دو زن که هفته گذشته برای عمل بینی به یکی از بیمارستان‌های مشهد مراجعه کرده بودند، در اتاق عمل فوت شدند.

بیهوشی ابدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، اتفاق تلخی که به گفته مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ممکن است به دلیل حساسیت دارویی، گازهای بیهوشی و دستگاه‌های همراه، یا خطای پزشکی اتفاق افتاده باشد اما همچنان دلیل اصلی مرگ این دو نفر نامشخص است.

دکتر علی‌اصغر انجیدنی، مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشستی با خبرنگاران به تشریح جزئیات این اتفاق پرداخت و گفت: صبح روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۷ دی دو بیمار که آماده عمل جراحی بودند در فرایند بیهوشی دچار مشکل شدند و متأسفانه تلاش پزشکان و کادر درمان برای نجات آنها نتیجه نداد و هر دو نفر جان خود را از دست دادند. مرگ این دو نفر از جمله وقایع ناخواسته‌ای بوده که در یکی از بیمارستان‌های مشهد اتفاق افتاد. از همان لحظات اولیه که متوجه حادثه شدیم، ریاست بیمارستان، تیم اجرایی بیمارستان و بنده از معاونت درمان دانشگاه در صحنه حاضر شدیم و جلساتی با پزشکان معالج و کادر درمان برگزار کردیم، در اولین قدم با حضور نماینده حراست اتاق عملی که اتفاق در آنجا رخ داده بود مهر و موم شد. بعد از مهر و موم، تصمیم‌های اولیه گرفته و تمام گزارش‌های پزشک بیهوشی، جراح اتاق عمل و دیگر کادر درمان اتاق عمل ثبت شد.

دکتر انجیدنی افزود: همچنین تصمیم گرفته شد افرادی که در این موضوع دخیل بودند از کار معلق شوند و نامه تعلیق آنها همان روز اعلام شد تا تعیین تکلیف شوند. پزشک بیهوشِی، پزشک جراح، مسئول اتاق عمل، سوپروایزر و پرسنلی که در اتاق عمل بودند همه آنها از کار معلق شدند اما رئیس بیمارستان جزو معلق‌شدگان نیست. رئیس بیمارستان زمانی مطلع شد که من مطلع شدم. روز بعد از حادثه نیز دوباره برای بررسی زوایای این اتفاق جلسه برگزار شد، چون یکی از علت‌های حادثه که در جلسه مطرح شد موضوع تجهیزات پزشکی بود، هم از نماینده تجهیزات پزشکی هم از شرکتی که تجهیزات پزشکی را به بیمارستان داده بود خواستیم  در جلسه حضور یابند و کمتر از یک ساعت حضور یافتند و تفهیم اتهام برای آنها انجام شد.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی هم‌زمان اقدامات حقوقی این ماجرا را شروع کرد، افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شرکت مربوط شکایت کرده است، دانشگاه تمام اقدامات را انجام داده و درنهایت مرجع رسیدگی به فرایندها که قصورات چگونه رخ داده، دانشگاه علوم پزشکی و مراجع انتظامی و دادستانی است. اتفاقاتی از این قبیل، ممکن است دلایل مختلف داشته باشد، خطاها و قصورات پزشکی، مشکلات تجهیزات پزشکی و حساسیت‌های دارویی مهم‌ترین عوامل در بروز این اتفاقات هستند، اولین بیماری که فوت شد همراهان بیمار اعلام کرده بودند که بیمار حساسیت به داروی بیهوشی دارد، همراهان بیمار اصرار داشتند که این بیمار عمل نشود، اما خود بیمار و یک نفر از همراهان او که ظاهراً ولی او بوده، گفتند که بایستی عمل انجام شود و متأسفانه به فوت بیمار منجر می‌شود.

انجیدنی در پاسخ به این سوال که افراد فوت‌شده برای چه عملی به بیمارستان رفته بودند و چند سال سن داشتند، گفت: یکی از آنها ۳۸ سال و دیگری کمتر از ۳۰ سال داشت، هر دو نفر خانم بودند و برای عمل گوش و حلق و بینی که مشکل شکستگی بینی داشتند به بیمارستان مراجعه کرده بودند. عمل زیبایی نبوده است. عمل اول از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه شروع شد و قبل از آن فرایند بیهوشی اعمال و بیمار دچار مشکل می‌شود، چون حساسیت به داروی بیهوشی در سوابق بیمار وجود داشت. کادر درمان بعد از فوت اولین بیمار هنوز متوجه نشده بودند که مشکل از جای دیگری است، پزشک بیهوشی بعد از عمل اول، اعلام می‌کند حال خوبی ندارد و نمی‌تواند عمل دوم را انجام دهد.

وی افزود: عمل دوم که در همان اتاق شروع شد هیچ فردی فکر نمی‌کرد علت دیگری برای فوت نفر دوم وجود دارد، عمل دوم ساعت ۱۰ صبح همان روز انجام می‌شود و اینجاست که خطای پزشکی رخ می‌دهد و باید در اتاق عمل را می‌بست ولی این کار انجام نشد، در عمل دوم همان اتفاق اولی تکرار می‌شود وقتی مریض از دست می‌رود به رئیس بیمارستان زنگ می‌زنند و به‌محض اطلاع، بنده و رئیس بیمارستان به سمت اتاق عمل رفتیم. در این ماجرا ما اصلاً نگفتیم مشکل اکسیژن بوده و کاملاً اکسیژن‌رسانی صحیح بوده، حتی برای اطمینان از دستگاه کپسول استفاده شده است.

کد خبر 578766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha