توسعه حمل‌ونقل پاک از برنامه‌ها و سیاست‌های شهرداری منطقه ۲۱ است. افزایش ایستگاه‌های دوچرخه و توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری از جمله برنامه‌هایی است که طی سال‌های اخیر در صدر برنامه‌های ترافیکی این منطقه قرار گرفته است.

نه به خودرو

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور: «محمدرضا سالمی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱ تأکید می‌کند که «تهرانسر» باید به محله‌ای «انسان محور» تبدیل شود تا به جای اینکه معابر در قرق خودروها باشند در اختیار شهروندان قرار بگیرند تا بتوانند از پیاده‌روی و رکاب‌زنی در محله استفاده کنند و لذت ببرند.  

محمدرضا سالمی با امید به توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری و اتصال آنها به یکدیگر و همچنین افزایش ایستگاه‌های دوچرخه در محله تهرانسر می‌گوید: «اکنون در منطقه ۲۱، ۶ ایستگاه دوچرخه وجود دارد که در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس محله‌محور، ۳ ایستگاه دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد تا در مجموع تعداد ایستگاه‌ها به عدد ۹ برسد.
 هم‌چنین، مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری را طراحی و اجرا کرده‌ایم که از بلوارهای «گلها»، «لاله»، «شاهد» و بلوار اصلی تهرانسر عبور می‌کند. این مسیر ویژه، محورهای فرعی نیز در شهرک‌های «استقلال» و «دریا» دارد. برای مثال، در شهرک دریا این مسیر از بلوار «خزر» تا بلوار «یاس» ادامه دارد. هدف از این کار فراهم کردن بستری برای دوچرخه‌سوارها و توسعه حمل‌ونقل پاک در تهرانسر و منطقه ۲۱ است.  
علاوه بر دوچرخه انواع وسایط نقلیه برقی مانند موتور و اسکوترهای برقی در بازار موجود و امکان خرید قسطی آنها نیز فراهم شده است و شهروندان می‌توانند در این مسیرهای ویژه از آنها استفاده کنند. با ایجاد این مسیرها عرض خیابان‌ها کمتر شده و متأسفانه اعتراض برخی از رانندگان را به همراه داشته است. باید توجه داشت زمان آنکه خیابان‌ها را عریض کردند تا خودروها در چند لاین حرکت کنند و در حاشیه هم فضا برای پارک خودروها مهیا باشد، دیگر گذشته است. شهر تهران باید انسان محور شود و به جای خیابان‌ها باید پیاده‌روها و مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری را عریض کنیم. معابر و محله‌ها باید به جای خودروها در اختیار مردم باشند و برای عبور وسایل نقلیه، با یک یا دولاین خیابان کافی است.» 

  • مسیر ویژه گردشگری، از وردآورد تا چیتگر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱ تأکید می‌کند که شهروندان باید در این مسیر حامی مدیریت شهری باشند و حتی از آن بالاتر، چنین موضوعی را مطالبه کنند: «این موضوع باید درخواست و مطالبه شهروندان آگاه باشد. شهروندان باید در این مسیر از مدیریت شهری حمایت کنند و حتی خودشان درخواست چنین برنامه‌ای را داشته باشند. تجربه نشان داده است که هرچقدر خیابان‌ها را بیشتر و عریض‌تر کنیم، بازهم تعداد خودروها افزایش پیدا می‌کند و ترافیک بیشتر و بیشتر می‌شود و این موضوع انتها و پایانی ندارد.

مردم تا چه زمانی باید دود و آلودگی ناشی از تردد وسایل نقلیه را تحمل کنند؟ تا زمانی که بیماری‌های سخت و لاعلاج بگیرند و مشکلات قلبی و عروقی پیدا کنند؟ تهرانسر و دیگر محله‌های منطقه حالت جزیره‌ای دارند و مسافر گذری از آنها عبور نمی‌کند. این مسیر بسته، شرایطی را فراهم کرده است تا فرصت و امکان آن را داشته باشیم که در داخل محله‌های خود حمل‌ونقل پاک و معابر انسان محور ایجاد کنیم و آن را توسعه دهیم. البته در این مسیر به همکاری و تعامل و ابراز تمایل شهروندان و ساکنان محله‌ها نیز نیاز داریم.  
برای مثال، در محله «وردآورد» مسیر ویژه دوچرخه‌سواری را طراحی کرده‌ایم که از پروژه‌های ۱۴۰۰ منطقه است. این مسیر از وردآورد آغاز شده است و تا بوستان حضرت «خدیجه» (س) یا همان «قوری چای» و از آنجا تا حاشیه بلوار «دستواره» ادامه دارد و به بوستان «چیتگر» در منطقه ۲۲ می‌رسد. این مسیر از شهرک «سینمایی» هم عبور می‌کند و می‌توان گفت که یک مسیر ویژه گردشگری است.» 

  • بساط توقف‌های دوبله و سوبله برچیده می‌شود

سالمی به مشکل پارک حاشیه‌ای و توقف دوبله وسایل نقلیه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در منطقه ۲۱، به‌ویژه تهرانسر کمبود پارکینگ نداریم. مشکل اصلی ما در این‌باره بیشتر فرهنگی است. متأسفانه برخی شهروندان حاضر نیستند تا وسیله نقلیه خود را در پارکینگ عمومی بگذارند و برای خرید و تفریح ۵ دقیقه تا محل مورد نظرشان پیاده بروند. عادت کرده‌ایم که درست در مقابل مغازه و جایی که کار داریم، دوبله و سوبله توقف کنیم و برای دیگران مزاحمت ایجاد کنیم، اما خود را به اصطلاح به زحمت نیندازیم و چند قدم پیاده‌روی نکنیم. با طرحی که در آینده‌ای نزدیک اجرا می‌شود، جلو این موضوع گرفته خواهد شد. با نصب پارکینگ‌های حاشیه‌ای مکانیزه که در مرحله مناقصه است، این مشکل برطرف خواهد شد. در زمینه توقف‌های دوبله و سوبله بیش از هرچیز نیازمند فرهنگسازی و همکاری شهروندان هستیم.» 

  •  محله‌هایمان به پارکینگ تبدیل شده است

همجواری با صنایع و کارخانه‌های منطقه ۲۱ تنها در زمینه زیست‌محیطی بر روی محله‌ها به‌ویژه در نواحی ۲ و ۳ اثر منفی نگذاشته است. رفت‌وآمد کارکنان و کارمندان، حمل‌ونقل مواد اولیه و محصولات تولید شده هم مشکلات عدیده ترافیکی را به این محله‌ها و ساکنان آنها تحمیل کرده است.
 اهالی شهرک شهرداری و چیتگر شمالی گلایه‌های فراوانی در این‌باره دارند. «جعفر صوری غیاثوند»، از اعضای شورایاری محله «چیتگر شمالی» و دبیر «کارگروه ترافیک» می‌گوید: «همجواری با صنایع و کارخانه‌ها سال‌ها است که مشکلات ترافیکی را به محله‌های نواحی ۲ و ۳ تحمیل کرده است.  
عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در طول شبانه‌روز که حتی سر و کله آنها در داخل کوچه و خیابان‌های شهرک‌ها و محله‌ها هم پیدا می‌شود، یکی از این موارد است. ‌ تردد زیاد کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین که گاهی با سرعت غیرمطمئن و کم توجه به اطراف حرکت می‌کنند، جدا از همه مشکلاتی که دارد، احساس امنیت در معابر محله را پایین آورده است.  
تعداد تصادف‌ها و سوانح رانندگی که عامل آنها همین کامیون‌ها بودند، کم نبوده و نیست. مورد بعدی توقف این وسایل نقلیه در اطراف محله‌ها است. به غیر از مشکلات فرهنگی، سر و صدا و آلودگی که ایجاد می‌کنند، برای مردم مشکل‌ساز شده است. موضوع سوم هم تبدیل شدن محله‌ها به پارکینگ‌هایی برای ماشین‌های شخصی کارکنان و کارمندان صنایع یا سرویس‌های ایاب و ذهاب آنها است.  
یعنی هم کامیون‌هایی که اجناس و تولیدات آنها را جابه‌جا می‌کنند و هم وسایل نقلیه‌ای که برای رفت‌وآمد کارمندان و کارکنان صنایع است، برای محله‌ها مشکل‌ساز شده‌اند و مشکلات ترافیکی جدی را ایجاد کرده‌اند.»

کد خبر 579116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha