مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

ورق‌های فلزی به دو صورت کلی نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شوند که به نورد سرد، ورق روغنی و به نورد گرم، ورق سیاه گفته می‌شود. در واقع ورق‌های روغنی یک اصطلاح عامیانه است که به علت شکل ظاهری آنها این‌گونه نامگذاری شده‌اند.

image.png


در فرآیند نورد سرد، ورق هایی که ضخامت بالایی دارند توسط نور زرد به ضخامت های پایین تر تبدیل می شوند. در این عملیات کیفیت ورق به علت تولید آن از طریق روش نورد سرد، کاملا حفظ می شود و ورق با ظاهری عالی تولید می شود. به همین دلیل از ورق های روغنی در مواردی که ظاهر جسم مهم است بسیار استفاده می شود و کاربرد فراوانی دارد.

 شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس و فولاد غرب جزو تولیدکننده های اصلی ورق های روغنی در داخل کشور به شمار می آیند و ورق های روس و قزاق جزو ورق های روغنی خارجی محسوب می شوند که عرضه بازار و موجود هستند. 
ورق روغنی به صورت کلی در عرض های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر و ضخامت ۳۰ صدم الی ۳ میلی متر ساخته می شوند. پایه تولید ورق رنگی، ورق های روغنی می باشند زیرا ورق رنگی گالوانیزه از ورق گالوانیزه نیز تولید می شوند.

ورق های روغنی معمولا استحکام کششی و مقاومت بیشتری نسبت به ورق های سیاه دارند و سطح این ورق ها از اکسید شدن محافظت می شوند. این ورق ها در سطح جهان با استانداردهای ASTM A۱۰۰۸ ، BS N ۱۰۱۳۰ ، JIS G۳۱۴۱ تولید می شود که هرکدام از این استانداردها شامل الزاماتی می شوند که جهت تولید ورق های روغنی با مشخصات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. استاندارد ملی ایران برای ورق روغنی با شماره INSO۵۷۲۳ تعریف شده است.

نحوه عرضه ورقهای روغنی به دو صورت می باشد : رول و فابریک، که منظور از عرضه ورق روغنی فابریک، برش خورده در کارخانه با ابعاد کاملا مشخص است.

ورق گالوانیزه چیست ؟

یکی از روش های مهمی که برای ایجاد پوشش روی سطح فولاد و آهن وجود دارد، گالوانیزه گرم است. بر اساس گزارشاتی که ثبت شده است به طور سالیانه جهت پوشش دادن ۴۰ میلیون تن فولاد، ۲ میلیون تن روی به روش گالوانیزه گرم استفاده می شود. همچنین چدن ها و انواع فولاد نیز به همین روش ساخته می شوند که نوع پوشش ایجاد شده به عناصر آلیاژی بستگی دارد.

عمل گالوانیزه کردن به دو روش انجام می گیرد :

روش اول : غوطه ورسازی به این معنی که فولاد در خزینه روی مذاب غوطه ور می شود که این عمل را حرارتی نیز می گویند.

روش دوم : در این روش روی را به به وسیله برق، آبکاری سرد می کنند که این روش در نوارهای فولادی ورقه یا سیم نیز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای محاسبه قیمت ورق گالوانیزه ایران فرمینگ و دیگر محصولات فولادی باید وزن دقیق را محاسبه کنید. شما می توانید برای محاسبه آنلاین وزن آهن آلات از لینک زیر استفاده نمایید:

https://www.iranforming.com/محاسبه-وزن-ورق-و-میلگرد/

 

روش غوطه وری گرم به وسیله گالوانیزه

گالوانیزه کردن از طریق غوطه وری گرم، پروسه ای جهت ساخت پوشش روی سطح آهن یا فولاد است. یکی از مزایای این روش نسبت به سایر روش ها، سادگی فرآیند گالوانیزه می باشد.

در ورق های فولادی، مقاومت به خوردگی با فرآیند پوشش و متناسب با ضخامت پوشش روی و شرایط محیطی انجام می شود. در روش گالوانیزاسیون از طریق غوطه وری گرم، که یکی از قدیمی ترین و پراستفاده ترین روش ها می باشد، بیش از هر راه دیگری فولاد در برابر خوردگی محافظت می شود و این عمل از طریق ساخت یک لایه محافظ شده بین الکترولیت در محیط و فولاد یا آهن انجام می گیرد.

 فرآیند گالوانیزه بیش از یک لایه محافظ می باشد که در واقع جزئی از سطح فولاد می شود. این فرآیند جهت محافظت آهن و فولاد به علت هزینه بسیار کم، راحتی تعمیرات و کاربرد و همچنین راحتی نگهداری بسیار مناسب می باشد. بسیاری از روش های استفاده دیگر مانند پوشش های فدا شونده که با نام محافظ کاتدی شناخته شده است جهت جلوگیری از خوردگی به کار می روند.

 

 

نحوه تولید ورق های روغنی :

ماده اولیه جهت ساخت ورق روغنی، ورق سیاه است که طی ۴ مرحله به ورق روغنی تبدیل می شود :

۱-   اسیدشویی : در مرحله اول، ورق سیاه با اسید شسته می شود که پولک های سطحی و آلودگی ها زدوده شود که عامل اصلی لکه سیاه در سطح ورق است.

۲-   نورد کاری : مرحله دوم در تولید ورق روغنی بسیار مهم می باشد به این دلیل که به خاطر انجام عملیات نورد سرد روی ورق، در بازار به نام ورق روغنی یا ورق نورد سرد شناخته می شود که همین روش نورد سرد تفاوت ور روغنی ورق روغنی نسبت به سایر ورق های فولادی است. در این مرحله، ورق سیاه جهت کاهش ضخامت از غلتک های بسیاری عبور می کند و در صنایع مختلف خواص فیزیکی خاصی پیدا می کند که از مهم ترین آن ها می توان به ایجاد مقاومت بالا و یکنواخت در سطح ورق و همچنین ایجاد ظاهر صاف و یکدست اشاره کرد. فولاد پس از انجام این مرحه نیز سختی خود را حفظ کرده و قابیت شکل پذیری بالا را ندارد و مسلما باید وارد مرحله بعدی شود.

۳-   آنیل کاری : آنیل کاری به دو روش بچینگ و پیوسته انجام می گیرد. فولاد در این مرحله قابلیت انعطاف پذیری بالایی پیدا می کند. ورق به علت اینکه در هوای اطراف قرار می گیرد ممکن است اکسیده شود و جهت جلوگیری از اکسید شدن با روغن پوشانده می شود و بعد با کوره های هوای داغ گرمادهی می شود و به صورت کویل در می آید.

۴-   پرداخت یا تمپررولینگ : در مرحله تمپررولینگ، با انجام یک ورد سرد سطحی با دمای بسیار پایین سطح ورق یکواخت می شود.

انواع ورق های روغنی

این ورق ها در سه نوع معمولی، نیمه کششی و فوق کششی تولید می شوند و همچنین ضخامت های آن ها متغیر می باشد. اگر بخواهیم آن ها را با نام تجاری معرفی کنیم به شرح زیر می باشد :

  • ورق روغنی  st۱۲ : منظور از این ورق ها، ورق روغنی معمولی است.
  • ورق روغنی st۱۳ : این ورق ها، ورق روغنی با قابلیت کشسانی پایین هستند.
  • ورق روغنی st۱۴ : این نوع ورق، خاصیت کشسانی بسیار بالایی دارند.
  • ورق روغنی کیفیت فوق فوق کشش St۱۶ که از همه ورق های دیگر خاصیت کشسانی اش بسیار بیشتر است.

از شرکت های معتبر فروش ورق روغنی و محصولات آهنی و فولادی می توان به ایران فرمینگ اشاره کرد. با اطمینان از کیفیت و قیمت به روز ورق روغنی از مشاوره رایگان نیز می توانید بهره مند شوید.

کاربردهای ورق روغنی در صنعت

ورق های روغنی کاربردهای متفاوتی دارند که به برخی از این کاربردها اشاره می کنیم :

  • استفاده از ورق روغنی st۱۴  در تولید بدنه و صنعت خودروسازی
  • استفاده از ورق های روغنیQSTE  به علت داشتن خاصیت ضدسایش جهت ساخت قطعات زیرین خودرو
  • کاربردهای بسیار در صنایع، خودروسازی، لوازم خانگی، ساخت بشکه و مخز های فلزی و ....
  • تولید ورق گالوانیزه به ورق گالوانیزه معمولی ورق سفید و به نوع رنگی آن، ورق رنگی

روش های مختلف روغنکاری در روش نورد سرد ( ورق روغنی )


عملیات روغن کاری در این روش به دو صورت سیستم پاشش مستقیم و سیستم پاشش مداربسته  انجام می گیرد که در این قسمت به شرح این دو روش می پردازیم :

در سیستم پاشش مستقیم روغن با غلظت نسبتا بالا مستقیما روی ورق پاشیده می شود و در تولید ورق گالوانیزه و نازک به علت نیاز به روغن بیشتر جهت افزایش کیفیت سطح مورد استفاده قرار می گیرد.

در سیستم پاشش مدار بسته، با غظت کمتر روی غلتک ها پاشیده می شود و وظیفه آن روغن کاری و خنک کردن است.

کد خبر 579068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha