در طرح احیای محله نفرآباد صدور پروانه نوسازی املاک فرسوده پس از20سال دوباره از سر گرفته می‌شود و شهروندان با رعایت شرایطی می‌توانند برای ساخت املاک خود اقدام کنند.

نفرآباد

«فرهاد عابدی» مسئول طرح تفصیلی شهرداری منطقه20، معتقد است این طرح با بررسی‌های کارشناسی و پیوست‌های اجتماعی طراحی شده و مشارکت شهروندان را به دنبال دارد. در گفت‌وگوی زیر عابدی به جزئیات این طرح پرداخته است.

 تملک دندانه‌ای املاک محله نفرآباد توسط شهرداری باعث ناامنی محله شده است. برای ساماندهی این املاک چه برنامه‌ای دارید؟ 
۴. ۳ هکتار از15هکتار مساحت محله نفرآباد توسط شهرداری تملک شده است. مقداری از زمین‌های تملک شده برای ایجاد سرانه‌های خدماتی و رفاهی محله مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قسمتی از آنها هم با مشارکت شهرداری، سازمان نوسازی شهر تهران و صندوق مشارکت‌های اطراف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و با هدف تشویق اهالی به مشارکت، به‌عنوان الگو، پلاک‌های مسکونی ساخته و به متقاضیان محله واگذار می‌شود. 

 محدودیت تراکم ساختمانی و طبقات مجاز املاک مسکونی محله نفرآباد صرفه اقتصادی طرح را برای صاحبان املاک کاهش می‌دهد. با این شرایط پیش‌بینی می‌کنید که اهالی در طرح مشارکت داشته باشند؟ 

با توجه به قرار گرفتن این محله در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و پیشگیری از مخدوش شدن نمای حرم، سازمان میراث فرهنگی 10و نیم‌متر را به‌عنوان حداکثر ارتفاع مجاز برای نوسازی املاک در نظر گرفته است. با این شرایط شهرداری برای ساخت طبقه مسکونی در طبقه زیر همکف هم مجوز ساخت صادر می‌کند تا تعداد طبقات مسکونی املاک افزایش پیدا کند. 
 

 برای تأمین پارکینگ محله چه برنامه‌ای دارید؟ 
کارشناسان طرح، ساخت پارکینگ به تعداد انبوه و متناسب با نیاز اهالی را در خارج از املاک مسکونی و در چند قطعه زمین پیش‌بینی کرده‌اند. مالکیت این پارکینگ‌های مجزا به‌صورت دائمی به شهروندان واگذار می‌شود. علاوه بر آن، در ضلع غربی محله هم یک پارکینگ عمومی ساخته می‌شود که جزء طرح ساماندهی اطراف حرم است و طرح آن در شرف ارسال به کمیسیون قرار دارد. 
 

 در این طرح به پیوست‌های اجتماعی و تأمین سرانه‌های هفت‌گانه محله چقدر توجه شده است؟ 
تعدادی از سرانه‌های هفت‌گانه در محله موجود است که مرمت و نوسازی می‌شود. در قسمت‌هایی هم که کمبود وجود دارد برای ایجاد سرانه‌ها اقدام می‌کنیم. اصلاح و ایجاد شبکه معابر نخستین قدم مدیریت شهری برای ایجاد زیرساخت‌های محله است. 
 

 این طرح درازمدت است و در افق زمانی طولانی به سرانجام می‌رسد. با تغییرات حوزه مدیریت شهری منطقه این طرح مانند بسیاری از طرح‌های مشابه بر زمین نمی‌ماند؟ 

مدیریت شهری تنها مجری و تصمیم‌گیرنده برای ادامه طرح نیست، ضمن آنکه این طرح در سامانه ثبت می‌شود و مانند طرح تفصیلی در زمان‌های مختلف الزام اجرا دارد. 
 

 چند ملک محله نفرآباد شامل ضوابط میراث فرهنگی می‌شود؟ 
این پلاک‌ها در جریان اجرای طرح مشخص می‌شود. برای هر پلاکی که تقاضای صدور پروانه شود از سازمان میراث فرهنگی استعلام می‌گیریم تا در صورت میراثی و تاریخی بودن ملک، ساخت آن با رعایت ضوابط میراث فرهنگی انجام شود. هدف بلندمدت ساماندهی محله نفرآباد طراحی محله‌ای با معماری و هویت ایرانی‌ـ اسلامی است که نما و معماری محله با اصول ایرانی و اسلامی مطابقت داشته باشد. 
 

 برای نوسازی املاک پروانه تجاری هم صادر می‌شود؟ 
قسمت اعظم پلاک‌های محله کاربری مسکونی دارند و در لبه‌های طرح که با خیابان‌های اصلی در ارتباط هستند امکان صدور پروانه مسکونی‌ـ تجاری وجود دارد. 
 

 مدیریت شهری برای سازندگان چه تسهیلاتی در نظر گرفته است؟ 
بخش قابل توجهی از املاک محله در بافت فرسوده قرار گرفته و شهرداری برای نوسازی پلاک‌های این بافت عوارض دریافت نمی‌کند. ایجاد زیرساخت‌های شهری محله هم برعهده شهرداری است. 
 

کد خبر 578954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha