واکسن‌های فعلی کرونا نیازمند دمای منفی و فریزرهای نگهدارنده هستند که همین نکته منجر به وقوع شرایط غیرمترقبه و تزریق اورژانسی واکسن خواهد شد. کالیفرنیا تجربه‌ای موفق در این رابطه دارد.

واكسن مدرنا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهو نیوز، بیمارستانی در کالیفرنیای آمریکا، پس از شکسته شدن یخچال نگهداری، مجبور به تزریق اورژانسی ۸۵۰ دوز واکسن کووید-۱۹ شد.

یک مرکز پزشکی در "اوکیا ولی" در حال ذخیره‌سازی واکسن شرکت مدرنا بود که فریزر مخصوص آن در ساعت ۲ بامداد خراب شد.

کارمندان بیمارستان حدود ساعت ۱۱:۳۰ صبح متوجه خرابی فریزر شدند و از آنجا که این واکسن تنها ۱۲ ساعت در دمای اتاق باقی می‌ماند، فقط ۲.۵ ساعت فرصت داشتند تا افراد بیشتری را واکسینه کنند.

این شرایط اضطراری زمانی به هرج و مرج تبدیل شد که با سقوط یک دستگاه تریلر بزرگراه شمالی سانفرانسیسکو نیز مسدود شد و نقل و انتقال واکسن ها را مختل کرد.

مسئولان تصمیم داشتند واکسن‌ها را به دست خانه‌های سالمندان، اداره بهداشت عمومی و زندانیان برسانند.

در این شرایط بود که به فکر استفاده از شبکه‌های اجتماعی افتادند و به مردم اطلاع دادند تا افراد واجد شرایط به بیمارستان مراجعه و خدمات واکسیناسیون را دریافت کنند.

به این صورت دوزهای باقیمانده طی دو ساعت استفاده شد. برخی افراد این موقعیت را "شبیه به برنده شدن در لاتاری " توصیف کردند زیرا تا حداقل دوماه دیگر انتظار دریافت واکسن را نداشتند.

در شرایط عادی، واکسن‌هایی که در اختیار مراکز درمانی محلی قرار گرفته است به علت محدودیت، بر اساس اولویت‌بندی گروه‌های پرخطر تزریق می‌شوند.

باوجود شرایط غیرمنتظره، برای همه افراد واکسینه شده کارت واکسیناسیون و دوز دوم در ۲۸ روز بعد تنظیم شد.

به نظر می‌رسد با ورود گسترده واکسن به سایر کشورها نیز چنین تجربیات اجتناب‌ناپذیری تکرار شود.

کد خبر 578261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha