رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از تامین ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از محل عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در سال جاری خبر داد و گفت: از این رقم بخش قابل توجهی باغ خریداری شده و برای مانده این رقم که بیش از ۱۰۰ میلیارد است، برنامه‌ریزی داریم که تا پایان سال هزینه شود و به صفر برسد.

صدر اعظم نوري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره نظر کمیسیون سلامت و محیط زیست مبنی بر ارائه ماده‌ای در بسته محرک اقتصادی و تقاضای تخریب ۲۰۰ باغ تهران به منظور کسب درآمد، گفت: این که مطرح می‌شود شهرداری پیشنهاد تخریب ۲۰۰ باغ را داده است تا از آن به کسب درآمد برسد، این گونه نیست و باید واقع‌بینانه صحبت کرد تا به نتیجه اثربخشی رسید. 

  • پشت باغات تهران ایستاده‌ایم

او ادامه داد: در شورای پنجم، در راستای شفافیت و حفاظت از باغات، مصوبه برج باغ را لغو و خانه باغ را به تصویب رساندیم و در قالب کمیسیون ماده ۷ پشت باغات تهران ایستاده‌ایم و پرونده‌ها را کاملا بررسی و کنترل می‌کنیم و هر پروانه و پایان کاری که می‌خواهد صادر شود، حتما باید استعلام کمیسیون ماده ۷ را داشته باشد. 

نوری با تاکید بر اینکه گذرگاه‌های کنترلی پرونده‌ها به اندازه‌ای هست که اجازه قطع درختان را ندهد، گفت: اجازه باغ کشی و نابودی درختان را نمی‌دهیم و این اقدام تاکنون انجام شده و قابل مقایسه با دوره‌های قبل شورا نیست. حتی اگر درختانی هم به ناگزیر قطع شدند، تکلیف کردیم که جابجا بشوند و جریمه درختان نیز اخذ شده و از قبل این جریمه‌ها تاکنون ۱۷ باغ خریداری شده و خرید ۱۷ باغ دیگر نیز در دستور کار است. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: در همین راستا در هفته گذشته سه پلاک در منطقه ۱۷ بررسی و دستور پیگیری و تملک این پلاک‌ها از محل عوارض حفظ و گسترش جرائم در دستور کار قرار گرفته است. 

  • توضیح درباره ماجرای پرونده چندین باغ در لایحه محرک اقتصادی شهرداری

او در ادامه در مورد لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری گفت: اما شهرداری در شرایط رکود اقتصادی قرار دارد چرا که اقتصاد کشور دچار رکود است و طبیعتا تلاش می‌کند تا از این رکود بیرون بیاید و بتواند شهر را اداره کند و راه‌های تامین منابع را انتخاب کند. 

نوری با اشاره به اینکه شهرداری در جریان اتخاذ راه‌های تامین منابع لایحه بسته محرک اقتصادی را ارائه کرد، افزود: با این لایحه برخی مشکلات و پیچیدگی‌هایی که در روند کار شهرداری، صدور پروانه، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها وجود دارد رفع و مجوزهایی نیز در ارائه تخفیف و تسهیلات به مردم داده شد تا تمایل پیدا کنند و ساخت و ساز را با سرعت بیشتری انجام دهند. 

نوری در مورد ماده‌ای که صدور مجوز ساخت وساز باغات در آن درخواست شده است، گفت: تعدادی از مالکین قبل از اسفندماه ۹۶، برای املاکی که باغ بوده‌اند و نقشه ارائه و عوارض آن را پرداخت کرده‌اند و طی دو سه سال اخیر متوقف شده، از شورای شهر درخواست کردند به این مالکان مجوز ساخت داده شود و با رعایت چارچوب‌هایی که کمیته فنی باغ تعیین می‌کند، بتوانند پروانه ساخت بگیرند و با مصوبه کمیسیون ماده ۵ و بررسی کمیته فنی و انطباق درخواست با طرح خانه باغ بتوانند از یک میزان تراکم و سطح اشغال بهره‌مند شوند. شهرداری این را پیشنهاد داده است و صحبت از ۲۰۰ باغ نیست و عدد و رقمی در کار نیست. در همه کمیسیون‌ها این پیشنهاد در حال بررسی است و احتمالا هفته آینده در دستور جلسه صحن قرار می‌گیرد. 

او تاکید کرد: آنچه مسلم است حتما شورای شهر و کمیسیون سلامت و محیط زیست به هر شکلی با نابودی باغات و بارگذاری در باغات برای کسب درآمد مخالفت خواهد کرد و دربرابر آن ایستادگی می‌کنیم تا این اتفاق رخ ندهد. 

نوری ادامه داد: اما زمانی که پرونده‌ها بررسی می‌شود پرونده‌هایی است که  بر اساس پروانه‌های گذشته بیش از ۸ طبقه ساخته‌اند و اکنون درخواست یک طبقه مازاد دارند. این تغییر نقشه و ایجاد طبقه اضافه اثری در ماهیت زمین ایجاد نمی‌کند و برخی از پرونده‌ها اینگونه هستند و در لیست قرار دارند، اما از ابتدا نوعیت باغ داشته‌اند. 

  • تاکید بر رسیدگی جامع پرونده باغ‌ها در کمیته فنی باغات

نوری افزود: اعلام کردیم حتما پرونده‌ها باید در کمیته فنی باغات به صورت جامع رسیدگی شوند و آن پلاک‌هایی که نوعیت آن‌ها باغ است، در آن‌ها ساخت و ساز انجام نگرفته و ارزش اکولوژیک دارند، به هیچ عنوان موافقت نمی‌کنیم که در آن‌ها بارگذاری شود. 

او در پاسخ به این سوال که نگرانی از این بابت که گاها برخی پروندهایی که کاملا نوعیت باغ دارند با رای غیرباغ برخی اعضای شورا مواجه می‌شوند و حساسیت را نسبت به این مساله و مطرح شدن پرونده‌ها در شورا بالاتر می‌برد، اظهار کرد: توجه به این ملاحظات بسیار مهم است و اینکه افکار عمومی در این مساله حساسیت دارد خوشحالیم و از افکار عمومی تشکر می‌کنیم چرا که به کمک ما می‌آیند و با حمایت همدیگر فضایی ایجاد می‌شود که اجازه صدور رای غیرباغ برای پلاکی که نوعیت باغ دارد صادر نشود. اما تعداد پروندهایی که باغ بودند و رای باغ گرفتند در حدود ۹۸ درصد پرونده‌ها را شامل می‌شوند و چند درصدی که رای غیرباغ گرفته، به اقناع افراد و رایی که می‌دهند بستگی دارد. 

  • تامین ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از محل عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در سال جاری

نوری در پاسخ به این سوال که در افتتاح باغ وثوق‌الدوله درخواست واریز ۶۰ میلیارد از محل عوارض قطع درختان سال گذشته را مطرح کردید، آیا این درخواست عملی شد یا خیر؟ گفت: هنوز عملی نشده است. در مقررات مالی اگر منابع و اعتباراتی در سالی که تخصیص داده شده، به مصرف نرسد، قابل انتقال به سال بعد نیست به همین دلیل در سال ۹۸، منابعی را به دست آوردیم که از آن تعدادی باغ خریداری و بخشی از آن باقی بماند که تا باغ‌ها تملک بشوند زمانبر است و این پول به موقع هزینه نشد و ما فکر می‌کردیم برای سال بعد این پول حفظ می‌ماند در حالی که بخش مالی اعلام کرد اینگونه نیست. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: باید تلاش خود را انجام دهیم تا این منابع را تامین کنیم. در سال ۹۹، بیش از ۲۰۰ میلیارد از محل عوارض حفظ و گسترش فضای سبز، نقدینگی تامین کردیم که از این رقم بخش قابل توجهی هزینه و باغ خریداری شده است و برای مانده این رقم که ۱۵۰ میلیارد است، برنامه‌ریزی داریم که تا پایان سال هزینه شود و به صفر برسد و چیزی به خزانه بازگردانده نشود.

کد خبر 578225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha