عضو شورای شهر تهران گفت: از قوه قضائیه انتظار دارم که در مقام نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب، نسبت به احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری اقدام کند و از رئیس مجلس که ۱۲ سال شهردار تهران بوده، توقع دارم به دور از رویکردهای سیاسی و جناحی ایفای نقش عادلانه کند.

سيد حسن رسولي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، سیدحسن رسولی در نطق پیش از دستور دویست و شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره سهم و جایگاه حمل و نقل عمومی درون شهری تهران در بودجه و سیاست‌های مالی دولت با تسلیت سالروز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همچنین گرامیداشت یاد جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: بر اساس مطالعات و نظرخواهی عمومی به عمل آمده از شهروندان تهران، آلودگی هوا و حمل و نقل و ترافیک دو ابر چالش امروز و دیروز تهران به شمار می‌روند. بر این اساس و با استفاده از فرصت کوتاه در اختیار، گزارشی از وضعیت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی خدمت افکار عمومی تقدیم می‌کنم.

وی با بیان اینکه سیستم حمل و نقل ریلی مسافر درون‌شهری، که سبز و پاک، ایمن و انبوه‌بر است، مناسب‌ترین سازوکار حمل و نقل شهری است؛ افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کیلومتر خطوط قطار شهری احداث شده است. ایستگاه‌های قابل بهره‌برداری تا پایان سال ۹۹ از ۱۲۷ به ۱۳۹ ایستگاه افزایش خواهد یافت. ۱۵۲۰ دستگاه واگن در حال سیر و حرکت است. با این ظرفیت فعال توان حمل و نقل حدود ۲ میلیون نفر – سفر شهری وجود دارد؛ البته طی یکسال اخیر به دلیل کرونا این ظرفیت به ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار نفر روزانه کاهش یافته است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: برای افزایش این ظرفیت به ۵ میلیون نفر – سفر شهری می‌بایست ۱۵۰۰ دستگاه واگن به این ناوگان اضافه شود. با فهرست بهاء کنونی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای رسیدن به این هدف نیاز است. طی ۲۰ سال گذشته مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی از قبیل قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و غیره تکالیفی چون تقبل ۵۰ درصد هزینه توسعه و ۳۰ درصد یارانه بلیط مترو را برای دولت تعیین کرده است.

به گفته رسولی، در همه کشورها به دلیل بالا بودن هزینه‌های مترو، سهم قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این حوزه از محل منابع عمومی تامین می‌شود. چراکه بازگشت سرمایه این صنعت در اقتصاد ملی و کلان متبلور می‌شود. به عبارتی توجیه اقتصادی این میزان سرمایه‌گذاری در قالب اقتصاد بنگاهی تحقق‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه ارتقای ظرفیت مترو به مرز ۱۰ میلیون نفر- سفر شهری که به شرط تحقق، قریب به ۸۰ درصد جابجایی شهری را جوابگو خواهد بود، تصریح کرد: نیازمند طراحی، اجرا  و تامین تجهیزات و ناوگان ۲۵۰ کیلومتر خط جدید و ۳۰۰۰ دستگاه واگن است. با رسیدن به این نقطه هدف تهران شهری پاک و زیست‌پذیر از حیث آلاینده‌های سیار خواهد بود.

خزانه‌دار شورای شهر تهران درباره اتوبوسرانی نیز گفت:‌ امروز ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر متوسط بالای ۱۲ سال در تهران فعالیت می‌کنند. ۶۲ درصد این ناوگان در اختیار بخش خصوصی است. شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه فقط مدیریت راهبری خطوط BRT را عهده‌دار است. حداقل نیاز شهر ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است. با نوسازی و بهسازی متوسط دوره کارکرد اتوبوس‌ها می‌بایست به حداکثر ۸ سال کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد:‌ متوسط بهای خرید یک دستگاه اتوبوس تک و دوکابین گازسوز ۵/۵ میلیارد تومان است. مسافران یک سوم بهای تمام شده بلیط اتوبوس را پرداخت می‌کنند. تامین دو سوم باقیمانده قانوناً بصورت مساوی متوجه دولت و شهرداری است.

رسولی درباره تاکسیرانی اظهار کرد:  شبکه تاکسیرانی تحت نظارت و حمایت شهرداری فعالیت می‌کند. در حال حاضر ۸۰۰۰۰ خودروی تاکسی در تهران فعالیت دارند. متوسط عمر تاکسی به صورت استاندارد به شرط نگهداری صحیح ۱۲.۵ سال است. ۵۰ درصد این ناوگان عمر بالای ۱۵ سال داشته و فرسوده‌اند. متاسفانه تاکسی‌هایی با کارکرد حتی ۳۰ ساله نیز در تهران فعالیت دارند. دولت در نوسازی ناوگان تاکسیرانی سهم و نقشی ندارد. از محل درآمدهای شهرداری و به صورت وجوه اداره شده تاکسیرانان زحمتکش از تسهیلات بانکی کم‌بهره برای نوسازی خودرو خویش استفاده می‌کنند. افزایش سریع قیمت خودرو از سوی خودروسازان باعث شده که علیرغم پرداخت وام به میزان ۸۰ درصد بهاء خرید به رانندگان توسط شهرداری از سرعت قابل قبولی در فرآیند نوسازی این ناوگان برخوردار نباشیم. سالیانه ۱۰۰۰۰ دستگاه بایستی نوسازی شوند. برای سال جاری نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی هدف‌گذاری شده که تا کنون ۲۲۰ تاکسی با خودروی نو جایگزین شده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره تحلیل مواضع و رفتار دولت در قبال مصائب پایتخت نیز عنوان کرد: هزینه طراحی، اجرا و تامین تجهیزات و ناوگان هر یک کیلومتر بطور متوسط ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. طی سه سال گذشته این رقم ۴ برابر شده است، در آغاز دوره پنج شورا این رقم ۲۵۰ میلیارد تومان بود. با این حال دولت در لایحه بودجه تقدیمی سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی فقط ۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مترو پایتخت پیشنهاد کرده است. با این رقم امکان اجرای ۶۴ متر خط مترو با امکانپذیر است. به راستی آقای رئیس جمهور و سایر مدیران ارشد کشور با مقایسه این رقم با ارقام بالای کمک به برخی موسسات به ظاهر فرهنگی و غیرپاسخگو، رضایت وجدان دارید؟

وی ادامه داد:‌ به یاد داریم دولت تحت فشارهای وارده سه سال قبل حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از جیب ملت خسارات وارده به سپرده‌گذاران از سوی برخی از موسسات مالی و اعتباری قدرتمند را پرداخت کرد. اَین تذهبون؟ کجا می‌روید؟ کجاست عدالتی که نسل ما به دنبال آن بود؟

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین گفت:‌ طی ده سال گذشته از سوی وزارت کشور و دولت حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران تحویل نشده است. امسال علیرغم تنگناهای شدید مالی، از سوی حوزه مدیریت شهری پایتخت، قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده و ۱۰۰ دستگاه نیز تحویل ناوگان شده است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای تمام شهرهای کشور فقط ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرید اتوبوس پیش‌بینی شده است. یعنی کمتر از ۱۰۰ دستگاه برای تمام شهرها و ۵ دستگاه برای پایتخت ۱۵ میلیونی.

رسولی ادامه داد:‌ قرارداد خرید قطعات و تجهیزات ۶۳۰ واگن مترو برای ساخت در شرکت واگن‌سازی تهران که سهام آن مشترکاً به شهرداری تهران و شرکت طرف چینی تعلق دارد، به دلیل تحریم طی ۵ سال اخیر تا کنون عملیاتی نشده است. همچنین اعتبار پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ برای پروژه شهر جدید پرند توسط دولت ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این در حالی است که اتمام این پروژه حداقل مبالغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ۶۰ درصد جرایم راهنمایی و رانندگی به وقوع پیوسته در تهران پس از واریز به حساب تمرکز وجوه خزانه کل کشور می‌بایست به منظور کمک به کاهش ترافیک به حساب شهرداری تهران واریز شود، تاکید کرد: دولت در اقدامی خلاف بین شرع و ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی از ۲۳۰۰ میلیارد تومان سرجمع دریافتی‌های سال‌های اخیر که به امانت دست خزانه دولت بوده است، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از این حق‌الناس را پرداخت کرده است. پیش‌بینی ما برای سال ۱۴۰۰ رقمی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد این بخش برای تهران است. در لایحه تقدیمی بودجه به مجلس شورای اسلامی تنها ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. میزان تخصیص آن نیز نامعلوم است. به بیانی دیگر مبالغ پرداخت نشده مورد دخل و تصرف غیرقانونی دولت واقع می‌شود.

رسولی با اشاره به اینکه حوزه مدیریت شهری تهران (شورا و شهرداری) در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا پیش‌قدم بوده و است، اظهار کرد: تحت تاثیر این بحران درآمدهای شهرداری به میزان حداقل ۴۰ درصد کاهش و هزینه‌های آن به همین میزان افزایش یافته است. همچنین دولت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به این منظور برداشت کرده، از منابع عمومی کشور نیز اعتبارات قابل توجهی در اختیار دارند. با این وجود و با کمال تاسف حتی یک ریال از این منابع را تا کنون به شهرداری کمک نکرده اند.

رسولی ادامه داد: تهران نماد اعتبار و حیثیت کشور است. شهروندان تهرانی که تمام هزینه‌های مشهود و نامرئی ایفای نقش پایتختی را پرداخت می‌کنند، حقوق و انتظاراتی به حق دارند. آلودگی هوای ناشی از قصور و تقصیر دست‌اندرکاران اجرای قانون هوای پاک و سایر اسناد بالادستی قانونی مربوطه سلامت مردم را بیشتر از کرونا در معرض تهدیدات اساسی قرار داده است. حمل و نقل عمومی تهران امری حاکمیتی است. ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش و آقای شهردار که مستقیم و غیرمستقیم با آراء میلیونی شما شهروندان شریف انتخاب شده‌ایم، در قبال انتخاب و اعتماد شما عزیزان مسئولیت داریم که علیرغم کاهش شدید درآمدها و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها و تحمل تمام بی‌مهری‌های جاری با پاکدستی و صرفه‌جویی شهر را اداره کنیم و به فضل پروردگار و پشتوانه شما عزیزان نخواهیم گذاشت با بروز اختلال احتمالی در فرآیند ارائه ۱۰۰۰ نوع خدمت وظیفه‌ای شهرداری  بحرانی در اداره شهر به وقوع بپیوندد. با این وجود از قوه قضائیه انتظار دارم که در مقام نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب، نسبت به احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری پیش گفته اقدام کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد:‌ از قوه قضائیه انتظار دارم که در مقام نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب، نسبت به احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری پیش گفته اقدام کند همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان تهران استدعا و انتظار دارم به نمایندگی از حقوق ملت در رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده با تجدید نظر اساسی در ردیف‌ها و تبصره‌ها از تداوم ظلم‌های پیش گفته به شهرها بویژه تهران جلوگیری قانونی کند.

رسولی در پایان خطاب به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که ۱۲ سال شهردار تهران و شاهد این تضییع حقوق مردم بوده است، گفت:‌ توقع دارم با استفاده از تجارب و اشراف کامل خویش امروز که در جایگاه رئیس خانه ملت قرار گرفته‌اند، با آگاهی کامل و به دور از رویکردهای سیاسی و جناحی ایفای نقش عادلانه کنند که رضایت خالق و خلق را فراهم سازد.

کد خبر 578451
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha