مقام سازمان جهانی بهداشت می‌گوید کشورهای فقیرتر از این ماه از طریق یک برنامه با حمایت این سازمان که هدفش توزیع عادلانه واکسن برای ریشه‌کنی همه‌گیری کرونا است، واکسن دریافت می‌کنند.

ٰ Vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت روز ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) واکسن کرونای فایزر/بیونتک را وارد فهرست مصرف اضطراری‌اش کرد و اکنون در حال بازبینی واکسن‌های شرکت آسترازنکا و شرکت چینی سینوفارم برای وارد کردن به همین فهرست است. این سازمان همچنین در حال مذاکره با شرکت مدرنا و انستیتو گامالیای روسیه درباره واکسن‌های کرونای تولیدی‌شان است.

کیت اوبراین، مدیر ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز پنجشنبه گفت: «به این ترتیب برنامه کواکس به بیش از ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا دسترسی دارد. ما تحویل این واکسن‌ها را احتمالا تا پایان ژانویه (اوائل بهمن) و حتما از اوائل فوریه (اوائل اسفند) و میانه فوریه شروع خواهیم کرد.»

به گفته اوبراین تا به حال حدود ۱۵ سازنده واکسن داده‌های مربوط به واکسن‌های کرونای تولیدی‌شان را به سازمان جهانی بهداشت تسلیم کرده‌اند و سازندگان بیشتری نیز به آنها خواهند پیوست.

او  گفت: «ما انتظار داریم که واکسن‌های بیشتری در هفته‌های آینده و چند ماه آینده وارد فهرست مصرف اضطراری شوند.»

برنامه کواکس علاوه بر سازمان جهانی بهداشت بوسیله «اتحادیه واکسن «گاوی» (GAVI) و «اتحاد ابداعات برای آمادگی در برابر همه‌گیری» (CEPI) حمایت می‌شود. ۱۹۰ کشوری که در این برنامه دخیل هستند شامل کشورهای ثروتمندتری هم می‌شود که خودشان پول واکسن‌ها را می‌پردازند، و بر اساس میزان جمعیتشان سهمشان از واکسن‌ها را دریافت می‌کند.

کد خبر 578110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha