تفاهم‌نامه تولید موتور سیکلت‌های برقی بین شهرداری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.

پيروز حناچي - سورنا ستاري

به گزارش همشهری آنلاین، تا زمانی که می‌توان با پول کمی موتورسیکلت‌های ۱۲۵سی‌سی را خرید و با یک باک بنزین در تمام خیابان‌های شهر حرکت کرد، موتورسیکلت‌های برقی مشتری نخواهند داشت. ۲مشکل باعث استفاده کمتر از موتورسیکلت‌های برقی در تهران و دیگر کلانشهرها شده است؛ اول قدرت این وسیله نقلیه برای عبور از خیابان‌ها و توان حمل بار و ترک‌نشین و دوم قیمتی که با موتورهای رایج در بازار قابل رقابت باشد. اقداماتی که می‌تواند مشوق‌هایی مناسب برای گسترش استفاده از موتورهای برقی باشد.

دیروز شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اما تفاهم‌نامه‌ای برای تولید موتورسیکلت‌های برقی امضا کردند. در این طرح قیمت باتری از قیمت کل موتورسیکلت کم می‌شود و امتیازهایی برای تردد این وسیله نقلیه تعیین خواهد شد. شهردار تهران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، آینده شهر را متعلق به وسایل نقلیه برقی دانست و گفت که می‌توان وسایل نقلیه برقی را تا خودروهای سواری و اتوبوس‌ها گسترش داد و امتیازاتی برای استفاده از آنها در محدوده‌های ترافیکی شهر در نظر گرفت.

پیروز حناچی با اشاره به آلودگی هوای تهران در روز امضاکردن این تفاهم‌نامه، گفت: «براساس گزارش‌های مرکز کنترل هوای تهران، حدود ۶۰درصد آلاینده‌ها در حوزه ذرات معلق مربوط به خودروهای متحرک است. سهم سواری‌ها ۱۳ و تاکسی ۲.۱، موتورسیکلت ۱۰، وانت ۱.۸، مینی‌بوس ۴، اتوبوس‌های واحد ۵.۷ و کامیون‌ها ۱۵.۷ درصد است. سهم موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری تقریبا به‌اندازه سواری‌هاست و بخش عمده‌ای از این میزان مربوط به موتورهای کار است که در سطح شهر ‌طولانی‌مدت تردد می‌کنند.»

او با اشاره به تولید موتورسیکلت‌های برقی داخلی افزود: «روش سواپ باتری (تعویض باتری) در این شرایط قابل‌قبول است که ازطریق باتری‌های لیتیومی می‌توان انجام داد. پاسخگویی بخش خصوصی و استفاده از بضاعت‌های داخلی نتیجه تفاهم‌نامه‌ خواهد بود اما اگر این کار اقتصادی نباشد، ادامه‌دار نیست.»

حناچی تأکید کرد: «آماده هستیم از طریق محدودیت‌هایی که برای تردد خودروهای آلاینده در سطح شهر اعمال می‌کنیم، این کار را منطقی و اقتصادی پیش ببریم. مطمئنا برداشتن قیمت باتری از هزینه تمام‌شده موتورها باعث استقبال از آن می‌شود و اگر این موضوع حل شود، می‌توانیم سراغ خودروهای سواری برقی هم برویم.» 

حناچی گفت: «ما می‌توانیم به‌عنوان مشوق حرکت خودروهای برقی را در داخل طرح مجاز بشماریم و شاید روش‌های ماشین‌های اجاره‌ای بدون راننده را هم در آینده دنبال کنیم.»

شهردار تهران اضافه کرد: «با افزایش حجم آلاینده‌ها، راهی جز حرکت به‌سمت خودروهای برقی نداریم و هر روز که می‌گذرد، خسارت بیشتری متحمل می‌شویم. اگر کار برقی‌سازی‌ وسایل نقلیه در مقیاس خرد انجام شود، می‌توانیم تا ساخت اتوبوس برقی هم پیش برویم.»

  • ضرورت هوشمندسازی خودروها

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم در مراسم امضای تفاهم‌نامه با اشاره به اینکه تصور عمومی از موتور برقی هنوز همان اسکوتر است، گفت: «چند سازنده خودرو و موتورسیکلت برقی در حال فعالیت تجاری هستند، در زمینه اتوبوس برقی هم طرح‌هایی در جریان است و شرکت‌های داخلی موتورسیکلت‌های برقی، موتورهایی با توان ۱.۵ تا ۸‌کیلووات را تولید می‌کنند. از شهردار تهران می‌خواهم نمایشگاهی برای این محصولات ترتیب داده شود.»

سورنا ستاری با تأکید بر اینکه شرکت‌های خودروسازی داخلی باید به مقوله هوشمندسازی ورود کنند، گفت: «مشکل همیشگی در خودرو و موتورسیکلت برقی بحث باتری به‌ویژه باتری‌های پایه لیتیومی است که در این‌باره توسعه قابل‌توجهی در کشور داشته‌ایم.» ستاری‌ با اشاره به اینکه در تهران ۱۲درصد از آلایندگی اصلی مربوط به موتورسیکلت است، گفت: «با توسعه و تجاری‌سازی‌ موتورسیکلت برقی و تکنیک سواپ باتری می‌توانیم خرید موتور برقی را مقرون‌به‌صرفه کنیم. پس از کسب استانداردهای لازم و مراحلی مانند دریافت پلاک، می‌توان امتیازهایی مثلا در طرح ترافیک برای آنها قائل شد.»

 در ادامه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این نشست با اشاره به اینکه ۳میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند، گفت: «این موتورسیکلت‌ها هم آلوده‌کننده هوا هستند و هم در زمینه نظم و مقررات شهری مشکلاتی به‌وجود می‌آورند. امیدواریم امضای این تفاهم‌نامه که منجر به ورود موتور برقی به تهران می‌شود، شرایطی را فراهم کند تا با نظم و انضباط‌بخشی به موتورسیکلت‌ها، آلایندگی هوای تهران را نیز کاهش دهیم.»

مناف هاشمی با بیان اینکه پس از ساخت واگن ملی، اکنون اتفاق جدیدی در حوزه نوآوری در شهر تهران رخ می‌دهد، افزود: «در راستای تفاهم‌نامه سال۱۳۹۸ که منجر به تولید واگن ملی شد، تفاهم‌نامه‌ای در حوزه موتورهای برقی هم منعقد خواهیم کرد که مراحل انجام آن یک سال طول کشیده است. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم ضمن رونمایی از یک رام قطار ملی، شاهد به ثمر نشستن تلاش‌ها در حوزه موتورسیکلت برقی باشیم.»

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این مراسم، گفت: «براساس پلتفرم شهر نوآور باید امکان رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و اکوسیستم‌های استارت‌آپی را فراهم کنیم و بازار شهر را در اختیار آنها قرار بدهیم.»

اسماعیل قادری‌فر بیان کرد: «گام اول ساخت موتورسیکلت‌ها تا پایان بهمن است که ۵۰دستگاه موتور از این نوع تولید و وارد خیابان‌های تهران خواهد شد. ۲ شرکت سازنده کار ساخت را انجام می‌دهند و یک اپلیکیشن موبایلی حمل بار هم حاضر شده ‌است به شرط یارانه از این موتورها استفاده کند.» او افزود: «دلیل اینکه بازار موتورسیکلت‌های برقی رونق نگرفته، قیمت زیاد آنهاست که امیدواریم مشکل باتری آنها در قالب سواپ حل شود.»

  • جرئیات تفاهم‌نامه شهرداری و معاونت علمی رئیس‌جمهوری

 تفاهم‌نامه ۳ماده‌ای «همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شهرداری تهران» شامل همکاری و مشارکت در حمایت از مرکز نوآوری حمل‌ونقل پیشرفته برای طراحی و ساخت و تجاری‌سازی‌ وسایل نقلیه برقی اعم از موتورسیکلت کار برقی (الگوی مختص شهر تهران) و خودروی سبک برقی با کاربری شهری است. در این تفاهم‌نامه، شهرداری تهران با اعطای مشوق‌های مالی، پشتیبانی از مراکز نوآوری، کاهش ریسک تجاری‌سازی‌ موتورسیکلت برقی، تلاش در زمینه هماهنگی و همراه‌ کردن کلیه ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط در اجرای پروژه موتورسیکلت کار برقی و... همکاری می‌کند.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم با کمک به کاهش موانع تجاری‌سازی، حمایت‌های مادی و معنوی، هماهنگی و همراهی با شهرداری تهران درباره اخذ مصوبات و مجوزهای لازم در این راه همکاری می‌کند. در بخشی از این تفاهم‌نامه مسئولیت‌هایی متوجه مرکز نوآوری حمل‌ونقل پیشرفته شده است ازجمله اینکه، این مرکز طراحی مفهومی و استقرار سامانه‌های شارژ و تعویض باتری‌های موتورسیکلت‌های کار برقی را در محدوده مرکزی شهر ‌انجام دهد.

  • منبع: روزنامه همشهری - محمد سرابی
کد خبر 578738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha