌شان یا شرایطی که بتوانند بفروشند را ندارند.

فرهادی افزود: در نهایت، شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی شهرسازی و معماری ورود کردند و مقرر شد دانشگاه تهران طرح خود را بازنگری کند و طرحی با رویکرد انسان‌محور ارائه دهد تا هم زندگی در محدوده طرح توسعه مختل نشود و هم اینکه حضور مردم در آنجا باعث امنیت بیشتر و خروج از فضای بی‌دفاع شهری آنجا شود.

محدودیت ارتفاعی ساخت و ساز در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران

وی درباره طرح جدیدی که دانشگاه تهران ارائه کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه تهران طرحی را با رویکرد جدید تهیه کرده است که یک بار به کمیسیون ماده ۵ شهر تهران بردند اما ملاحظاتی درباره آن مطرح شد. تا اینکه برای بار آخر نیز طرحی که تهیه کرده بودند در کارگروه مربوطه کمیسیون ماده ۵ شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. یکی از موضوعاتی که دانشگاه تهران در این طرح مدنظر قرار نداده بود بحث میراث فرهنگی و رعایت محدودیت ارتفاع بود. این بار به دلیل اینکه رعایت محدودیت ارتفاع لحاظ نشده بود، طرح همچنان بلاتکلیف مانده و مردم هم همچنان بلاتکلیف هستند.

حناچی به طرح توسعه مادر دانشگاه‌ها ورود کرد 

شهردار منطقه ۶ تهران در پاسخ به اینکه راهکار خروج طرح توسعه دانشگاه تهران از بن‌بست کنونی چیست، گفت: به تازگی با کمک‌ شخص شهردار تهران و شهرداری منطقه ۶، ساختار اجرایی برای طرح توسعه دانشگاه تهران تعریف کرده‌ایم که به محض اینکه طرح موضعی به تصویب برسد، بر طبق آن ساختار اجرایی که ارکانی نظیر کارگزار، منابع مالی و بانک، مشاور و تسهیل‌گر در آن پیش‌بینی شده و بحث‌های ثبتی و املاکی را نیز شهرداری منطقه به عهده گرفته است، می‌توان طرح توسعه مادر دانشگاه‌های ایران را وارد فاز جدیدی کرد.

وی درباره مشکلاتی که طرح توسعه دانشگاه تهران به لحاظ ملاحظات میراثی برخورد کرده است نیز گفت: این مشکل از گذشته وجود داشته اما مسئولان دانشگاه فکر می‌کردند که می‌توانند سازمان میراث فرهنگی را برای رفع محدودیت‌های ارتفاعی ساخت و ساز در طرح توسعه دانشگاه تهران راضی کنند اما وزارت میراث فرهنگی هنوز بر سر این موضوع موافقتی نکرده است. به همین خاطر، کار مردم و این طرح و سازمان اجرایی که تعریف شده، بلاتکلیف مانده است.

تورج فرهادی از درخواست دکتر حناچی شهردار تهران از مسئولان دانشگاه تهران برای مذاکرات فشرده با وزارت میراث فرهنگی و تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر خط ارتفاعی اطراف دانشگاه خبر داد و گفت: طرح اخیر دانشگاه تهران، طرحی متعادل و دارای قابلیت اجرا است که اگر تصویب شود، به راحتی ظرف یکسال آینده، اطراف دانشگاه می‌تواند شروع به تحرک، فعل و انفعال، ساخت و تغییر کاربرد لازم کند تا شهر دانشی که قرار است در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران شکل بگیرد، عملیاتی شود. البته همه اینها منوط به این است که مشکل دانشگاه تهران و وزارت میراث فرهنگی حل شود تا هم منافع مردم و هم منافع شهر حفظ شود و شکل‌گیری شهر دانش نیز سرعت بیشتری بگیرد.

بیش از ۱۰۰ ساختمان واقع در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران میراثی و بنای ارزشمند هستند

وی با اعلام اینکه تا کنون ۵۲ درصد از پارسل‌های واقع در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران به طور قطعی و نهایی تملک شده است، درباره سازمان اجرایی دیده شده برای اجرای این طرح گفت: راهکار مشارکتی برای دانشگاه تعریف کرده‌ایم؛ به این ترتیب که مردم را هم در این اتفاقی که در اطراف دانشگاه می‌افتد شریک کنیم. چه الزامی دارد مردمی که در آنجا هستند را بیرون کنیم و همه ساختمان‌ها را از ریشه خراب کنیم و بخواهیم از نو، شهر جدید بسازیم؟ اغلب ساختمان‌های واقع در محدوده طرح توسعه، ارزشمند هستند به طوری که بیش از ۱۰۰ ساختمان واقع در آن محدوده، میراثی و بنای ارزشمندند لذا حتما باید حفظ شوند.

شهردار منطقه ۶ تهران افزود: بر اساس این سازمان اجرایی، با مالکان حقیقی املاک واقع در محدوده طرح توسعه دانشگاه می‌توان مشارکت کرد یا منافع‌شان را در همان جا یا جای دیگری تامین کرد. همچنین یک بانک را با یک کارگزار همراه کرده‌ایم تا با منابعی که دارند منافع مالکان را جبران کنند؛ به طوری که اگر مالک راضی باشد، منافعش را همان جا تامین کنند و اگر راضی نبود، منافعش را در جای دیگری به او بدهند. یعنی مالک یک ساختمان در محدوده طرح توسعه می‌تواند ملکش را به دانشگاه تهران با مشارکت واگذار کند و سهم خود را بگیرد یا اینکه می‌تواند بگوید به ازای ملکش، یک ملک یا آپارتمان در جای دیگر به او بدهند، یا برای جابجایی، یک سری امتیاز یا پول بگیرد.

فرهادی با تاکید بر اینکه پیشنهادها و معادلات مختلفی در سازمان اجرایی ایجاد شهر دانش پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر صرفا منتظر تصویب طرح موضعی دانشگاه هستیم که اگر مصوب شود، با توجه به اینکه قدرت و فضای چانه‌زنی‌مان افزایش پیدا کرده است، قاعدتا راحت‌تر از بعد اجتماعی اجرای طرح توسعه دانشگاه با مردم کنار می‌آییم.

طرح توسعه دانشگاه تهران مشکل مالی و اجرایی ندارد

شهردار قلب فرهنگی پایتخت در پایان این گفتگو، با تاکید بر اینکه طرح توسعه دانشگاه تهران مشکل مالی و اجرایی ندارد، تصریح کرد: رویکرد این طرح مشارکتی تبیین شده و تعامل طرح جدید با مردم به شدت بالا است؛ تسهیلات خوبی برای مردم و کسانی که می‌خواهند در این محدوده باقی بمانند در نظر گرفته است. پیشنهادات متنوعی هم دارد که بتواند پاسخگوی مردم باشند. امیدواریم پس از تصویب طرح موضعی، کار مشارکتی خوبی بین دانشگاه تهران، بانک سرمایه‌گذار و مردم ایجاد شود تا سرعت کار هم بالا رود.

کد خبر 579170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha