یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کروناویروس بدون تهاجم به بافت‌های مغز هم می‌تواند به آنها آسیب برساند.

brain scan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  پژوهشگران  مغزهای ۱۹ بیمار درگذشته به علت کووید-۱۹ را بررسی کردند، با تمرکز بر مناطقی از مغز که تصور می‌شد بسیار به ویروس کرونا آسیب‌پذیر باشند، مانند پیاز بویایی که حس بویایی را کنترل می‌کند و ساقه مغز که سرعت تنفس و ضربان قلب را تحت کنترل دارد.

در ۱۴ بیماری یک یا هر دوی این مناطق دارای رگ‌های خونی آسیب‌دیده بودند- در برخی از رگ‌ها خون لخته شده بود و از برخی رگ‌ها خون نشت می‌دادند.  این مناطق نشت خون با التهاب ناشی از پاسخ ایمنی بدن احاطه شده بود. اما این پژوهشگران که نتایج کارشان را در «ژورنال پزشکی نیوانگلند» منتشر کرده‌اند، هیچ نشانه‌ای از خود ویروس در این بخش‌های مغز پیدا نکردند.

دکتر آویندرا نات از انستیتوی ملی اختلالات عصب‌شناختی و سکته مغزی آمریکا و سرپرست این بررسی در بیانیه‌ای گفت:‌«ما کاملا غافلگیر شدیم.» 

آسیبی که این پژوهشگران در مغزهای این بیماران مشاهده کردند، معمولا در سکته های مغزی و بیماری‌های التهابی مغز دیده می‌شود. 

دکتر نات گفت: «تا به حال، نتایج ما بیانگر آسیبی است که ممکن است به علت عفونت مستقیم مغز بوسیله کروناویروس جدید یا «سارس-کوو-۲» به وجود نیامده باشد.

این پژوهشگران قصد دارند در آینده به بررسی چگونگی آسیب دیدن رگ‌های خونی مغز و اینکه آیا این آسیب در ایجاد علائم کوتاه و درازمدتی مشاهده شده در بیماران نقش دارد یا نه، بپردازند.

ریزش موی ناشی از شیوع کرونا

از طرف دیگر یک بررسی دیگر در نیویورک نشان داد که ریزش مو در اقلیت‌های قومی در این شهر در جریان پاندمی کرونا اوج گرفته است. به گفته دانشمندان استرس ناشی از پاندمی ممکن است باعث شود افراد موهای‌شان را از دست بدهند.

این پژوهشگران در مقاله منتشر شده‌شان در ژورنال انجمن متخصصان پوست آمریکا گزارش کردند که در میانه تابستان میزان‌های یک عارضه ایجاد کننده ریزش مو به نام «تلوژن افلوویوم» (TE) در یک محله با تنوع قومی در نیویورک ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. میزان بروز TE در این محله از نوامبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ در حد ۰.۴ درصد بود، اما تا ماه اوت این میزان تا ۲.۳ درصد افزایش یافته بود.

به گفته این پژوهشگران، هنوز معلوم نیست که آیا این افزایش موارد TE مربوط به اثرات فیزیولوژیکی عفونت کرونا است یا به استرس شدید عاطفی در دوران پاندمی کرونا مربوط می‌شود.

افزایش میزان TE عمدتا در رنگین‌پوستان به خصوص در میان جامعه لاتین‌تبار رخ داده بود که به گفته این پژوهشگران با میزان به طور نامتناسب بالای مرگ‌ومیر در این زیرگروه جمعیت به علت کووید-۱۹ در نیویورک مطابقت دارد.

افزایش میزان TE در این بررسی در سایر اقلیت‌های غیر سفیدپوست کوچکتر هم مشاهده شد، اما در میان سیاهان که آنها هم دچار شیوع بالاتر و شدیدتر کرونا شده‌اند، مشاهد نشد.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها معقول به نظر می‌رسد چرا شروع ریزش مو در TE معمولا سه ماه پس از حادثه تکان‌دهنده یا تروماتیک رخ می‌دهد که با افزایش شدت پاندمی هماهنگی دارد.

کد خبر 578624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha