یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

اصول راهنمایی و رانندگی در برخی از کشورها به جای اینکه تابع مقررات باشد، بیشتر تابع عرفی است که اکثریت قریب به اتفاق رانندگان آن را تعیین می‌کنند.

اول، تعیین مسیر!

در کشور ما هم  برخی اصول رانندگی تابع همین الگو است. برای مثال در بیشتر کشور‌ها رانندگان پیش ازخروج از به بزرگراه با توجه به مقصدی که می‌خواهند به آن برسند، مسیر‌یابی کرده و در خطی از بزرگراه که به خروجی یا دوربرگردان مورد نظر می‌رسد، می‌رانند.

به این ترتیب حتی اگر ترافیک سنگینی در خط مورد نظر وجود داشته باشد، راننده به هیچ وجه تغییر مسیر نمی‌دهد و از خطوط دیگر که به مسیر او ختم نمی‌شود، استفاده نمی‌کند.

این در حالی است که در کشور ما برخی از رانندگان در لحظه آخر اقدام به تعویض خط و تغییر مسیر می‌کنند.

برای مثال راننده یک خودرو از خط سرعت، جلوی همه خودرو‌هایی که در خط یک در انتظار دور زدن هستند می‌پیچد و راه آنها را سد می‌کند. این اقدام خلاف نه تنها خطرناک است، بلکه موجب برهم زدن نظم در رانندگی می‌شود.

خوب است که رانندگان از اول مسیر خود را تعیین کرده و در خط مورد نظر رانندگی کنند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

آمبولانس خالی

با اینکه رفقای داوود خطر  نیز دست‌آخر  از جلوی مسیر آمبولانس کنار رفتند اما متاسفانه برخی شهروندان همچنان اصرار دارند از جلوی آمبولانسی که به زعم آنها خالی است، کنارنروند.

این تلقی که تعداد زیادی از آمبولانس‌ها خالی تردد می‌کنند و آژیر‌ کشیدن آنها فقط به دلیل این است که راننده‌ می‌خواهد سریع‌تر حرکت کند، کار راننده‌های اورژانس را کمی مشکل کرده است.

این در حالی است که آمبولانس‌های خالی نیز هر چه سریع‌تر باید به محل خدمت خود بازگردند و به انتقال سایر بیمار‌ها بپردازند. بنابراین حتی چنانچه از خالی بودن آمبولانس‌ها اطمینان داشتیم، قاعده بر این است که تقدم عبور با این وسیله نقلیه است.

شاید تصور اینکه یکی از بستگان ما در انتظارآمبولانس‌  یا در همین لحظه داخل آن است، به اینکه هر چه سریع‌تر راه را برای عبور آن خالی کنیم، کمک می‌کند. 

کنسرت در گِل

با توجه با اعیاد پیش رو، بسیاری از گروه‌های هنری اقدام به برگزاری کنسرت‌های موسیقی و برنامه های شاد در سطح شهر می‌کنند و مردم نیز استقبال خوبی از این برنامه‌ها به عمل می‌آورند.

از آنجایی که تعداد سالن های مخصوص جهت اجرای برنامه‌ها محدود است، بسیاری ازبرنامه‌ها در فضای باز پارک‌ها و باغ موزه‌ها اجرا می‌شوند اما گاهی شرایط این مکان‌ها به گونه‌ای است که افرادی که برای تماشای برنامه‌ آمده‌اند، احساس آسایش نمی‌کنند.

از جمله این مشکلات برگزاری برنامه روی چمن است. گاهی ساعاتی قبل از اجرای برنامه، چمن‌ها آبیاری می‌شود و این در حالی است که محل در نظر گرفته شده برای تماشاچیان همین زمین چمن است.

به این ترتیب تماشاچیان ناچارند ایستاده یا نشسته ساعت‌ها پای خود را  روی گل و لای وچمن‌های خیس، بگذارند.

به همین منظور توصیه می‌شود در صورتی که راه دیگری برای اسکان تماشاچیان وجود ندارد، حداقل از خیس کردن چمن‌ها خودداری شود تا مردم با کفش‌های پر از گل به خانه بازنگردند.

رونق توری

چند روزی است که به جای لحاف دوز و سبزی فروش‌، فروشنده‌های در و پنجره‌های توری در کوچه‌ها رفت و آمد می‌کنند.

هر سال  به محض اینکه فصل گرما آغاز می‌شود پشه‌ها نیز به داخل منازل هجوم می‌آورند، بنابراین فصل، فصل رونق فروش در و پنجره‌های توری است.

از سوی دیگر در چند سال اخیر هر چه می‌گذرد مضرات بی‌شمار اسپری‌ها و قرص‌های حشره‌کش بیشترکشف شده و دانشمندان نیز نسبت به خطرات و بیماری‌های ناشی از استنشاق این مواد به مصرف‌کنندگان هشدار می‌دهند.

بنابراین توری‌های فلزی از هر حشره‌کشی  کم‌ضرر‌ترند . شهروندان هنگام خرید سعی کنند از توری‌های دارای بافت ریز استفاده کنندتا پشه‌های کوچک نیز قادر به ورود به خانه نباشند.

کد خبر 57908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز